نیکی کریمی, پریوش نظریه و کمال تبریزی در اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی
نیکی کریمی جایزه بهترین فیلمساز زن سال را از جشنواره پروین اعتصامی دریافت کرد و...
پیمان نعیمی یکی از سازندگان «حذف اضطراری»، آزاده بی‌زار گیتی کارگردان «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» و نیکی کریمی که جایزه فیلم‌ساز زن سال را گرفت از جمله هنرمندانی بودن که در مراسم پایانی جشنواره فیلم پروین اعتصامی نسبت به ماجرای اسیدپاشی اصفهان واکنش نشان دادند.


نیکی کریمی هنگام دریافت جایزه‌اش به عنوان بهترین فیلم‌ساز زن سال از رخشان بنی‌اعتماد و پوران درخشنده به عنوان فیلم‌سازانی که متعهدانه فعالیت می‌کنند، نام برد.

این هنرمند در ادامه به ماجرای اسیدپاشی اصفهان واکنش نشات داد و در سخنانی گفت: نمی‌توان به راحتی از ماجرای اسیدپاشی اصفهان گذشت .


نیکی کریمی در بخش پایانی سخنانش گفت: نمی‌دانم در حالی که جهان به ما نگاه می‌کند و با وجود حساسیت‌هایی که وجود دارد، چگونه می‌توانیم پاسخگوی این اتفاقات باشیم.

او با اظهار تاسف فراوان گفت: نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که زنان ما اینگونه در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

حجت الله ایوبی هم در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره پروین اعتصامی با اشاره به آمار دبیر جشنواره مبنی بر فعالیت 903 کارگردان زن در سینمای ایران و حضور بیش از 2 هزار از بانوان در فعالیت‌های مختلف سینمایی در کشور، گفت: این عدد و رقم بسیار قابل توجه است چرا که تعداد کارگردان‌های زن و مرد بسیاری از کشورهای مدعی در عرصه‌ی سینما کمتر از تعداد کارگردان‌های خانم سینمای ماست.

وی با تشکر از مازیار رضاخانی که به عنوان دبیر جشنواره با وجود سختی‌های بسیار با انرژی و علاقه هشتمین جشنواره فیلم پروین را برگزار کرده است، گفت: یکی از حرف‌های گفتنی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی نقش و جایگاه بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر است.



رئیس سازمان سینمایی ابراز امیدواری کرد بتوان جشنواره پروین اعتصامی را که دست اندرکاران آن چندین سال سابقه‌ی مناسب در برگزاری آن دارند، در کشورهای مختلف برگزار کرد و افزود: من یقین دارم که این حرف از حرف‌های شنیدنی مردم ایران خواهد بود که در ایران بزرگ و پرافتخار بانوان چنین فعال و حتی پیش رو هستند.


ایوبی با اشاره به این که حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در جهان با تاخیر بسیاری صورت گرفت، افزود: حق رای زنان یک پدیده‌ی قرن بیستمی است که در سال 1919 از شمال اروپا به تدریج صورت گرفت و زنان در فرانسه در سال 1949 و در پرتغال در سال 1975 یعنی با تاخیر بسیار وارد عرصه‌ی سیاسی شدند و پس از ورود نیز حضور زنان در عرصه‌های سیاسی بسیار ناچیز بود.


وی در ادامه گفت: بر این اساس حضور قدرتمند و با شکوه بانوان در عرصه‌های فرهنگی و هنری در ایران برای من که رئیس سازمان سینمایی هستم بسیار افتخار آمیز است و با این عدد و رقم به نظر می‌رسد که ریاست سازمان سینمایی هم حق خانم‌هاست.


رئیس سازمان سینمایی همچنین درخواست کرد که همگان کمک کنند تا این سینما که حرف‌های گفتنی و شنیدنی بسیاری دارد، مورد حمایت قرار بگیرد و افزود: اگر می خواهیم ثابت کنیم که قرائت جمهوری اسلامی ایران از حضور زنان، قرائتی متفاوت با برخی کشورهای عربی و برخی از کشورهای اطراف است و بسیاری از سخنانی که درباره‌ی ما گفته می‌شود، ناصواب و نادرست است، سینما به راحتی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و حمایت از سینماگران و برخی از بانوان برجسته سینماگری که جهانی هستند، می تواند تاثیرگذار باشد.


