آرزوها و حرف‌های «میترا حجار»، در آستانه سال نو
با «غریبانه» آمد، با «فریاد» درخشید و با «متولد ماه مهر» به ستاره ای تبدیل شد كه سیمرغ به دست گرفت.

از «میترا» حجار سخن می گوییم ، نام آشنای سینما و تلویزیون ایران كه بعد از كسب سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای بازی در «متولد ماه مهر» در «شبهای تهران، «اعتراض»، «سگ كشی » و «رخساره» نقش های به یاد ماندنی از خود به جای گذاشت كه نشان می داد او از یكنواختی و ركود دوری می جوید و سعی در ستاره ماندن دارد.

اما این هنرمند با استعداد هنرهفتم كشور تنها در سینما دیده نشد و خیلی زود كارگردانان سرشناس تلویزیونی از او دعوت به كار كردند و اینچنین بود كه بازیگری او در قاب تلویزیون خانه ها نیز به تماشا گذاشته شد. مجموعه «پلیس جوان» نخستین سریال تلویزیونی بود كه «میترا حجار» در آن بازی كرد. در ادامه او را در «مزاحم» دیدیم كه در این فیلم نشان داد برای موفق ماندن در عرصه بازیگری دقت در نوآوری دارد و ریتم یكسان و یكنواخت در بازیگری را نمی پسندد كه ورود او به بازی در ژانر فیلم های دفاع مقدس و با فیلم «قارچ سمی» یكی از بارزترین نشانه های قبول نقش های متفاوت از سوی او بود.

«فراری» فیلم دیگری بود كه از وی به نمایش درآمد و پس از آن با بازی در «صورتی» باردیگر نامش میان پردرخشش ترین بازیگران سینمای ایران ثبت شد و نامزد بهترین بازیگر زن در بیست ویكمین جشنواره فیلم فجر شد. «ملاقات با طوطی»، «جنایت»، «رازها»، «بازنده»، «این ترانه عاشقانه نیست» «گمشده»، «شكارچی»، «آناهیتا»، «خاك و آتش»، «من همسرش هستم» و «نارنجی پوش» از دیگر فیلم ها و سریال هایی بودند كه از وی در سینما و تلویزیون ایران دیده شد.

میترا حجار امسال با فیلم «خاكستر و برف» درجشنواره فجر بار دیگر در فضای فیلم های ژانر دفاع مقدس هنر آفرینی متفاوتی داشت و اندكی بعد از آن فیلم كه حال و هوای خانواده های شهدا را داشت بازیگر نقش مكمل زن جنجالی ترین فیلم سال شد، فیلمی كه قبل از به نمایش گذاشته شدن و درهمان مراحل انتخاب بازیگر و لوكیشن و مقدمات ساخت، آن قدر از آن گفته و نوشته شده است كه نمی توان به راحتی از كنار آن گذشت و به بازیگرانی كه قرار است در «لاله» به كارگردانی اسد الله نیك نژاد بازی كنند توجه نداشت، كارگردانی كه بعد از سال ها از غربت و از دنیای هالیوود به ایران برگشته تا فیلمی برگرفته از زندگینامه زنی قهرمان به نام «لاله صدیق» فیلمی اكشن –ورزشی را ساخته و به نمایش جهانی بگذارد كه در آن ستارگانی از عرصه سینمای ایران این بار باید به زبانی غیر از زبان مادری خود حرف زده و تجربه بازیگری در یك فیلم اكشن را با زبان انگلیسی داشته باشند.

فیلمی كه با خود دنیایی از تفاوت ها را به سینمای ایران خواهد آورد و از سوی دیگر نمایی از ایران – زن ایرانی – توانایی های بازیگران ایرانی را با داستان جذابی كه توجه زیادی به زندگینامه قهرمان پیست های رالی كشور دارد به جهان نشان دهد. قهرمانی كه از میان جمعیت بانوان ایران به دنیای ورزشی پا می گذارد كه تا قبل از ورود وی، مردان تنها مبارزان این میدان بودند. زنی جوان كه تنها به این میدان نمی آید تا خود را بیازماید بلكه می آید تا نه تنها قهرمان میادین رالی ایران شود كه اكنون او را قهرمان زنان این عرصه هنری در خاورمیانه و مقام سوم ورزش رالی بانوان در جهان بدانند.

میترا حجار یكی از 75 بازیگر فیلم «لاله» والبته از اصلی ترین های بازیگران این فیلم محسوب می شود كه در نقش دوست صمیمی «لاله» در آینده ای نه چندان دور بر پرده سینماهای جهان نقش آفرینی وی را خواهیم دید. فیلمی كه اگر به گفته «پروانه پرتو» تهیه كننده تمام برنامه ریزی ها به موقع انجام گیرد طی 140 جلسه فیلمبرداری در سه ماه آینده كار ساخت آن به پایان خواهد رسید و آماده نمایش جهانی خواهد بود. فیلمی متفاوت كه به حتم تفاوت هایش در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.

