مراسم رونمایی از آلبوم پرستویی شنبه 6 دی ماه برگزار شد.
مراسم رونمایی از آلبوم «من پرویز پرستویی» شنبه ششم تیرماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

امیر آقایی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که اجرای این مراسم را به عهده داشت در ابتدا گفت: به عنوان یک بازیگر به پرویز پرستویی بسیار بدهکارم و خوب یادم می آید که سال 79 وقتی مشغول فیلمبرداری سریال «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بودیم چیزهای بسیار زیادی از او آموختم.

وی افزود: من منشی را در بازیگری پرویز پرستویی دیدم که امیدوارم بتوانم از این منش به عنوان یک آموزه ارزشمند در زندگی هنری خودم استفاده کنم.

مثلث ادبیات، سینما و موسیقی
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز خرسندی از انتشار این آلبوم موسیقایی گفت: وقتی این آلبوم را گوش کردم یاد خاطرات زیبا و شاعرانه ای افتادم که به سال 59 در روزگاری که من به عنوان مدیر کل تولید فیلم وزارت ارشاد حضور داشتم بر می گردد. زمانی که در خدمت دوست بزرگواری چون پرویز پرستویی در فیلم دیار عاشقان به کارگردانی حسن کاربخش بودم.

وی افزود: در آن زمان کاربخش به من گفت که یک نفر را در تئاتر پیدا کرده ام که بسیار هنرمند شایسته ای است و به دلیل حسن رفتار و تدبیری که دارد حس می کنم آن فردی را که باید می یافتم، پیدا کردم. به درستی که وقتی این کار را گوش می کردم یاد همان صحنه فیلم «دیار عاشقان» می افتم که پیرمردی در فکر بود.



معاون هنری وزیرارشاد ادامه داد: وقتی هنری اتفاق می افتد فرد از خودش بیرون می آید و خود را با خود مقایسه می کند و این موضوع بسیار زیبا و ارزشمندی است که پرویز پرستویی چه در گذشته و چه در این آلبوم به آن توجه کرده و اثر ارزشمندی را به مخاطبان خود ارائه داده است و من بسیار خوشحالم که علیرضا عزیزی به عنوان ناشر این کتاب توانسته مثلث ادبیات، سینما و موسیقی را به درستی به هم وصل کند.

 ضمن اینکه نباید از تلاشهای کارن همایونفر به عنوان آهنگساز اثر به سادگی عبور کرد که مجموعه متنی را تبدیل به کاری زیبا کرده است.

مرادخانی افزود: مجموعه هایی که در قالب های این چنین تهیه و تولید می شود در واقع نوعی تاریخ نگاری برای ماست که پرویز پرستویی در این آلبوم به نوعی به شرایط و تحولاتی اشاره کرده که مسائل انقلاب اسلامی، جنگ و سایر مسائل اجتماعی را در قالب یک جریان هنری ارائه می دهد. تصور می کنم پرویز پرستویی یکی از افراد شاخصی است که در عرصه های هنری حضور یافته، بالا کشیده و خود را معرفی کرده است.

البته وقار، سنگینی و منش خوب این هنرمند در نهان و آثارش نشان می دهد که هنرمند بسیار ویژه و شایسته تقدیر است. ما هم امیدواریم که بتوانیم در قالب چنین برنامه هایی یاری دهنده پیوند بین رشته های مختلف هنری باشیم.

پرستویی مخالف بود اما کار را ادامه دادیم
لیلا کریمان نویسنده آلبوم «من پرویز پرستویی» نیز در این مراسم گفت: نوشتن بیوگرافی پرویز پرستویی از سال1389 شروع شد اما بعد از مدتی بنا به دلایلی کار متوقف ماند. این در حالی است که آقای پرستویی نیز راضی نبود که درباره ایشان بیوگرافی نوشته شود چرا که بر این باور بود از او پیشکسوت تر نیز وجود دارد اما ما کار را ادامه دادیم.

وی افزود: روال چنین بود که پرویز پرستویی قصه زندگی خود را می خواند و من ضبط می کردم و گاهی من می خواندم و او گوش می کرد. اواخر کار، صدای وی را به قلم می بردم که احساس کردم حق مطلب در مورد زندگی این هنرمند وقتی بیان می شود که احساس وی نیز از طریق صدا به سمع و نظر مخاطب برسد که بالاخره پرویز پرستویی را برای این کار راضی کردیم.

کریمان افزود:خلاصه 500 صفحه ای از زندگی پرویز پرستویی که به قلم کشیده شده بود را در 5 تا 6 صفحه خلاصه کردم و به پرستویی برای خوانش ارائه دادم تا اینکه او در یک بعدازظهر غمزده در استودیو شروع به خواندن کرد اما متوجه شدم متن هم بدون موسیقی سیال قابل ارائه نیست و نمی توانست جان شنونده را پر کند و حالا باید به موسیقی فکر می کردم که برای تحقق این خواسته تواناتر از کارن همایونفر کسی را سراغ نداشتم.

