علیرضا امینی کارگردان «دلتا ایکس»، نسبت به عدم حضورش در جشنواره فیلم فجر معترض است.
«دلتا ایکس» تازه ترین اثر سینمایی امینی برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نتوانست نظر هیات انتخاب را کسب کند.امینی سال گذشته با فیلم «بلوک 9 خروجی 2» از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر بود و در انبوه فیملهای حاضر در جشنواره سال قبل، فیلمش اجازه حضور نیافت. او در این مورد اعتراض کرد، اعتراضی که کمتر شنیده شد.

علیرضا امینی گفت: اول می‌گویم که من به همه‌ی فیلمسازانی که در جشنواره هستند احترام می گذارم و مشتاقانه منتظر اکران فیلم‌هایشان هستم تا زحمات یکساله شان را ببینم چون مقوله صنف و زحمتی که یک فیلمساز می‌کشد با مقوله جشنواره فرق میکند.

وی صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: سال گذشته در مورد فیلم «بلوک 9 خروجی 2» گفتند که مشکل کیفیت فیلم است و ما هر چه سروصدا کردیم که اصلا بحث سر مقوله کیفیت، سیاه نمایی وتلخی نیست کسی حرف من را باور نکرد و تا امسال هم کسی حرف من را باور نکرد. اما امسال خیلی از فیلمسازان به این حرف رسیدند که با مسئولینی طرف هستند که پای امضای خود و پای پروانه ساخت و نمایش خودشان نمی مانند.

امینی با انتقاد از رویکرد مسئولان جدید سینمایی در حمایت از آثار فیلمسازان افزود: حداقل مسئولان سینمایی در دولت قبل با هر سیاستی که داشتند، پای امضای خودشان می ایستادند. اما اینهایی که مدیران جدید سینمای کشور شدند اصلا پای حرف و امضای خود نیستند.

وی ادامه داد: از دلسوزی فرهنگی و بیان دغدغه‌های اجتماعی دم می زنند در صورتی که همه این‌ها، ادعایی بیش نیست. دلسوز فرهنگ این مملکت، فیلمسازی است که با بودجه شخصی نه با وام و حمایت فارابی از دغدغه های جوانها و اجتماع فیلم می‌سازد. منِ فیلمسازی که دغدغه دارم فیلمم اول از همه، در جشنواره ایران اکران شود دلسوز هستم نه آن مسئولی که فقط می‌خواهد پول هایش را بگیرد و بعد دلار کند، بفرستد برای بچه هایش در آمریکا. اتفاقا این دوگانگی از همینجا شروع می شود که تظاهر به وطن پرستی می کنند ولی پولهایشان را برای آقازاده هاشان در آمریکا می فرستند.

امینی ادامه داد: واقعا به من برمی‌خورد که امثال من فیلمساز که با خون دل فیلم می سازیم سیاه نما، تلخ‌گرا  و متهم به این که علیه نظام و کشور فیلم می سازیم و امثال کسانی که فکر پول و قدرت هستند دلسوزان نظام می شوند.

کارگردان «بلوک 9 خروجی 2» ادامه داد: من یک سال طول کشید تا مجوز فیلم «بلوک 9 خروجی 2» را گرفتم و وقتی آن را ساختم حداقل خواسته‌ام این بود که پای پروانه ساختی که خودشان امضا کردند بایستند تا بتوانم فیلمم را اکران کنند.

امینی در پاسخ به این سوال که ممکن است نمایش فیلمش، حساسیت‌هایی را بوجود آورد؟ گفت: «بلوک 9 خروجی 2» را در وزارت ارشاد نمایش دادند همانجا از اهالی رسانه وسینما نظرخواهی کردند. نتیجه این نظرسنجی اصلا هیچ حساسیتی را راجع به فیلم نداشت. این فیلم نه سیاسی است و نه حساسیتهای مذهبی را ایجاد می‌کند. فیلمی که در مورد مشکل بچه های طلاق ساخته شده  و بیان یک دغدغه اجتماعی است چه مشکلی می تواند علیه نظام و کشور ایجاد کند.

وی با اشاره عدم حضور «بلوک 9 خروجی 2» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته گفت: این‌ها به خاطر حساسیت‌های سلیقه ای، «بلوک 9 خروجی 2» را به جشنواره راه ندادند.

امینی در مورد اعتراضش برای عدم حضور فیلم جدیدش «دلتا ایکس» در جشنواره امسال توضیح داد: من اصلا دوست نداشتم هیچ اعتراضی‌کنم و تا الان هم بخاطر اینکه نگویند می خواهد فشار بیاورد تا فیلمش به جشنواره بیاورد، مصاحبه نکردم. اما وقتی صدر آقای صدرعاملی در برنامه هفت مستقیم می‌گوید که امینی با ایده سر فیلم می رود. واقعا برایم سوال است که چه کسی با ایده پروانه ساخت گرفته که من با ایده بروم سر صحنه. ما «دلتا ایکس» را سه بار بازنویسی کردیم و با نظر آقای اسعدیان این فیلم‌نامه را  ساختیم. این اظهار نظرهاست که من را اذیت میکند.

کارگردان «دلتاایکس» با اشاره به صحبتهای صدرعاملی در برنامه هفت ادامه داد: وقتی ایشان در برنامه هفت می‌گوید که دیگر در این موقعیت قرار نمی گیرم، حتما یک مشکلی وجود دارد. حتما دچار عذاب وجدان شده است که این حرف را می زند. وقتی فیلمی به خاطر ضوابطی خاص کنار گذاشته می‌شود، اعضای هیات انتخاب هم دچار عذاب وجدان می‌شوند.

این کارگردان جوان سینما در آخر گفت: من «بلوک 9 خروجی 2» را در این یک سال به هیچ جشنواره ای نفرستادم و اصلا دلم نمی‌خواست قبل از کشورم در جای دیگری اکران کنم. اما وقتی برخورد اینها را می بنیم که اصلا برایشان مهم نیست و نتیجه دو سال زحمتت از بین می برند می‌گویم جشنواره در دنیا که قحط نیست، فیملهایم را می دهم جای دیگر تا بلکه فیلم و زحمت عوامل فیلم من دیده شود. طبیعی است هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش دیده شود.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی :
عموی پاشایی:چرا رضارشیدپور جواب تلفن من را نمیدهد!؟
اسکورسیزی با رییس‌جمهور اسبق آمریکا اختلاف پیداکرد!
62میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک فیلم!!
آنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغیررداد!
داستان جدایی بردپیت و جنیفر انیستون !