ترانه علیدوستی, نگار جواهریان و گوهر خیراندیش در افتتاح هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی+تصاویر
اهدای دیپلم افتخار هشتمین جشنواره پروین اعتصامی توسط گوهر خیراندیش به ترانه علیدوستی و نگار جواهریان در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان
مجید سرسنگی شامگاه دوشنبه (28 مهرماه) در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی پروین اعتصامی در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان، گفت: حضور موثر بانوان فیلمساز در کشور و برپایی جشنواره ارجمندی به نام پروین اعتصامی گواه روشنی بر به چالش کشیدن نگاه کلیشه‌ای بر آمده از رسانه های مسلط جهانی پیرامون زن ستیزی یا استفاده ابزاری از زنان است.

مدیرعامل خانه هنرمندان در این نشست با اشاره به اهمیت مقابله با نگاه جنسیتی در عرصه هنر، افزود: با کمال تاسف باید اظهار کرد که دنیای هنر هم مانند دیگر عرصه ها دچار تبعیض هایی به ویژه در نگاه جنسیتی بوده و هست، نگاه جنسیتی که تا سالیان سال زنان را در حوزه هنر از یاد برده بود و تاریخ نویسان تاریخ مردانه ای از هنر می نگاشتند و به همین ترتیب بود که نقش زنان تنها به سوژه هایی منفعل در آثار هنری تقلیل یافته بود.

سرسنگی تاکید کرد: این نگاه غیر انسانی، زنان را هماره نادیده می گرفت و یا با دادن نقش هایی پیش پا افتاده به آن ها کم توجهی می‌کرد.

وی با بیان این که به عقیده  ی بسیاری از انسان شناسان برخی از افراد گاهی فرضیه های اشتباه خود را در قامت نظریه هایی اثبات شده می نمایانند، افزود:  این رخدادی است که جز از طریق سرکوب و بی توجه بودن به واقعیات عینی به وجود نمی آید، مفاهیم بسیاری گرفتار همین بی خردی تاریخی شده اند و همواره در حق آن ها تبعیض روا داشته شده و حتی امروزه هم که جهان خود را فارغ از تعصبات تاریخی قبل می داند این تبعیض ها قابل مشاهده هستند.

مجید سرسنگی اسلام هراسی، شرق ستیزی و گریز از معنویت را نیز ناشی از همین فرضیه هایی دانست که گروه های غالب تعریف کرده اند و جامه ی نظریه و حقیقت به آن پوشانده اند و گفت: به گمان من یکی از مسائل مهم دیگر که دچار همین مساله شده است، مساله زنان و تبعیضی است که همواره به آن ها روا داشته اند و نگاه ابزاری و سرمایه محور غرب به زنان و همچنین برخی سنت های نادرست در کشورهای شرقی سبب تبعیض های زیادی در طول تاریخ شده است و در هنر و به ویژه سینما این مساله بیشتر دیده می شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان تجارت گسترده ای که حول سوءاستفاده از زنان در سینما صورت می گیرد را نشان از تبعیض جنسیتی در هنر دانست و افزود: متاسفانه در سینمای قبل از انقلاب در کشورمان جریان سینمایی بدنه به واسطه ی فقدان نوآوری و ایده های خلاقانه دچار همین ابتذال و بی اخلاقی شده بود و به عقیده من یکی از دلایل رشد و پیشرفت سینما در کشورمان بعد از انقلاب از قضا به واسطه همین سخت گیری به جا در مورد اخلاق و اخلاق گرایی اتفاق افتاده است.

سرسنگی با اشاره به این که سینمای ایران پیشنهادات جدیدی هم در عرصه فرم و هم در ساحت محتوا به سینمای جهان ارائه کرد، گفت: به گمان من نقش انقلاب اسلامی را در این مقوله نمی توان نادیده گرفت و خوشبختانه این نگرش توسط بسیاری از مسئولان کشور و اهالی فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است و از جمله مقام معظم رهبری در جایی بزرگترین حق کشی و اهانت در مورد حقوق زنان را همین مسئله ی استفاده ابزاری دانسته اند و فرموده اند : «در محیط اجتماعى، فرهنگى شکل بگیرد که زن به عنوان یک طرفِ مورد انتفاع، براى استفاده‌ى یک طرفِ ذى‌نفع مطرح شود؛ این متأسفانه امروز در فرهنگ غربى وجود دارد. دیگران هم از آن­ها تقلید کردند، در راهش کوشش کردند، تلاش کردند و این در دنیا جا افتاده».

وی ضمن ابراز خوشحالی از این که خانه هنرمندان در همین راستا میزبان جشنواره فیلم پروین اعتصامی است، افزود: جشنواره پروین به گمان من با این سطح از حضور زنان به عنوان فیلمساز و دست اندرکار سینما و با محوریت قرار گرفتن موضوعات زنان شاید در جهان کم نظیر باشد.