"مازیار رضاخانی" در این مراسم که شامگاه روز جمعه دوم آبان ماه با حضور احمد مسجد جامعی رییس اسبق شورای شهر تهران، دکتر حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، هیات داوران، هنرمندان، اصحاب رسانه و فیلمسازان با اجرای فرزاد حسنی در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: حضور بیش از 903 فیلمساز زن در کشور که در مقایسه با کشوری مانند انگلستان که کمتر از یکصد کارگردان زن دارد، رقم بسیار قابل توجهی است، نشانگر آن است که مدیران فرهنگی کشور یک فرصت مناسب برای ارائه و حل مشکلات حوزه زنان در عرصه سینما در اختیار دارند.


دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی با اشاره به این که این مراسم در تکریم زنان فیلمساز سینمای ایران برگزار می شود، افزود: آمار 903 فیلمساز زن خبر از یک ارتش فرهنگی زنانه می‌دهد که هر کدام از این زنان فیلمساز به ده‌ها و صدها خانواده که در آینده قرار است این مملکت را راهبری کنند، تکثیر می‌شوند.


او اعلام کرد که در هشت دوره‌ی برگزاری جشنواره پروین اعتصامی، سعی بر این بوده است که آن چیزی که شایسته‌ی نقش زن در خانواده ایرانی است، به نمایش گذاشته شود و تصریح کرد: تلاش کردیم فیلمسازان زن را به سمت و سویی ببریم که به عنوان مادران آینده، همسران خانواده و افراد تاثیرگذار در جامعه ایرانی اسلامی فضا را فراهم آورند.

رضاخانی تاکید کرد: از بین 1170 فیلم که به دبیرخانه جشنواره رسیده است بیش از 80 درصد متعلق به فیلمسازان زن است، ما فقط 903 کارگردان زن داریم و بیش از دو هزار بانو در پشت صحنه سینما مشغول به کار هستند.

وی در این راستا اعلام کرد: 10 جایزه تخصصی برای عوامل پشت صحنه در جشنواره در نظر گرفته شده است تا خانم‌ها بدانند که نباید فقط به عنوان کارگردان یا بازیگر جلوی دوربین بروند و می توانند تصویربرداران یا صدابرداران خوبی برای سینمای ایران باشند.

دبیر جشنواره فیلم پروین از راهیابی 183 فیلم به بخش مسابقه خبر دارد و افزود: بیش از 30 کشور به جشنواره فیلم پروین، فیلم می‌فرستند، البته امسال تعداد آثار بخش بین الملل کمتر بوده است چرا که تعریف موضوع تخصصی این دوره از جشنواره یعنی "نقش زن در تحکیم خانواده" برای ما بسیار متفاوت از آن چیزی است که در خارج از ایران مطرح می شود.

رضاخانی یکی از اهداف جشنواره را بردن نام پروین اعتصامی به خارج از مرزهای ایران دانست و گفت: 3 سال پیش کشورهای عضو اکو با بیش از 50 فیلم در جشنواره شرکت کردند و جشنواره به اهداف خود نزدیک شد.

وی با اعلام این که 30 جایزه در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد، بیان کرد: با توجه به این که بودجه‌ی اصلی جشنواره را دکتر حجت الله ایوبی ریاست سازمان سینمایی تامین کردند و سازمان زیبا سازی شهرداری و معاونت محترم امور بانوان ریاست جمهوری و همچنین معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران حمایت کردند، اما باید ذکر کنم که همچنان کمبود بودجه داریم.

رضاخانی با توجه به حضور احمد مسجدجامعی در مراسم اختتامیه، از مسئولین خواست یکبار برای همیشه مشکل این جشنواره و مساله‌ی مالی آن را حل کنند تا هر سال، گروه برگزار کننده ی جشنواره به مراکز بسیاری مراجعه نکنند و بعضا دست خالی بازگردند.

