دریافت پول از بازیگران جوان و تازه کار به خصوص در فیلم های اول به وفور دیده می شود.
داریوش بابائیان از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما درباره آسیبی که در چند سال اخیر به سینمای ایران وارد شده و افرادی می‌گویند سرمایه یک فیلم را تامین می‌کنند ولی باید نقش‌ اصلی فیلم به آنها داده شود، توضیح داد.

داریوش بابائیان تهیه‌کننده سینما با بیان این مطلب که افزایش حجم صدور پروانه ساخت چه در شبکه نمایش خانگی و چه در سینما باعث شده کارگردانان و تهیه کنندگان به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه خود باشند، گفت: متاسفانه یکی از معضلاتی که در افزایش تولید فیلم در بخش شبکه نمایش خانگی و سینما به وجود آمده این است که هر کارگردانی که می خواهد فیلم بسازد، برای آن که هزینه کمتری را صرف تولید فیلم خود کند از بازیگرانی استفاده می کند که به عنوان سرمایه‌گذار نیز در فیلم حضور داشته باشند، در چنین شرایطی افراد بی تجربه با تزریق پول وارد چرخه بازیگری می شوند و از طرف دیگر کارگردان و تهیه کننده نیز به هدف خود رسیده و فیلمشان را ساخته اند.

معرفی چهره های غیرحرفه ای از سوی بازیگران حرفه ای

وی ادامه داد: البته دریافت پول از بازیگران جوان و تازه کار به خصوص در فیلم های اول به وفور دیده می شود، اما این تنها موضوع در زمینه چگونگی حضور بازیگران جدید در سینما نیست. به تازگی شاهد این هستم که تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح با بازیگران شناخته شده و درجه یک قرارداد می بندند و در نهایت بازیگر مطرح به تهیه کننده و کارگردان پیشنهاد می دهد که دستمزد خود را دریافت نمی کند و یا مبلغی کمتر از آنچه را که باید دریافت می کند به شرطی که بازیگر مقابل را خودش انتخاب کند. این بازیگران از افرادی برای نقش روبروی خود استفاده می کنند که تا به امروز تجربه بازی نداشته اند و ناگهان تبدیل به یک بازیگر می شوند. اینکه این افراد به چه دلیل برای به عنوان نقش بازیگر مطرح انتخاب می شود، خود بحث جدایی دارد.

تهیه‌کننده فیلم «اتانازی» با اشاره به اینکه تا زمانی که دولتمردان و مدیران دولتی سینما برنامه ریزی مناسبی برای ارائه پروانه ساخت برای تولید فیلم را در دستور کار خود قرار ندهند، چنین مسئله و معضلاتی ادامه دارد، بیان کرد: بهتر است پیش از اینکه پروانه ساخت برای یک فیلم صادر شود مسئولان بدانند که آیا تهیه کننده و یا کارگردان مورد نظر می تواند هزینه لازم برای تامین بودجه برای ساخت فیلم را تامین کند و یا می خواهد به هر قیمتی فیلم خود را جلوی دوربین ببرد.

وی در پاسخ به این که آیا تجربه دریافت پول از بازیگران جوان برای حضور در یک فیلم را داشته است یا خیر؟ توضیح داد: من جزو تهیه کنندگانی هستم که معمولا با بازیگران و کارگردان های کار اولی کار کرده ام و همیشه سعی کرده ام چهره های جدید را به سینما معرفی کنم. از جمله کسانی که تا امروز به سینما معرفی کرده ایم می توانم به بهرام رادان، مهناز افشار، مهدی امینی خواه، فلور نظری و .. اشاره کنم. من هیچگاه از بازیگرانی که برای اولین بار در فیلم هایم حضور داشتند پول دریافت نکردم بلکه به دنبال این بودم که آیا استعداد خوبی برای بازیگر شدن دارند یا خیر که البته نتیجه امروز نشان‌دهنده انتخاب های درست دیروز من است.

با بازیگران تازه‌کار قرارداد مالی نمی‌بندم

بابائیان گفت: از همان ابتدا زمانی که می خواستم از بازیگران جدید در فیلم های خود استفاده کنم، تنها با آنها قرارداد بازی می بستم و این به آن معنا است که هیچ پولی به عنوان دستمزد به بازیگران داده نمی شد و هیچ قرارداد مالی با آنها نبسته ام. به عنوان مثال من بهرام رادان را در راهروی یک شرکت دیدم از او خوشم آمد و آن را برای بازی در فیلم سینمایی «شور عشق» به نادر مقدس کارگردان این فیلم معرفی کردم.

تهیه کننده «چپ دست» ادامه داد: بهرام رادان برای بازی در «شور عشق» نه دستمزدی دریافت کرد و نه پولی پرداخت کرد. در واقع اولین قرارداد سینمایی بهرام رادان بدون تعیین مبلغی به عنوان دستمزد نوشته شده است. البته من در کنار آن از بهرام رادان دست نوشته ای گرفتم که هر زمان که بخواهم می توانم از این بازیگر در یکی از کارهای خود آن هم به صورت مجانی استفاده کنم.

وی بیان کرد: البته از سال 79 که بهرام رادان در فیلم «شور عشق» بازی کرد تا امروز که نزدیک به 14 سال می گذرد از او نخواسته ام تا در فیلمی بازی کند چرا که باید به دنبال نقشی مناسب بهرام رادان و فیلمنامه ای مناسب بودم که فکر می کنم به زودی این همکاری با رادان انجام شود.

تهیه کننده فیلم «یک فراری از بگبو» توضیح داد: رادان تنها بازیگری نیست که من چنین قراردادی با او بسته ام بلکه با اکثر بازیگران چنین قراردادهایی را بسته ام و فکر می کنم چنین کاری یک سرمایه گذاری مناسب است؛ سرمایه ای که در درازمدت به خوبی جواب می دهد. در واقع بازیگران معمولا در اولین و دومین فیلمی که بازی می کنند یا دستمزد نمی گیرند و یا دستمزد کمی دریافت می کنند تا بتوانند خود را ثابت کنند.

بابائیان در پایان گفت: روند دریافت پول از بازیگران در سینمای ایران وجود دارد و اگر کسی چنین پروسه ای را در سینما تکذیب کند دروغ گفته است، البته هیچ تهیه کننده حرفه ای که سال ها در حوزه سینما تجربه دارد چنین کاری را انجام نمی دهد. در کنار آن هم نباید فراموش کرد که باید بین سرمایه گذار و تهیه کننده تفاوت قائل بود و بدانیم که تهیه کننده کسی است که از فیلم، فیلمنامه و کارگردانی سررشته دارد این در حالی است که سرمایه گذار کسی است که به دنبال سرمایه برای ساخت فیلم است و ممکن است که این کار را به هر طریقی انجام دهد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:caffecinema.com

مطالب پیشنهادی:  
آنجلینا جولی در ملاقات با ملکه نشان افتخاری دریافت کرد+تصویر
الهام حمیدی:عروسی هستم که یک روز با مادرشوهرش خوب است و یک روز بد!
زن پوشی "مهران غفوریان"+تصویر
شعرهایی خواندنی از "شاعر عشق و لبخند و آزادگی
آیه الله جوادی آملی: فضیلت زن در این نیست که پایش را دراز کند و مدال بیاورد!