کوچک سازی بنیاد سینمایی فارابی به نفع سینماست؟
شاید کوچک سازی فارابی بتواند به رونق گرفتن بخش خصوصی کمک کند.
علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری با سابقه سینمای ایران در گفت‌وگویی در زمینه بحث کوچک‌سازی بنیاد سینمایی فارابی،با ذکر یک مثال گفت:وقتی شخصی تیری را به سمت هدفی پرتاب می‌کند،مساله فقط این نیست که این تیر به هدف برسد،بلکه این است که آنقدر قدرت در تیر باشد که روی هدف باقی بماند و نیفتد و اگر تمام انرژی تیر صرف رسیدن به هدف شود،دیگر جانی برای ماندن روی هدف در تیر وجود ندارد.

وی تصریح کرد:بنیاد سینمایی فارابی بر اساس یک آینده نگری منطقی و درست احداث شد.این بنیاد هم از جهت فرهنگی و هنری سینما را هدایت می‌کرد و هم از تولید فیلم‌ها حمایت اصولی می‌کرد و آن زمان تقریبا فارابی چگونگی ساخت فیلم‌ها و همکاری افراد با پروژه‌ها را مشخص می‌کرد و همین‌ها بود که دوران طلایی دهه شصت شمسی را در سینما به وجود آورد.

مدیر فیلمبرداری«حکم»در ادامه گفت:برای فارابی بودجه‌ای مشخص شد تا این بودجه به ارتقای سینمای ایران اختصاص یابد اما به مرور زمان به اندازه‌ای کارمند استخدام شد که بخش اعظمی از این بودجه به حقوق کارمندان اختصاص پیدا کرد و جایی که با 30 نفر هم می‌توان آن را اداره کرد،تبدیل به سازمانی عریض و طویل با بیش از 100 کارمند شده و شکی نیست با این وضعیت،دیگر جا یا بودجه‌ای برای ارتقایی سینمای ایران باقی نمی‌ماند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم«پری»افزود:بودجه فارابی از ارشاد تامین می‌شود و تبصره‌هایی با بار اقتصادی هم دارد که همین تبصره‌ها انقدر رشد کرده بودجه ارتقا ته کشیده است. در این سال‌ها موسساتی خارج از فارابی ولی متصل به آن درست شده و بخشهای مختلفی در فارابی راه افتاده است؛ این بخش‌ها همه به نیرو و در نتیجه به بودجه نیاز دارند و این مسائل نیروی فارابی را تحلیل برد و آن را به همان تیری تبدیل کرد که به هدف نرسید.

زرین دست در ادامه با اشاره به اهمیت کوچک سازی فارابی به شکل صحیح،گفت:اگر این اتفاق به شکل درستی بیفتد در دراز مدت به نفع سینمای ایران خواهد بود زیرا متمرکز بودن تولیدات سینمای ایران در فارابی را تمام می‌کند و سینما فرصت می کند روی پای خود بایستد.

وی اظهار کرد: شاید این اقدام بتواند به رونق گرفتن بخش خصوصی کمک کند.شاید موسسات مختلفی پا بگیرند تا بتوانند تجهیزات استاندارد و خوب را به دست اهالی سینما برسانند.

این فیلمبردار سینما تصریح کرد:اگر این کوچک سازی به خوبی انجام شود و شامل سایر ادارات و موسسات هم بشود،رشد عظیمی را در کشور شاهد خواهیم بود چون تمرکز گرایی در دراز مدت قطعا مشکل‌ساز است.



گرد آوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی :
اکران "خانه پدری" شروع نشده ، تمام شد!
خانه پدری ، یک فیلم ضد ایرانی و وطن فروشی ؟؟؟
جزئیات مراسم چهلم مرتضی پاشایی
احسان علیخانی در ویژه برنامه ی "رادیو هفت"
آقای "کاف" در این دو فیلم کیست؟