دبیر جشنواره پروین اعتصامی تصریح کرد: حرمت بانوان سینمای ایران ما خیلی بیش از این‌هاست که گروهی که بیش از هشت سال است با وقت‌گذاری این جشنواره را برگزار می کنند برای دریافت بودجه دچار مشکل باشد.

رضاخانی با اشاره به افزایش فعالیت بخش خصوصی در سینما، افزود: بودجه ی بیش از 80 درصد از آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره پروین را خود فیلمسازان تامین کرده اند، مطابق تخمین ما، زنان فیلمساز در عرصه ی فیلم کوتاه حدود 1 میلیارد تومان از هزینه‌ی شخصی خود را صرف کرده‌اند و این موضوع اگر متمرکزتر شود و سمت و سویی بیابد قطعا می تواند در بیان مشکلات و مسائل مربوط به زنان و حل آن تاثیر گذار باشد.

او با اشاره به این که جشنواره پروین امسال دو روز پیش از ماه محرم به کار خود پایان داده است، گفت: سال‌ها پیش در چنین روزهایی مشغول بستن سیاهه‌های هیئت محل خود بودم و اینک نیز امیدوارم که سیدالشهدا آقا امام حسین(ع) دست عافیت خود را بر سر همه‌ی ما داشته باشد.

دکتر محسن حاجی بابائیان امیری از همه‌ی هنرمندان و تهیه‌کنندگان در خواست کردند که براساس واقعیت‌های موجود در قوه‌ی قضائیه از هنر به عنوان ابزاری برای ارتقاء جایگاه زن و خانواده بهره ببرند.

معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه ضمن دعوت از همه‌ی کسانی که امکان و سبقه‌ی این فعالیت هنری را دارند، افزود: معاونت فرهنگی این قوه، درب ورود به این حوزه‌ها را برای شما گشوده است و با آغوش باز برای برداشتن گامی مثبت در زمینه‌ی واقعیت‌های اجتماعی مربوط به حوزه‌ی زنان با هنرمندان همکاری می‌کند.

حاجی بابائیان با اشاره به این که در آستانه‌ی محرم هستیم، گفت: ماه محرم، ماه حماسه و تربیت بشریت برای استقامت در برابر مشکلات و ناهنجاری‌ها است، چرا که اعوجاج های جامعه می‌تواند مشکلاتی را فراهم کند که سرانجام آن برای یک جامعه‌ی متعالی خیلی مبارک نباشد و ماه محرم فرصتی است که در پیش روست و ماه آموزش مکتب آزادگی و حریت است برای همه‌ی ما که در این جامعه زندگی می‌کنیم.

معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه بحث زن و خانواده را محور اساسی جشنواره پروین اعتصامی دانست و ادامه داد: گنجینه‌ی عظیمی در مهد دین و کشور ما در خصوص زن بیان شده استف ما وقتی کتاب بزرگی که مهندس بزرگ آفرینش یعنی ذات حضرت باری تعالی برای ما طراحی کرده است، ورق می‌زنیم، می‌فرمایند که "وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ" این آیه به عنوان یکی از گنجینه‌های اسرار خلقت، جامعه‌ی بشریت، مرد و زن را دو موجود مکمل می‌داند که در کنار هم و بدون فضیلت و برتری ارزشی برای ایجاد مودت و رحمت و تشکیل یک جامعه‌ی متعالی موظف هستند در سمت و سویی قدم بزنند که سرانجام آن رضایت باری تعالی است.

وی تاکید کرد: برخلاف مکاتب فکری مختلف که برخی در گذشته زن را جنس فروتر و جنس نازلی می‌دانستند و امروز هم عده‌ای با نگاه رادیکالی فمینیستی در تلاشند تا زن را در جایگاهی قرار بدهند که مناسب او نیست، اسلامی می‌گوید که زن ریحانه است و جایگاه زن را تا جایی بالا می برد که نبی مکرم اسلام حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید که "فاطمه پاره ی تن من است و من از او بوی بهشت را استشمام می کنم"، این فرمایش پیغمبر(ص) در جامعه ی جاهلی است که دختران را زنده به گور می کردند و قتل نفس دختران برای آن ها رویه بود.

