ساسان سپنتا درگذشت
ساسان سپنتا، ‌پژوهشگر فرهنگ و هنر و فرزند عبدالحسین سپنتا، در گذشت
سپنتا شامگاه سوم آبان‌ماه،‌ بر اثر سکته در سن 80 سالگی از دنیا رفت.

دانش سپنتا‌، فرزند ساسان سپنتا، درباره درگذشت پدرش گفت:‌ «پدرم شنبه شب  در منزل درگذشت و مراسم تشییع او یکشنبه برگزار و در قطعه هنرمندان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده می‌شود.»

به گفته او هم‌چنین مراسم ختم این هنرمند، چهارشنبه،‌ هفتم آبان‌ماه در مسجد المهدی مرداویج اصفهان از ساعت 9 تا 11 برگزار خواهد شد.

مهناز بقراطیان، همسر این هنرمند نیز گفت: «مراسم خاکسپاری به دلیل اینکه منتظر رسیدن فرزندانشان از خارج از کشور هستند، دوشنبه یا سه‌شنبه خواهد بود.»

ساسان سپنتا که پژوهشگر و مولف در حوزه زبان‌شناسی، ادبیات و موسیقی ایرانی بود و بیش از 150 مقاله منتشر کرده است،‌ فرزند عبدالحسین سپنتا‌ کارگردان اولین فیلم ناطق ایرانی با نام «دختر لر» است و به همین دلیل از او باه عنوان پدر سینمای ناطق ایران یاد می‌شود.

ساسان سپنتا سال گذشته در گفت‌و‌گویی به مناسبت 105 سالگی سالروز تولد پدرش در مرور بخشی از خاطرات خود گفته بود: سال 1334 که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردم و موسیقی را نزد استاد صبا، کلنل وزیری و روح الله خالقی یاد می‌گرفتم، به سختی توانستم صفحات قدیمی از آثار این اساتید را پیدا کنم. ضمن اینکه تعداد زیادی از صفحات مربوط به این افراد به ویژه مرحوم خالقی (آهنگساز سرود ای ایران) که جمع‌آوری شده بود، در سال 58 ناپدید شد و شاید هم به تاراج رفت. با این وجود برخی از آثار مربوط به پدرم را در اختیار آقای جمال امید قرار دادم که او هم به موزه سینما داد.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
روزشمار سفر حسین بن علی (ع): 2 محرم 61 / ورود به كربلا
فلسفه هر کدام از موجودات روی عَلم, ذوالجناح, شیر, طاووس, اژدها, بُراق و... چیست؟
محمدرضا شریفی نیا مجری برنامه قرآنی "نشانه ها" شد!!
ظاهر و زیبایی زن فساد آور است؟
گریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال "ابله" + تصویر