دلم برای پرستویی تنگ شده بود!
امیر پوریا منتقد سینما که در اقدامی جالب توجه به عنوان یکی از منتقدان این اثر موسیقایی ادبی در جلسه رونمایی حضور داشت گفت: این اثر به نوعی با کلام موسیقی حرفهای یک بازیگر تئاتر و سینما را بازگو کرده است که این نکته برای من قابل توجه است. ضمن اینکه باید بگویم که دلم برای پرویز پرستویی تنگ شده بود و این دلیل کافی بود که در این مراسم حضور پیدا کنم و پیرامون اثرش صحبت کنم.

وی اضافه کرد: در جایی که سوءتفاهم ها زیاد است و از دلخوشی ها ماندگارتر به نظر من حضور این آلبوم و نگاه پرستویی در آن تلاشی برای برداشتن سوءتفاهم ها و قیدهاست که یکی از دغدغه های همیشگی پرویز پرستویی بوده است. مسئله دوم کار موسیقایی آلبوم است که کارن همایونفر نسبت به ارائه آن تلاش ارزشمندی انجام داده. او اکنون در یک دوره اوج کاری آهنگسازی سینما حضور دارد که شما حداقل می توانید بفهمید که موسیقی او لااقل لطمه ای به فیلم نمی زند.

پوریا افزود: کاری که کارن همایونفر برای این اثر موسیقایی انجام داده کم سابقه است. یعنی باعث شده که موسیقی و کلام در یک همنشینی مناسب قرار گیرد و این کار مهمی است که باید به کارن همایونفر تبریک گفت.


موسیقی در اثر جریان داشت
کارن همایونفر آهنگساز این آلبوم نیز در توضیحاتی پیرامون نحوه تولید و شکل گیری آلبوم «من پرویز پرستویی» توضیح داد: وقتی لیلا کریمان متنی را نوشتن و پرویز پرستویی نیز زندگی اش را روایت کرد دیگر موسیقی نمی خواست! چرا که موسیقی در آن جریان داشت و من فقط این موسیقی را کشف کردم که هم در متن لیلا کریمان جاری است و هم در صدای مخملین پرویز پرستویی جای دارد.

وی افزود: من قبلا با علیرضا عزیزی و انتشارات توفیق آفرین برای ساخت مجموعه دیگر کاری را انجام داده بودیم پس می دانستم قرار است چه کاری را در این آلبوم انجام دهم کما اینکه علیرضا عزیزی تلاش زیادی برای مجاب کردن من و پرویز پرستویی برای ساخت این اثر انجام داد. این در حالی است که برای ساخت این اثر موسیقایی زیاد سختی نکشیدم و به خود فشار نیاوردم چرا که حضور پرویز پرستویی به من الهامات زیادی می داد.

همایونفر ادامه داد: زمانی که پروژه صد سال به این سالهای سامان مقدم را کار می کردیم پرویز پرستویی در آن بازی داشت و من با اولین پلان ها  و بخش های مختلفی که از فیلم به خاطر بازی پرویز پرستویی می دیدم دلم می خواست جایی اتفاقی بیفتد که با او کاری را انجام دهم و وقتی علیرضا عزیزی پیشنهاد چنین کاری را داد دیگر به آرزویم رسیدم.

اشارات ظریف سینمایی آلبوم
خسرو نقیبی منتقد سینما نیز با اشاره به تولید این مجموعه موسیقایی گفت: این مجموعه فارغ از نقاط ضعف و قوتی که دارد می تواند مورد توجه بیشتری از سوی مخاطبان قرار گیرد چراکه چنین رویکردی که اهالی مطبوعات، رسانه و قلم درباره نگارش موسیقایی و تصویری هنرمندان و ستاره های جامعه خود دارند موضوعی است که طی چند ساله اخیر در دنیا تبدیل به موضوع پراهمیتی شد و من امیدوارم چنین رویکردهایی ادامه دار باشد و ما بتوانیم شاهد آثار بیشتری در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: متن این اثر اشارات سینمایی ظریفی دارد و ضمن اینکه دارای ویژگی های ارزشمندی به لحاظ موسیقایی است. می توانیم به آن به عنوان یک تجربه نگاه کنیم که می تواند مقدمه ای برای رسیدن به استانداردهای جهانی باشد.



