آناهیتا دری: اگر پدرم پارتی بازی می‌کرد نقش اصلی سریال را داشتم
آناهیتا دری دختر ضیاء الدین دری که این روزها با بازی در سریال پدرش بازیگری را تجربه می‌کند درباره حضور خود در عرصه بازیگری می گوید: خیلی پیشتر از این و در سال 72 با بازی در فیلم تلویزیونی «دیدار» به کارگردانی سیدضیاء الدین دری کار را در عرصه بازیگری شروع کردم.
آناهیتا دری دختر سیدضیاء الدین دری کارگردان سریال «کلاه پهلوی»، دانش آموخته مهندسی مواد سرامیک است. بازیگری را با بازی در فیلم های پدرش و از سال 72 آغاز کرد. او این روزها با بازی در مجموعه کلاه پهلوی و در نقش «تهمینه» در کنار دیگر بازیگران این سریال از تجربه حضور در یک پروژه با قدمتی ده سال می گوید.

 آناهیتا دری دختر ضیاء الدین دری که این روزها با بازی در سریال پدرش بازیگری را تجربه می کند درباره حضور خود در عرصه بازیگری می گوید: خیلی پیشتر از این و در سال 72 با بازی در فیلم تلویزیونی «دیدار» به کارگردانی سیدضیاء الدین دری کار را در عرصه بازیگری شروع کردم که برای روز آزادگان تولید شد. آن روز سن و سالم خیلی کم بود و نقش دختر یک آزاده را ایفا کردم که خیلی برایم خاطره انگیز بود. در این فیلم، در کنار فریبرز عرب نیا و فریده سپاه منصور بازی کردم.
 
وی درباره نقش پدرش در علاقه خود به بازیگری و سینما می‌گوید: من در اتمسفری بزرگ شدم که لحظه لحظه آن هنر وجود دارد. هنر در ذات خود تنها زمانی می تواند کسی را همراهش کند که جو حاکم بر آن اتمسفر روی او تاثیر مستقیم بگذارد. ضمن اینکه معتقدم درصد زیادی از علاقه به کار هنر ژنتیکی است و این را از پدر به ارث بردم. ما از صبح تا شب در منزل مان بحث فیلم و هنر بود و به همین دلیل پدرم خیلی به ما کمک کرد و معلومات زیادی را به راحتی از او می آموزیم، فکر می کنم بزرگ ترین عامل گرایش مان به این هنر پدرمان بود. پدرم از دوران کودکی درس بازیگری را به من آموخت یعنی از همان دوران علاقه مند شدم تا به کلاس بازیگری بروم.

وی درباره حضورش در سریال «کلاه پهلوی» می گوید: پیش تولید و نحوه تولید سریال آنقدر طولانی شد که در ایفای نقش من هم تاثیر گذاشت. قرار بود در ابتدا نقش یک دختر با سن و سال کمتری را ایفا کنم که به دلیل طولانی شدن زمان پیش تولید و فیلمبرداری نقش «تهمینه» را بر عهده گرفتم. سن دختر فیلم از چهره من کوچکتر بود و آقای شریفی نیا پیشنهاد بازی در نقش «تهمینه» را به پدرم دادند که پذیرفتم.

دری درباره نحوه انتخاب نقش ها می گوید: من در انتخاب نقش هایم آزاد هستم. پدر گاهی راهنمایی و پیشنهاد می کنند اما در آخر خودم درباره نقشی که قرار است قبول کنم؛ تصمیم می گیرم.

وی درباره بازی در فیلم های پدرش می گوید: در سالهای 75 و 76 در دو فیلم  «سینما سینماست» و «باد و شقایق» به کارگردانی پدرم بازی کردم و سپس در 4، 5 فیلم کوتاه از کارگردانان جوان به ایفای نقش پرداختم. همزمان با بازی در «کلاه پهلوی» نقشی در سریال «سال های مشروطه» ایفا کردم که به تجربه من در بازیگری اضافه کرد. پدرم از همان سال 72 که اولین تجربه بازیگری ام را انجام دادم نسبت به جنس بازی من شناخت پیدا کرد و همواره برای پیشرفت در بازی من را تشویق می کرد.

آناهیتا دری در ادامه درباره راهنمایی‌ها و پیشنهادهای پدرش می گوید: پدرم همیشه من را برای بازی بهتر تشویق می کند. ایراداتم را می گیرد و این تشویق ها ادامه داشت و پدرم در این سال ها خیلی کمکم کرد تا راه ها و تکنیک های بازیگری را بیاموزم. پدرم خیلی به من اعتماد دارد و به راحتی نقش تهمینه را به من داد، در صورتی که نقش خیلی سختی بود، چون تهمینه نقشی است که با نگاه و میمیک صورتش حرف خود را منتقل می کند. معتقدم بازی نقش هایی نظیر تهمینه که حسی است خیلی سخت تر از بازی در نقش های پر دیالوگ است. ابتدای شروع بازی نقش خیلی برایم مبهم بود ولی پدرم کمکم کرد تا بتوانم این نقش را ایفا کنم. امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گرفته باشد.