حاجی بابائیان افزود: تفاوت‌های جسمانی، فیزیکی، فکری، روحانی، احساسی و هوش و استعداد و ویژگی هایی که در زنان وجود دارد، خاستگاه اختلاف زن و مرد در مسئولیت هایی است که برعهده ی هر کدام گذاشته شده است اما زن و مرد در گوهر انسانیت مشترک هستند یعنی فضیلتی بر مردان به واسطه‌ی مرد بودن و یا تنزلی بر زنان به واسطه‌ی زن بودن نیست چرا که قرآن تصریح می‌کند که میان شما از مردان و زنان که ایمان به خدا داشته باشید و رعایت حدود الهی را بکنید به رضوان الهی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: کرامتی که دین اسلام برای زنان قائل شده است در هیچ یک از مکاتب یافت نمی‌شود، از دیدگاه روانشناسانه و جامعه شناسانه هیچ یک از مکاتب در خصوص زن کلامی به زیبایی دین اسلام بیان نکرده اند اما تشابه حقوق زن و مرد در اسلام مشخصا قابل پذیرش نیست و در اداره ی امور نمی توان انتظار واحدی از زن و مرد داشت.

معاون فرهنگی قوه ی قضائیه تسری چنین نگاهی را مانند این دانست که پارچه‌ای را با مقیاس لیتر و ارزش های انسانی را با مقیاس سانتی متر اندازه بگیرند و افزود: یگانه مرجع تعیین حقوق افراد ذات اقدس باری تعالی است که مساله‌ی استکمال شخصیت زنان را در کانون خودش قرار داده است و با این نگاه جایگاه زن جایگاهی مثال زدنی و ارزشمند خواهد بود که برخلاف آن چه امروز در جهان ترویج می شود، جایگاهی ارزشی خواهد بود.

حاجی بابائیان گفت: اگر زنان ما جایگاه واقعی خود را پیدا کنند، جامعه متعالی خواهد شد. کما این که در کلام امام (ره) داریم که می‌فرمایند، از دامان زن مرد به معراج می رود.

وی با اشاره به حضور بانوان هنرمند در جشنواره فیلم فجر، تاکید کردند: بعضا آثار بسیار ارزشمندی توسط خانم ها ارائه شد و درخشش بسیاری داشتند و این نشان می دهد که در بحث نبوغ و استعدادهای زنان، قطعا باید درنگ و تامل بیشتری بکنیم و از این استعداد و توانمندی بهره ی بیشتری ببریم.

این مقام مسئول بیان کرد: قوه‌ی قضائیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگرشی که به تعالی و کمال انسان دارد، در حوزه‌ی خانواده در تمام کشور دفاتری تحت عنوان دفاتر "حمایت از خانواده و کودک" تاسیس کرده است که بر خلاف نگرش دیرینه‌ای که قوه‌ی قضائیه را از طریق محاکم، دادگاه و قضات می‌شناسند، خدمات ارزشمندی را در خصوص رسیدگی به امور زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و در معرض خطر صورت داده‌اند و خدماتی ارائه داده‌اند که از فروپاشیدن خانواده‌ها جلوگیری کرده‌اند.

محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضائیه پس از واکنش فیلم‌سازان در اختتامیه به ماجرای اسیدپاشی از دستور رسیدگی خارج از نوبت به این ماجرا از سوی قوه قضائیه خبر داد.

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی با اجرای موسیقی توسط گروه شرنگ به پایان رسید.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir/tasnimnews.com/iscanews.ir


مطالب پیشنهادی:
یادداشت شدیدالحن خبرگزاری دانشجو درباره استفاده ابزاری آزاده نامداری از چادر + پاسخ آزاده نامداری
این تصویری از سریال "ابله" است, این دو تصویر را به دقت ببینید!!
واکنش مهناز افشار به فاجعه اسید پاشی ها
رونمایی از "پژواک سکوت" پوریا رحیمیان, فرزند کتایون ریاحی + تصویر
رامبد جوان از مردم به خاطر نپرداختن به موضوع اسیدپاشی در خندوانه عذرخواهی کرد + متن پادداشت