بزرگداشتی صمیمانه برای هما روستا در کافه نزدیک تئاتر+ تصاویر میهمانان
اجرای مراسم بزرگداشت هما روستا را پانته‌آ پناهی‌ها هنرمند تئاتر و سینما در کافه " نزدیک تئاتر" بر عهده داشت و در فاصله بین سخنرانی‌ها بخش‌هایی از یادداشتی را که رضا کیانیان در بزرگداشت هما روستا نوشته بود، می‌خواند.
شامگاه 26 مهر جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما به کوشش تعدادی از هنرمندان جوان تئاتر که به تازگی کافه‌ای را با نام کافه "نزدیک تئاتر" راه‌اندازی کرده‌اند ، برای هما روستا بزرگداشتی صمیمانه برگزار کردند .

این برنامه با حضور هنرمندانی همچون علیرضا رئیسیان، مسعود فروتن، حمیدرضا صدر، الهام پاوه‌نژاد، داریوش اسدزاده، علی‌اصغر دشتی، امیرحسین رستمی، سینا رازانی، روح‌الله جعفری و... برگزار شد و این کافه به پوسترهای تئاتر مزین شده بود ، در این برنامه هوشنگ گلمکانی منتقد پیشکسوت، سیروس ابراهیم‌زاده، فرید بزرگمهر و محمدحسن معجونی مطالبی را درباره هما روستا بیان کردند.

 اجرای این برنامه را پانته‌آ پناهی‌ها هنرمند تئاتر و سینما بر عهده داشت و در فاصله بین سخنرانی‌ها بخش‌هایی از یادداشتی را که رضا کیانیان در بزرگداشت هما روستا نوشته بود، می‌خواند.

 در آغاز هوشنگ گلمکانی توضیحاتی درباره جنبه‌های سینمایی حضور هما روستا ارائه کرد و گفت: من از اواسط دهه 40 که خانم روستا از خارج از کشور آمدند و خاطراتشان را در مجله "زن روز" منتشر می‌کردند، فعالیت‌های ایشان را دنبال می‌کردم و این چنین بود که ایشان به عنوان چهره‌ای خاص از همان دوره نوجوانی در خاطره من ثبت شدند.

این منتقد با اشاره به شرایط سینمای ایران در دهه 40 و 50 اضافه کرد: سینمای ایران دنبال چهره‌های تازه بود تا فضای موجود را تغییر دهد و خانم روستا به عنوان یکی از هنرمندان سینما وارد این حوزه شد، البته خیلی گزیده‌کار بود و همچنان هم این ویژگی را دارد.

گلمکانی ادامه داد: به جز خاطرات نوجوانی آنچه از ایشان در ذهن من مانده است، صدایشان است، صدایی که شاخص خانم روستاست و همچنان لحن‌اش بدون تغییر باقی مانده است. او در پایان صحبتش خطاب به هما روستا گفت: امیدوارم برقرار باشید. سال‌ها صدا و حضورتان بر صحنه و جلوی دوربین باشد و از بودنتان لذت ببریم.

سپس سیروس ابراهیم‌زاده دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما با ابراز خرسندی از حضور در این برنامه گفت: همیشه حس خاصی نسبت به خانم روستا دارم. با اینکه ایشان از من سن‌شان کمتر است اما خانم روستا را استاد خود می‌دانم. او که از دوستان حمید سمندریان همسر هما روستا بوده است، یادآور شد: پیش از ورود خانم روستا به ایران، از دوستان تقریبا نزدیک حمید سمندریان بودم.

در آن دوره بسیاری از ما و حتی کسانی که از حمید بزرگ‌تر بودند، شاگرد او به حساب می‌آمدند تا اینکه خانم روستا به ایران آمد و ما در آغاز فکر نمی‌کردیم ایشان جزو استادان تئاتر باشند. چون خیلی زود جذب سینما شد و چیزی در سینما کم نداشت اما زود نشان داد که در تئاتر هم استاد است.

 ابراهیم‌زاده افزود: یکی از ویژگی‌های خانم روستا این است که در تمام بخش‌های هنری مهارت و استادی دارد. او در ادامه با بیان خاطراتی طنزآمیز از ازدواج هما روستا و حمید سمندریان گفت: وقتی این ازدواج سر گرفت ما جوانان آن زمان می‌گفتیم بالاخره حمید کفه ترازو را هم پر کرد، چون وصلت او با هما یک وصلت فرخنده برای تئاتر ایران بود. روح حمید شاد و آرزوی عمر زیاد و با عزت برای خانم روستا.

در ادامه حسن معجونی دیگر هنرمند تئاتر و سینما که از دوستان نزدیک هما روستاست در صحبت‌های کوتاهی گفت: درباره شخصیت هنری خانم روستا صحبت نمی‌کنم چون دیگران به خوبی در این زمینه صحبت کرده‌اند. در برخورد با خانم روستا همیشه این حس را دارم که با انسانی ویژه طرفم که همه چیز را برایم جذاب می‌کند. ما بازیگران زیادی داریم اما همه به یک جا نمی‌رسند چون بازیگر به خاطر حساسیت و تجربه انسانی‌اش ویژه می‌شود و من همیشه از خاطرات و تجربه‌های خانم روستا لذت می‌برم و حضور ایشان برایم مایه افتخار است.

فرید بزرگمهر از دیگر هنرمندان حاضر در این برنامه که از دوستان نزدیک هما روستا و حمید سمندریان و مقیم خارج از کشور است نیز در سخنانی با لحنی طنزآمیز و با یادآوری خاطرات گذشته گفت: دهه 50 با حمید سمندریان کار می‌کردیم و او ثابت کرد نه تنها در تئاتر استاد قابلی است که در ازدواج با هما روستا نیز استاد قابلی است! حمید همیشه با ماست و هیچ کس در تئاتر نمی‌تواند او را از ذهن خود خارج کند.

 در بخش پایانی برنامه هدایایی توسط هنگامه قاضیانی به هما روستا اهدا شد.

هنگامه قاضیانی که متأثر شده بود فقط به بیان این جمله اکتفا کرد که شما عشق، الگو و احساس من هستید. هما روستا نیز در سخنان کوتاهی گفت: خیلی خوشحالم که میان دوستان خوبم هستم و بسیار ممنونم که به یاد من بودید.



گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
مهتاب کرامتی، تهمینه میلانی، گوهرخیراندیش و ... در افتتاحیه فیلم ساکن طبقه وسط+تصاویر
محمدرضا گلزار اولین تندیس زندگی اش را بی سر و صدا گرفت!+تصاویر
عکس های جدید "لیلاحاتمی" در سینما استقلال
جدیدترین تصاویر "کتایون ریاحی" در آلمان و خبر از چاپ کتابش