سریال کشتن هنرمندان را تمام کنید!
محمد علی كشاورز، هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون ایران، یكی از بزرگ‌ترین و خاطره‌سازترین بازیگران ایرانی است و این چندمین باری است كه خبر درگذشت او در رسانه‌ها پخش می‌شود و دوباره تكذیب می‌شود.
برای چندمین بار خبر درگذشت محمد علی كشاورز، هنرمند برجسته ایرانی در فضای غیررسمی رسانه‌ای پیچید. متأسفانه در طول یكسال این چندمین باری است كه خبر درگذشت این هنرمند از سوی عده‌ای ناشناس منتشر و بعد‌از‌چند‌ساعت تكذیب می‌شود.

محمد علی كشاورز، هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون ایران، یكی از بزرگ‌ترین و خاطره‌سازترین بازیگران ایرانی است و این چندمین باری است كه خبر درگذشت او در رسانه‌ها پخش می‌شود و دوباره تكذیب می‌شود.

چند سالی است كه ایجاد شایعه مرگ برای برخی از بازیگران، آنها و طرفداران‌شان را مكدر می‌كند، اما باز هم عده‌ای گویا با حالتی بیمارگونه از خلق این دست شایعات لذت می‌برند و آن را منتشر می‌كنند. شایعه‌سازی درباره مرگ هنرمندان و افراد سرشناس در كشورمان و دامن زدن به آن در فضاهای گوناگون خبری و رسانه‌ای، تبدیل به دستاویز برخی سایت‌های خبری و رسانه‌های به اصطلاح زرد با اهدافی از جمله بالا رفتن بازدید‌كننده شده است.

 شایعه پراكنی كه به طریق اولی اقدامی همانند دروغ گفتن است، در شریعت اسلامی و فرهنگ ایرانی امری مذموم و زشت است و احادیث و روایات زیادی در زمینه حرمت این فعل قبیح اعلام شده است. در همین زمینه امیر‌المؤمنین علی‌‌بن ابیطالب علیه‌السلام درباره دروغ‌گویی فرموده‌اند «‌زشت‌ترین بی‌وفایی، دروغ گفتن است.»

مرگ‌هایی كه تكذیب شدند

در سال‌های اخیر شایعه‌سازی در سطوح مختلف و راجع به افراد سرشناس به خصوص هنرمندان و بازیگران عرصه سینما و تلویزیون صورت می‌گیرد كه به واقع حركتی بسیار بد و مشمئز‌كننده است؛ به طور مثال اكبر عبدی مدت كوتاهی را در بستر بیماری گذراند و خیلی‌ها نگران حال او بودند. این اتفاق در سال 89 برای این بازیگر افتاد و یك عده فرصت‌طلب از این فرصت استفاده كردند و به منظور بالا بردن بازدید‌كننده سایت‌هایشان این شایعه را درست كردند كه اكبر عبدی دار فانی را وداع گفت!

در سال 89 یك شایعه فوت دیگر هم رسانه‌ای شد و آن شایعه مرگ علی نصیریان، بازیگر شاخص سینما و تلویزیون و تئاتر ایران بود اما نكته جالب این بود كه گویا فرد دیگری به نام علی نصیریان در سانحه تصادف فوت می‌كند و این تشابه اسمی با شیطنت برخی همراه می‌شود و آن را خبری می‌كنند.

 سال 91 پس از آنكه عكسی از ابوالفضل پورعرب با ظاهری تكیده و بیمارگونه منتشر شد، شایعه مرگ او، طرفدارانش را نگران كرد و به دنبال خبری می‌گشتند تا این شایعه را تكذیب كنند.

همین اتفاق هم افتاد و پسر این هنرمند در گفت و گو با یكی از نشریات اعلام كرد، پدرش در سلامت كامل به سر می‌برد و اتفاقی برایش نیفتاده است. برای عزت سینمای ایران، شایعه مرگ چندین بار ساخته شد و هر بار به نوعی رد شد اما نكته جالب درباره او این است كه این بازیگر پس از آنكه دید تكرار این شایعه درباره همكارش، محمد‌علی كشاورز او را رنجیده خاطر كرده است در گفت و گویی مطرح كرد: «این خیلی بد است كه برای شوخی با خبر درگذشت دیگران بازی می‌كنیم. چرا باید چنین شوخی‌های ناهنجاری با دیگران كنیم؟» رضا رویگری در دو، سه سال اخیر و پس از سكته‌ای كه داشت به لحاظ جسمانی وضعیت خوبی نداشته است و همین باعث شد كه درباره مرگ او هم شایعاتی منتشر شود.

اما محمدعلی كشاورز در میان هنرمندان پیشكسوت تقریباً تنها كسی است كه چندین و چند بار خبر فوت او منتشر شده است. تیرماه سال جاری یكی از چندین باری بود كه خبر مرگ این بازیگر و هنرمند سابقه‌دار سینما و تلویزیون منتشر شد. درج خبرهای دروغ درباره درگذشت این هنرمند بارها و بارها تكرار شده و گرچه استاد كشاورز تا امروز از كنار این شایعه‌پراكنی گذشته و پیگیری حقوقی نكرده است ولی خبرهای اخیر آرامش خانواده وی را نیز بر هم زده است.

باز هم خبر فوت كشاورز!

اما روز گذشته و به رغم صحبت‌ها و خواهش‌های این هنرمند پیشكسوت كشورمان، بار دیگر خبر فوت او در بین اهالی رسانه و مردم به صورت غیر‌رسمی گفته می‌شد تا اینكه باز هم خبر تكذیب این موضوع از سوی نزدیكان محمدعلی كشاورز اعلام و منتشر شد. متأسفانه پیشرفت علمی و تكنولوژیكی منجر به شكستن حریم افراد شده است و انگار ظرفیت استفاده مناسب و معقولانه از این پیشرفته‌ها و ابزار اطلاع‌رسانی در بین بسیاری از كاربران و استفاده‌كنندگانش فرهنگ‌سازی نشده است.

انتشار شایعه مرگ افراد مشهور در زمان بیماری آنها توسط افرادی كه مسئله فرهنگ در زندگی آنها كمرنگ شده است، اقدامی غیر اخلاقی و ناپسند است. عادت شایعه‌پراكنی در خصوص مرگ افراد مشهور دنیای هنر و ورزش در كشور ما كه سابقه تمدنی و فرهنگ بسیار قدیمی چندین هزار ساله دارد، بسیار تأسفبار است. از سویی واكنش هنرمندان نسبت به این اتفاقات و شایعات نیز تا به حال نتوانسته از چنین اقداماتی جلوگیری كند و شایعاتی از این دست هر بار در مورد هنرمندی شنیده می‌شود كه در بستر بیماری است.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:روزنامه جوان

مطالب پیشنهادی:
دختر مطلقه 10 ساله جايزه اصلی جشنواره دوبی را دریافت کرد
معرفی فیلم "چند متر مکعب عشق" + تصاویر و آنونس فیلم
ویشکا آسایش و هومن برق نورد در جلسه نقد و بررسی سریال پرده نشین
در جشنواره امسال موسیقی پاپ هم حضور خواهد داشت
جدیدترین تصاویر فیلم "اسب سفید پادشاه" با بازی الناز شاکردوست