پیشنهاد بی شرمانه به پرستویی!
پرویز پرستویی نیز در این نشست با تقدیر از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه کننده آلبوم خود گفت: برای من اینکه فرصتی پیش آمد تا شما را دوباره ببینم و با هم شاهد برگزاری برنامه ای باشیم مایه خوشحالی است کما اینکه من هیچ قصدی برای انتشار این آلبوم که دربرگیرنده مسائلی چون سودجویی، کار اقتصادی و بیزینس بوده، نداشتم.

وی افزود: خیلی ها در کشور ما علاقمند به بازیگری هستند و در این زمینه برای خود چشم اندازهای زیادی دارند. من احساس کردم در طول این سالها که هر روز از من در مورد بازی و بازیگری سئوال می شود باید پاسخی بدهم که تولید این سی دی به نوعی پاسخ به این پرسش هاست. حداقل اگر این کتاب مورد اسقبال قرار بگیرد حتم دارم که دیگر پاسخ مبهمی برای علاقه مندان به بازیگری نمی ماند.

این بازیگر صاحب نام ادامه داد: این مجموعه ادای دینی است که بعد از 46 سال فعالیت به آن پرداخته ام. من تصور می کنم خیلی از علاقه مندان به بازیگری تکلیفشان بعد از شنیدن این کتاب مشخص می شود. به نظر من تولید این اثر فرصتی بود که بخواهیم برای علاقه مندان به بازیگری ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: همیشه از رنج کار بازیگری لذت برده ام و باید بگویم که هیچ وقت سختی ها مجال این را نمی دهد که در بازیگری خوشگذرانی کنیم و این توصیه ای است که همیشه به علاقه مندان بازیگری می کنم.

پرستویی در ادامه صحبت های خود گفت: قصد ما اصلا فروش بالای این اثر نیست کما اینکه همه می دانند هیچ حمایتی از هیچ ارگان دولتی و غیر دولتی درکار نبوده است. در همین سه هفته اخیر از یک برند اقتصادی به من پیشنهاد کردند که در ازای دریافت یک خانه ویلایی در نیاوران طی قراردادی یکساله فقط در 20 مجلس آنها حضور داشته باشم اما من به هیچ عنوان این موضوع را نپذیرفتم کما اینکه از شخص دیگری نیز چنین کمک هایی را تاکنون قبول نکرده ام.

این بازیگر سینما با تقدیر از معاون هنری برای حضور در این مراسم رونمایی گفت: ما همه عاشقیم، ما جنگ ستیز نیستیم، نه دولت تاکنون از ما حمایت کرده و نه شخص خاصی به ما پول داده است. همه چیز این اثر به صورت خودجوش بوده که امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد.

علیرضا عزیزی تهیه کننده این آلبوم موسیقایی نیز در ادامه این نشست خبری گفت: تلاش بسیار زیادی برای تولید این آلبوم موسیقایی انجام گرفت که دوست دارم در مورد آن صحبتی نکنم و قضاوت کار را به عهده شما بگذارم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تا این لحظه هیچ گونه حمایتی از هیچ شخصی حقوقی و حقیقی دریافت نکرده ایم فقط معاونت هنری و فرهنگسرای نیاوران برای اختصاص سالن تمرین به ما کمک کردند.



حاشیه ها:
-از نکات قابل توجه مراسم رونمایی آلبوم موسیقایی «من پرویز پرستویی»  حضور نداشتن منتقدان موسیقی در نشست نقد و بررسی این آلبوم بود که این موضوع موجب اعتراض برخی از خبرنگاران و تماشاگران در سالن شد.

-مراسم رونمایی آلبوم موسیقایی «من پرویز پرستویی» در حالی از سوی امیر آقایی به جلسه نقد و بررسی این آلبوم تغییر نام پیدا کرد که غیر از حاضران در روی صحنه تقریبا هیج یک از اهالی رسانه، خبرنگاران این آلبوم موسیقی را نشنیده بودند.

-کارن همایونفر نیز در پاسخ به خبرنگاران و معترضان این فضا گفت: در مراسم جشن سالانه موسیقی ما نیز عده ای از افراد که به نوعی نسل تازه ای از موسیقی هستند شروع به صحبت هایی کردند که برای من جالب توجه نبود. آنها نه نگاهی به گذشته اشان دارند و نه نگاهی به آینده.

در ادامه این مراسم ضمن رونمایی از فیلم مستند «ستاره بی نقاب» هدایی به رسم یادبود به شرکت کنندگان در جلسه اهدا شد.



گرد آوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
بنیامین، علی لهراسبی و مریم حیدرزاده و ... در مراسم چهلم مرتضی پاشایی
کوچک سازی بنیاد سینمایی فارابی به نفع سینماست؟
جزئیات مراسم چهلم مرتضی پاشایی
محبوب ترین خواننده ها در اینستاگرام!
خاطره جالب اکبر عبدی در برنامه بعضی ها + فیلم