سرسنگی اظهار داشت: این همان شکلی از دیپلماسی است که می تواند قویتر از تمامی تلاش های دیپلماتیک سیاسی چهره ی متعالی تری از کشورمان پیش روی جهانیان بگذارد، به عنوان کشوری که علیرغم تمامی تبلیغات منفی جهانی حول حضور زنان در اجتماع دارای تعداد کثیری از فعالان وکارگردانان زن سینما است.

مدیر عامل خانه هنرمندان تأکید کرد: توجه به عرصه فرهنگ و هنر تأثیر بسزایی در تصحیح نگاه جهانیان به ایرانیان و فرهنگ پربار آن ها دارد و گواه این مدعا همین جشنواره ای است که مؤثرتر از هر رسانه ای در نشان دادن توانایی ها، مسائل و استعدادهای زنان کشورمان در سطح ملی و بین المللی عمل می کند.

سرسنگی با اشاره به این که سینما تأثیرگذاری‌اش را در طول تاریخ خودش و به ویژه در سالیان اخیر بیش از پیش اثبات کرده است، افزود: هوشمندی و بلند نظری برگزارکنندگان و ایده پردازان این جشنواره همچنین در نامگذاری این جشنواره خود را بیشتر نمایان می کند و در واقع ، در امتداد همان توجه به ایده های خلاف جریان مسلط غربی و اصیل است که اسم پروین اعتصامی بر تارک این جشنواره می درخشد، یعنی شاعری که حقیقتاَ در حقش جفای بسیار شده بود و در نگاه برخی از به اصطلاح روشنفکران کشور از مقام شاعری بدیع و اخلاق گرا به شاعری معمولی تنزل پیدا کرده بود.

وی اظهار امیدواری کرد که جمیع این ایده های هوشمندانه از عنوان جشنواره گرفته تا  موضوعات فیلم ها و مجموعه فیلمسازان زن حاضر، در جشنواره ی فیلم پروین اعتصامی بتواند بیش از پیش به پیشرفت و رشد زنان در کشورمان و همزمان معرفی استعدادها و تغییر نگرش ها در داخل و خارج به زنان فهیم،فرهیخته و پاکدامن کشورمان کمک کند.

 

اهدای دیپلم افتخار جشنواره پروین توسط گوهر خیراندیش به ترانه علیدوستی و نگار جواهریان

در پی نظرسنجی از 60 چهره فرهنگی و هنری در خصوص انتخاب بهترین بازیگران زن نسل دوم و سوم سینمای ایران در جشنواره پروین، در این مراسم از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی با اهدای دیپلم افتخار از دستان گوهر خیراندیش بازیگر نامدار و کهنه کار سینمای ایران، تقدیر شد.

نگار جواهریان در این بخش از مراسم، پس از دریافت دیپلم افتخار گفت: تشویق همواره به انسان امید می دهد و من آرزو می کنم جشنواره هایی از این دست، نه تنها به خاطر این که با موضوع زن برگزار می شوند بلکه به خاطر حمایت از فیلم های کوتاه و سینمای مستقل به حیات خود ادامه دهند.

رویکر هشتمین جشنواره فیلم پروین «نقش زن در تحکیم خانواده» است

مازیار رضا خانی، دبیر هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی نیز در این نشست، ضمن بیان رویکر اصلی جشنواره با عنوان "نقش زن در تحکیم خانواده" افزود: برگزاری یک جشنواره ی فیلم با توجه به کارکرد ها و نمودهای گوناگونش مشکلات بسیاری دارد که شورای سیاست گذاری قوی و راهبری ودبیرخانه جشنواره پروین با مسئولیت "فرناز قیصری پور" کار را به خوبی پیش بردند.

وی با اشاره به نقش و حمایت های مدیرعامل خانه هنرمندان در برگزاری جشنواره فیلم پروین، از مدیرموسسه تصویر شهر نیز تشکر کرد و گفت: حمایت های معاونت شهرداری، معاونت قوه ی قضائیه و انجمن سینماگران جوان و مراکز دیگر، عاملی برای حیات وپیش برد جشنواره پروین بوده و هست.

پخش برترین پویانمایی هشتمین جشنواره پروین اعتصامی با عنوان "درخت" و با موضوع حمایت از کودکان غزه، برش کیک جشنواره توسط ترانه علیدوستی و نگار جواهریان و نورافشانی در محوطه خانه هنرمندان از دیگر برنامه های ویژه آیین افتتاحیه این جشنواره بود.

هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی از 28 مهرماه تا 2 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com/cinemapress.ir


مطالب پیشنهادی:
مهتاب کرامتی، تهمینه میلانی، گوهرخیراندیش و ... در افتتاحیه فیلم ساکن طبقه وسط+تصاویر
محمدرضا گلزار اولین تندیس زندگی اش را بی سر و صدا گرفت!+تصاویر
عکس های جدید "لیلاحاتمی" در سینما استقلال
جدیدترین تصاویر "کتایون ریاحی" در آلمان و خبر از چاپ کتابش
محسن تنابنده، احمد مهرانفر و مهران احمدی در پشت صحنه سریال «ابله»