و اما «میترا حجار» با این كه در ده ها فیلم سینمایی و تلویزیونی بازیگر بوده اما شاید فقط 10 مصاحبه از وی در رسانه های كشور به چاپ رسیده است. او هنرمندی است كه زیاد گفت و گو نمی كند.

در این گفت و گو از چگونگی ورود خود به عرصه سینما، وقفه دوری از سینمای ایران، خروج از كشور و رفتن به دنیای علم اندوزی هنر سینما در غرب، بازگشت به سینمای ایران و حضور تازه خود در عرصه هنر هفتم كشور با اعتقاد بر این كه مردم این روزها حوصله خواندن مطالب بلند ندارند به سوالات كوتاه و خلاصه پاسخ داد تا از حوصله خواننده دور نباشد.
    

ورود به دنیای سینما از كجا و چگونه عرصه زندگی شما را فراگرفت؟

مجریگری 10 قسمت برنامه ای در شبكه جام جم به من پیشنهاد شد و بعد از آن پیشنهاد بازی در فیلم داشتم.
    

قصد داشتید در عرصه سینما درچه جایگاهی قرار بگیرید و آیا به هدف خود رسیده اید؟

درسینما همیشه می گویند كه آدم باید نقش خوب بگیرد و البته این حرف كاملاً درست است ولی علاوه بر آن سعی كردم كه نقش هایی را كه بازی می كنم هرچند كوتاه، به خوبی پیدا و ایفا كنم.
    

این نقش ها چگونه منتخب میترا حجار می شوند و نقش آفرینی كدام جنس از كاراكترها را بیشتر می پسندید؟

مانند همه نقش به من پیشنهاد می شود، فیلمنامه را می خوانم اگر خوب بود و خوشم آمد انتخابش می كنم، متاسفانه تنوع نقش زنان در ایران زیاد نیست معمولاً خیلی خوب هم پرداخته نمی شوند با این حال هنوز اتفاقات خوبی رخ می دهد.


بازیگری دنیای سختی است و برای زنان هنرمند این عرصه سخت تر، انگیزه هایی كه حضور و ادامه راه را برای شما ایجاد كرده چیست؟

سختی دلیلی برای ادامه ندادن نیست، آدم كاری را رها می كند كه دوست ندارد.كارهای آسان هم لزوماً لذت بخش نیستند .
    

سالی كه كشور را ترك كردید زمانی بود كه میترا حجار در اوج بازیگری خود قرار داشت، رفتن در اوج و دور شدن از سینمای ایران به چه قصدی بود؟

من دنبال بهتر شدن بودم می خواستم آموزشم را تكمیل كنم. با بهتر شدن همیشه می توان در اوج ماند.
    

دنیای بازیگری در خارج از مرز ایران مثل كشوری همچون امریكا كه مهد هنر هفتم محسوب می شود چه برتری هایی نسبت به سینمای ایران داشت و چه شد كه دل از آن دنیا كندید و به ایران بازگشتید؟

اولویت من برای رفتن به امریكا آموزش بود نه كار كردن. دوست دارم در سینمای ایران بدرخشم.
    

تكنیك های بازیگری در عرصه بازیگری ایرانیان با تكنیك هنرپیشه های دنیای برتر سینما، چه تفاوت هایی دارد؟

تكنیك های بازیگری چندان فرقی نمی كند. شاید بهتراست بگویید تكنیك های مرتبط با سینما و نه فقط بازیگری، در آن صورت متاسفانه باید بگویم كه فاصله خیلی زیاد است، چون امكانات و تخصص ها در آنجا كمك می كند كه آثار برتری ساخته شود. سینما یك مجموعه است وقتی كل این مجموعه بهتر كار می كند برای بازیگر هم بهتر می شود.
    

میترا حجار در «متولد ماه مهر» در نقش اكتیو درخشید و در «زمستان است» در نقشی ساكن و در«خاكستر و برف» ادغامی از دو نقش آفرینی قبلی خود را به خوبی انجام داد تفاوت دراین نقش آفرینی ها چگونه است و اصولاً خود را بازیگری می دانید كه درون نقش می رود یا نقش درون او؟

نقش را باید پیدا كرد و شناخت. باید سعی كرد مانند آن شخصیت فكر، رفتار و زندگی كرد وگرنه بین درون نقش رفتن و این كه نقش درون انسان بیاید فرق چندانی نیست.
    

بازگشت به ایران شما را با دنیایی متفاوت از سینمای ایران مواجه كرد،تفاوت ها از نگاه شما چگونه مسیری را طی كرده است و چه مسیری را در حال طی كردن دارد؟

همین طور است كه می گویید. سینما نسبت به آن سال ها خیلی فرق كرده، می شود گفت سینمای ایران از دوران پویایی اش دور شده و نیاز به بازنگری دارد اما هنوز قابلیت درخشیدن را دارد.
    