آناهیتا دری

وی درباره میزان تاثیر و بهره گیری از رابطه پدرش برای حضور در عرصه بازیگری می گوید: اتفاقا بزرگترین منتقد بازی و حضور من پدرم هست. نه به این معنا که جلوی حضورم در عرصه بازیگری را بگیرد. اما در ابتدا هر آنچه که باید در این باره را به من متذکر شد و از همه زوایا من را آگاه کرد.

دری در ادامه می گوید: اینکه بگویم پدرم پارتی حضور من در سینما و تلویزیون است باید بگویم خیر، به هیچ عنوان این گونه نیست. معتقدم اندکی باید مردم عادلانه تر فکر کنند. اگر پدرم قرار بود پارتی بازی کند می توانستم نقش دیگری به طور مثال، نقش شادی را بازی کنم ولی چون در این مقطع فیلم برداری سن کمی داشتم پدرم حاضر نبود که برای راحتی دخترش بگوید چهره پردازی خاصی کنید تا سنش بیشتر شود و نقش شادی را بازی کند. پدرم هیچ وقت این ریسک و پارتی بازی ها را برای من و برادرم نکرد.

وی ادامه داد: نکته ای که دوست دارم بگویم این است که در همه مشاغل بیشتر فرزندان شغل پدران موفق خود را ادامه می دهند ولی در مورد سینما و تلویزیون نمی دانم چرا این قدر تنگ نظری می شود. نمی خواهم بگویم بالاتر از بازیگران آکادمیک هستم ولی مطمئن هستم که اطلاعاتم در حد و اندازه آن هاست.

بازیگر نقش «تهمینه» درباره ویژگی های بازی در این نقش می گوید: تهمینه دختر محجوبی است و بعد از این که مجبور می شود کشف حجاب کند باز هم سعی دارد این حجب و حیا را در خود حفظ کند. او تسلیم کشف حجاب می شود اما نمی تواند آن را هضم کند و با آن کنار بیاید. برای همین با یک شوک بزرگ مواجه می شود اما سعی می کند از مسیر اصلی زندگی اش منحرف نشود و راهی را طی کند که در وجودش نهادینه شده است.

وی درباره اینکه چنین شخصیتی در تاریخ معاصر وجود دارد می گوید: تهمینه جزو تخیلات پدرم در مقام نویسنده و کارگردان است اما مطمئن هستم که امثال تهمینه در تاریخ ما بسیار بود.

وی درباره ضرورت مطالعه تاریخ معاصر ایران برای بازی در سریالی همچون «کلاه پهلوی» می گوید: همیشه سعی می کنم در برنامه ریزی زندگی ام هیچ گاه میزان زمان مطالعه را کم نکنم. شاید اغراق نباشد اگر بگویم بیشتر وقت روزانه ام را صرف مطالعه می کنم. آثار تاریخی هم به دلیل جذابیت های دراماتیک آن و ضرورت مطالعه چنین آثاری جزوی از برنامه روزانه کتاب خوانی من است. برای همین اطلاعات تاریخی ام  بسیار زیاد است به خصوص نسبت به تاریخ معاصر. در خانه ما پر از کتاب های تاریخی است و چنین فضایی بیشتر من را به خواندن کتاب های تاریخی ترغیب می کند.

آناهیتا دری درباره سختی کار در پروژه های تاریخی و زمانبر بودن آن می گوید: روزهای تلخی و خوشی در چنین پروژه هایی زیاد است. همان اندازه که روزهای سخت و پر از زحمت در این سریال وجود داشت به همان اندازه هم روزهای خوب و خوش و پر از خاطره را تجربه کردیم. مثلا یکی از سختی های کار این بود که مجبور بودیم سکانس هایی مربوط به فصل زمستان را در فصل تابستان فیلمبرداری کنیم و در گرمای وسط مرداد مجبور بودیم پالتو و پوستین به تن کنیم. از این دست خاطرات در این پروژه زیاد اتفاق افتاده است که خاطرات شیرینی را در پایان کار برایمان به جا گذاشت.

وی در پایان درباره بازی در پروژه های دیگر گفت: بعد از این سریال، انتخاب کردن نقش بعدی خیلی سخت است البته کاری که در این سطح تولید شود هم کم است، بنابراین ترجیح می دهم که بعد از «کلاه پهلوی» انتظار مردم را برآورده کنم و در کار سطح پایین تری ایفای نقش نکنم. یعنی ترجیح می دهم کار نکنم و اگر پیشنهادی را می پذیرم کار خوبی باشد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
http://www.seemorgh.com/culture
منبع: cinemapress.ir



مطالب پیشنهادی:
«اصغر فرهادی» با 28 ستاره فعلا در رتبه دوم فیلم‌های جشنواره کن! + لیست
عکس‌هایی از شب گذشته جشنواره کن؛ اصغر فرهادی و عوامل گذشته بر فرش قرمز
بازیگرانی كه هم درد «آنجلینا جولی» هستند + تصاویر
عکس‌هایی برگزیده از چهارمین شب جشنواره کن 2013
چرا «لاله صبوری» بعد از جنگ 77 محو شد؟ + عکس