این اثر كه اصل آن قدمتی قریب به دویست سال دارد بخشی از زیارت مطلقه امیرالمؤمنین(ع) در وصف حضرت اباعبدلله‌الحسین است كه در سال...
 
در آستانه ماه محرم و با اهتمام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یكی از زیباترین آثار هنر خوشنویسی اثر محمد‌شفیع تبریزی منتشر شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، این اثر كه اصل آن قدمتی قریب به دویست سال دارد بخشی از زیارت مطلقه امیرالمؤمنین(ع) در وصف حضرت اباعبدلله‌الحسین است كه در سال 1235ق به قلم محمد‌شفیع تبریزی از خوشنویسان بنام قرن سیزدهم، به خط نسخ، خوشنویسی و طلا‌اندازی شده و اینك در آستانه ماه محرم به صورت پوستری نفیس منتشر شده است.
اصل این اثر هنری 13.5 در 7.5 سانتی‌متر است كه با عكاسی حرفه‌ای و كار گرافیك در اندازه 50 در 70 و 50 در 35 سانتی‌متر به صورت نفیس به زیور طبع آراسته شده است.
اثر مذكور به خط نسخ و در نهایت صلابت و هنرمندی نوشته شده است و نشان از انگیزه و علاقه خوشنویس به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و حضرت اباعبدلله(ع) دارد. معنای بخشی از عبارت مندرج در این اثر هنری این‌گونه است: «... ای كسی كه شهید شده‌ای تا مردمان در سوگت اشك بریزند. ای كسی كه صاحب مصیبت جاویدانی. سلام بر تو ای اباعبدالله‌الحسین و سلام بر جدت و پدرت و بر مادر و برادرت»
 
اثر محمد‌شفيع تبريزي
 
 
محمد شفیع تبریزی كه از سرآمدان هنر خوشنویسی در عصر خویش بوده است، بارها قرآن كریم و بسیاری از قطعات مذهبی را به خط نسخ و رقاع خوشنویسی كرده كه تعدادی از این آثار در گنجینه‌های هنری كشور محفوظ است.
این اثر زیبای هنری نمونه ارزشمندی است برای بازشناسی اوج هنر خوشنویسی در ادوار گذشته تا هنرمندان خوشنویس كشورمان با روند تغییر و تكامل خطوط ایرانی و علاقه و ارادت خوشنویسان متقدم به آستان شریف اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بیشتر آشنا شوند.
رویكرد روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اهتمام به انتشار آثار ارزشمند هنری كه علاوه بر زیبایی بصری، از حیث محتوا نیز دارای مضامین عمیق و اثرگذارند، بیانگر توجه این وزارتخانه به گنجینه‌های ارزشمند هنری و پدیدآورندگان صاحب‌سبك متقدم و متأ‌خر است و هنرمندان متعهد را برای تولید آثار ماندگار هنری بیش از پیش ترغیب خواهد كرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com