بخش دوم نقاشی دیواری لاله اسکندری در ضلع دیگری از دیوار بزرگراه شهید همت ، تقاطع بزرگراه شهید ستاری رونمایی شد...
 
به گزارش ایسنا، دومین بخش از نقاشی دیواری لاله اسکندری با ترکیبی از نقاشی و کاشی، نهم اردیبهشت ماه رونمایی شد.
بخش دوم نقاشی دیواری لاله اسکندری در ضلع دیگری از دیوار بزرگراه شهید همت ، تقاطع بزرگراه شهید ستاری رونمایی شد.
لاله اسكندری در یادداشتی كه به بهانه رونمایی دومین بخش از این نقاشی دیواری می‌نویسد:
«ما وارث نقش و نگارهای ماندگار، وارث روحانیت و طراوت، وارث نقش برجسته بر كاشی‌های مسجد امام كه هارمونی یكدستی از زیبایی و زندگی‌اند هستیم. وارث نقش‌ و نگارهای اصیل ایرانی و زیبایی و صلابت ثبت‌شده بر عمارت تخت‌جمشید كه صدها سال جنگ و سختی را تاب آورد و به ما رسید تا یادآوری كند كه نیاكان ما هنر را پاس می‌داشتند.»
او در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد:
«شهرهای ایرانی همیشه مزین بود به هنر هنرمندان این سرزمین. آن‌ها به فراخور سهم‌شان از امكانات زیبایی را در نظر داشتند. كافی است به آثار باقی‌مانده از گذشتگان نگاه كنیم تا ببینیم وارث چه پیشینه‌ی درخشانی هستیم. معماری خانه‌های كاشان را ببینیم و پل‌ها و مساجد اصفهان. نقش و نگارها، گبه‌ها و فرش‌ها. فرش ایرانی در همه‌ی تاریخ ثبت شده و تاج سر همه‌ی انواع دیگر در جهان است. حتی اگر بر اثر غفلت ما در جهان تجارت اول نباشد. معماری خانه‌ها و شهرهای تاریخی‌مان یگانه‌اند. حتی اگر مدت‌ها باشد شهرهایمان از هویت فرهنگی و تاریخی‌مان فاصله گرفته و تبدیل به توده‌ای از بتن و دوده شده باشد. ما وارث نقش و نگاریم و حال جمعی از فرزندان این سرزمین بازگشته‌اند به این باور ریشه‌ای و اجدادیمان كه شهرهایمان به رنگ و شادی احتیاج دارند و مردم ما مستحق شادی و زندگی هستند.»
اسكندری می‌گوید:
«من هم مثل همه شما فرزندان این سرزمین وارث آن پیشنه‌ام افتخار دارم در خانواده‌ای بزرگ شدم كه در آن هنر یك باور و عادت داریم است. پدربزرگم طراح فرش بود و لابد این علاقه را از او به ارث بردم. در دانشگاه گرافیك خواندم و بعد به آموختن نقاشی روی آوردم و سپس موزاییك را فرا گرفتم. از قضای روزگار كارم بازیگری است اما همیشه به دیوارهای بی‌نقش شهرمان چشم داشتم و وقتی این فرصت برایم پیش آمد سر از پا نشناختم. در آذرماه 87 بعد از برگزاری چند نمایشگاه نقاشی و موزاییك فرصتی یافتم تا با شهرداری محترم منطقه 5 همكاری كنم. پروژه‌ی زیباسازی حاشیه‌ی پل‌های تقاطع اتوبان شهید همت و ستاری در بهمن‌ماه همان سال به پایان رسید و حاصل كار جمعی ما یك كار تركیبی از كاشی و نقاشی به وسعت 290 مترمربع كه شامل 30 متر كاشی و 160 متر نقاشی بود و در مدت 45 روز اجرا شد. موضوع كار طبیعت بود كه جایش در فضای زندگی ما خالی است. تصاویر فانتزی از طبیعت و روستا را به شهر آوردیم و در این كار آن‌چه خیلی مشخص بود و همه بر آن اذعان داشتند رنگین بودن اثر بود. به پیوست آن شهرداری دیوارهای كناری را هم به تیم ما سفارش داد و قرارداد جدیدی در دی‌ماه 88 منعقد و كار در كارگاه آغاز و سپس به محل اجرا منتقل شد. در تمام ایام تعطیلات نوروز تا دیرهنگام مشغول كار بودیم تا فاز دوم در 21 فروردین‌ماه به اتمام رسید. در این پروژه هم با توجه به اجراشدن آن در كنار كار قبلی در همان فضا و با تم طبیعت كار كردیم. »
این هنرمند نقاش وعكاس در پایان یادداشت خود می‌نویسد:
«از 250 متر كاشی و 310 مترمربع نقاشی دلخوشیم وقتی مردم از اتوبان شهید همت می‌گذرند و تصاویر رنگینی را می‌بینند كه توسط گروهی عاشق طراحی و اجرا شدند. تصاویر به گونه‌ای است كه شاید در اول بار به دریافت كامل آن نرسیم ولی تعداد زیادی از هم‌وطنان‌مان هرروز از كنار آن می‌گذرند و وقتی به این تصاویر نگاه می‌كنند بخشی از آن را دریافت می‌كنند و به لطافت روستا و رنگ‌های طبیعت و لحظات خوش نزدیك می‌شوند. با نگاه به این تصاویر یادمان می‌آید كه وارث هنرمندانی هستیم كه كاشی‌كاری‌های مسجد امام و شیخ لطف‌الله و دهها مكان مذهبی و تاریخی را طراحی و اجرا كرده‌اند. امیدواریم این روند كه به همت سازمان زیباسازی راه افتاده است همچنان ادامه داشته باشد.»
گفتنی است؛ مدیریت پشتیبانی، زیرسازی و نصب این پروژه توسط روزبه اسكندری و شركت پی استار پی، نقاشی آن توسط پیام صیادی ، نظارت بخش كاشی‌كاری توسط رز شاه‌قلی و طراحی و نظارت آن توسط لاله اسكندری انجام شده است. موسسه نسل آفتاب نیز در بخش هماهنگی كمك كرده است
 
نقاشی دیوای لاله اسکندری
 
نقاشی دیوای لاله اسکندری
 
نقاشی دیوای لاله اسکندری
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture 
منبع: isna.ir