یادداشت نیوشا ضیغمی درباره یک فاجعه
یادداشت جدید نیوشا ضیغمی: مرگ 12 پلنگ از نژاد ارزشمند پلنگ‌های ایرانی خبر نگران کننده‌ای است. نگرانی در مورد این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که خبرها حاکی از آن است که تنها حدود 500 قلاده پلنگ ایرانی باقی مانده است...
 نیوشا ضیغمی هم نسبت به وقایع کشتن پلنگ‌های ایرانی متنی را منتشر کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در نوشتاری جدید آورده است:

« مرگ مشکوک پلنگ ایرانی در بافق...

مرگ بدون درد، پایان رنج بی پایان پلنگ تنکابن...

دوازدهمین پلنگ ایرانی در گچساران کشته شد...

مرگ مشکوک، مرگ بدون درد و... تنها بخشی از تیترهای دردناکی بود که در چند هفته اخیر در سایت‌های خبری منتشر شد، تیترهایی که خبر از کلید خوردن یک فاجعه زیست محیطی می‌دهد و باعث نگرانی است. مرگ 12 پلنگ از نژاد ارزشمند پلنگ‌های ایرانی خبر نگران کننده‌ای است. نگرانی در مورد این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که خبرها حاکی از آن است که تنها حدود 500 قلاده پلنگ ایرانی باقی مانده است و این یعنی اگر زنگ خطر را به خوبی حس نکنیم، تا چند وقت دیگر باید عزای انقراض پلنگ بومی کشورمان را برگزار کنیم.

در روزگاری که عادت کرده‌ایم بعد از دست دادن چیزی حسرت بخوریم، سری به نشانه تاسف تکان دهیم. به نظر می‌رسد تا دیر نشده باید جلوی کشته شدن پلنگ‌های ایرانی را گرفت و فکری به حال محافظت بیشتر از زیست بوم‌های این حیوانات زیبا اندیشید تا دیگر شاهد این خبرهای دردناک نباشیم.

در تمام دنیا شاهد این هستیم که نهادهای مربوطه، هزینه‌های زیادی را به حفظ گونه‌های حیوانی نایاب و رو به انقراض خود اختصاص می‌دهند تا از میراث زیست محیطی خود به خوبی مراقبت کنند، اما متاسفانه در کشور ما عده‌ای سودجو به راحتی دست به اسلحه می‌برند و برای رسیدن به منافع شخصی خود از طریق قاچاق پوست این حیوانات بی گناه، جان آنها را می‌گیرند و در این میان هیچ کس هم جواب درستی در مورد دلیل این اتفاقات ناگوار ارائه نمی‌کند و همه فقط به یک اظهار تاسف ساده بسنده می کنند!

حالا که شخصیت محبوب و کاربلدی چون سرکار خانوم ابتکار بار دیگر تصدی امور محیط زیست را برعهده گرفته‌اند، بیش از پیش توقع توجه به اینگونه مسائل به وجود آمده است؛ چرا که دکتر ابتکار همیشه ثابت نموده‌اند که به شکل واقعی به مسائل پیرامون و محیط زیست کشورمان حساس هستند و به قول معروف غم ِ محیط زیست را می‌خورند.

همانطور که تلاش‌های زیادی شد تا لباس تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی برزیل با طرح یوزپلنگ ایرانی به تصویب فیفا برسد، خوب است که برای حفظ قلاده‌های محدود پلنگ ایرانی هم تلاش کنیم تا در مقابل نسل‌های آینده شرمنده نباشیم.

از این طریق به نوبه‌ی خود، آمادگی‌ام را برای انجام هر اقدامی در جهت حفظ این گونه‌ی ارزشمند حیوانی کشورمان اعلام می‌دارم و امیدوارم بعد از این دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات تلخی نباشیم.»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
گفتگو با سیندرلای آوای باران: باران به دنبال عاقبت بخیری
راز زیبایی و سلامت بازیگران از زبان پریناز ایزدیار
استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در حرم امام حسین (ع) + تصاویر
توبه نامه امیرتتلو! + عکس
«حریم سلطان» رقیب جدی سینمای ایران!