ستاره بودن در سینمای ایران با دنیای سینمای حرفه ای تر جهان چه تفاوت هایی دارد؟

حرفه بازیگری باعث می شود كه زندگی شخصی آدم تا حد زیادی مختل شود. مردم همه جا بازیگر را زیر نظر دارند. با این حساب می شود گفت ستاره بودن در هالیوود به مراتب مشكلتر است چون تمام دنیا به آدم چشم دوخته اند.
    

نقش هایی كه اكنون انتخاب می كنید با پشتوانه تجربه حرفه ای كه همراه دارید برچه اصولی استوار است و دلیل این نگرش و انتخاب برگرفته از چیست؟

باید دید نقش هایی كه به من پیشنهاد می شود بر چه اصولی استوار است و برگرفته از چیست.
    

به صورت آكادمیك آن هم در كشور امریكا كارگردانی سینما خوانده اید آیا درفضای كارگردانی اثری از شما وجود دارد؟ وآیا قصد ساخت فیلمی كه كارگردانش خودتان باشید دارید؟

خیر متاسفانه هنوز زمینه اش فراهم نشده است.
    

نام میترا حجار در میان ستارگان فیلم های كارگردانان بزرگ سینمای ایران وجود دارد،نقش هایی كه خوش درخشش بوده اند،كدام اثــر یا آثار خود را بیشتر از همه می پسندید و دلتان برای دیدنش تنگ می شود؟

من معمولاً به پشت سرم نگاه نمی كنم.
    

متفاوت ترین نقش هایی كه از شما دیده شده كه همیشه هم موفق بوده است در فیلم های «متولد ماه مهر» و«خاكستر و برف» است هردو فیلم مربوط به ژانر دفاع مقدس است. این اوج هنر آفرینی دراین نوع ژانرها ازكجا می آید؟

درست است كه این فیلم ها به دفاع مقدس مرتبط است ولی من شخصاً آنها را فیلم دفاع مقدسی نمی دانم. «متولد ماه مهر» از نظر من بیشتر یك رومانس اجتماعی است،«خاكستر و برف» را هم بیشتر یك فیلم اجتماعی می دانم. فكر می كنم در فیلم های دفاع مقدس شخصیت ها بیشتر درگیر جنگ هستند ولی دراین دو فیلم این گونه نیست.
    

فیلم های با ژانر دفاع مقدس از دیدگاه شما دراین برهه زمانی باید روایتگر چه نوع داستان هایی باشند تا در نسل امروزجنگ ندیده و نسل گذشته ازجنگ خسته، تاثیر مطلوبی داشته باشد و ضمن حفظ تاریخ رشادت ها،دلزدگی ایجاد نكند؟

باید دید كه چرا دلزدگی ایجاد می شود. هنوز راجع به جنگ جهانی دوم فیلم ساخته می شود مانند فیلم هایی كه كلینت ایستوود ساخت كه یك شاهكار است، مردم خسته می شوند چون فیلم ها بد است.
    

از فیلم «لاله» كه در آن مشغول به نقش آفرینی هستید بگویید؟

اجازه بدهید پس از اتمام آن راجع به این فیلم صحبت كنم كه تازه در ابتدای راه ساخت است و به اندازه كافی از آن گفته شده و حرف ها زده شده است باید كار به اتمام برسد تا دید كه جای تمجید دارد یا تخریب.
    

برای موفق بودن در عرصه سینما یك بازیگر حرفه ای باید به چه نكاتی توجه داشته باشد؟

درنگاه اول؛ بازیگری هم مانند سایر مشاغل یك حرفه است،یك تخصص هنری است، بازیگر باید مرتب روی قابلیت های بدنی و بیان، روانشناختی شخصیت و تكنیك كاركند، مرتب مطالعه كند و درحال یادگیری تازه ها باشد.
    

به جز عشق به هنر سینما، در عرصه هنری دیگری فعالیت دارید؟

عكاسی، نقاشی و موسیقی.
    

سینمای كنونی ایران را در چه حال و اوضاعی می بینید و روزگار این هنر از دیدگاه شما در سال آینده چگونه خواهد بود؟

اكثر كارگردانان سینما در سال های اخیر به جای آن كه فرصت ساخت فیلم سینمایی داشته باشند تله های بی ارزش تلویزیونی كاركرده اند،می توانید به من بگویید چرا؟ طبعاً هرجا كه كارگردان كار كند بازیگر بازی می كند.
    

در آستانه سال نو و تولد سال جدید هستیم. برای سینمای ایران چه آرزویی دارید؟

سال و ماه و هفته، ساخته دست بشر است و مانند باقی اختراعات بشر پر از اشكال است، نه برای سال جدید. برای همیشه آرزو دارم كه وضع سینمای ایران بهتر شود.



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه ایران



مطالب پيشنهادي:
پیشنهاد میکنیم این 7 فیلم جذاب را ببینید + عکس
هر کس می‌خواهد ازدواج کند این فیلم را ببیند!
فیلم‌ها و چهره‌های جذاب کن 2013 + عکس
جدیدترین اثر «کریستو» پس از مرگ همسرش + تصاویر
چهره مشهور تلویزیونی «بانفوذترین چهره» آمریکا شد + عکس