علیرضا خمسه از علاقه‌ به «پوآرو» تا «بابا پنجعلی‌»های واقعی می گوید + تصاویر
علیرضا خمسه - بازیگر نقش «باباپنجعلی» در سریال «پایتخت» - در پاسخ به اینکه آیا دوست دارد «پایتخت» ادامه پیدا کند؟ گفت: شخصا خیلی دوست دارم «پایتخت» ادامه پیدا کند، اما آقای مقدم از بس که خسته شده است، اعلام کرده که دیگر «پایتخت» نمی‌سازد.
 وی در ادامه این مطلب اضافه کرد: البته ناگفته نماند که پاسخ دادن به این پرسش که آیا «پایتخت» ادامه دارد یا خیر، خیلی زود است و باید حداقل سه الی چهار ماه بگذرد.

به عینه «بابا پنجعلی‌»های واقعی را در کنارم می‌بینم

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توصیف شخصیت «بابا پنجعلی» در سریال «پایتخت» خاطرنشان کرد: «بابا پنجعلی» دقیقا یک شخصیت نمایشی برگرفته از واقعیت پیرامون است. می‌توانم بی‌شک بگویم زمانی که در شیرگاه شمال، مشغول تصویربرداری بودیم، به عینه هر روز و شب خودم حداقل چهار - پنج «بابا پنجعلی» را از نزدیک می‌دیدم و معتقدم که شخصیت‌هایی مثل «بابا پنجعلی» از لحاظ ظاهری واقعا وجود دارند با این تفاوت که ما در سریال «پایتخت» نمک‌های دراماتیکی به این شخصیت اضافه کردیم و در نهایت آن‌را اجرا کردیم؛ بر این اساس می‌توان گفت نقش «بابا پنجعلی» مابه‌ازای بیرونی زیادی دارد و ما در اطرافمان به راحتی می‌توانیم ببینیم.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/01/kh1.jpg
علیرضا خمسه و خشایار الوند/ عکس: عارف طاهر کناره

تکیه‌کلام‌ها در «پایتخت 3» حاصل کار جمعی بود

خمسه همچنین در بخشی دیگر درخصوص تکیه‌کلام‌های جدیدش در سریال «پایتخت 3» اینگونه توضیح داد: کار ما در سریال «پایتخت» مثل کارهای نمایشی و تئاتری است که همه‌ی افراد خودشان را ملزم به مشارکت می‌کردند؛ بنابراین درخصوص تکیه‌کلام‌های جدید «بابا پنجعلی» مثل «عباس معصومیه»، «خوابت میاد» و ... لازم است بگویم که حتی در بخش‌های تولید، تصویر و صدا و حتی در بخش تدارکات همکاران گاهی می‌آمدند و کنسه‌هایی را از نقش بابا پنجعلی به من ارائه می‌دادند بر این اساس در سریال «پایتخت» همیشه پیشنهادهای خودمان را مطرح می‌کردیم و در وهله اول زمانی که کارگردان و سپس آقای تنابنده به عنوان بازیگردان کار نقطه نظراتش را ارائه می‌داد در نهایت آنچه که تأیید می‌شد مورد تأیید همه گروه بود.

وی همچنین در ادامه، توضیحات دیگری نیز درباره ادامه نداشتن سریال «پایتخت» ارائه داد و گفت: نظرم این است که اگر این مجموعه قرار باشد ادامه پیدا کند بهتر است با همان ویژگی‌ها و همان افراد کار شود وگرنه در همه جای دنیا مجموعه‌های زیادی را داشتیم که بازیگران و حتی کارگردان و تیم نویسندگان تغییر پیدا کرده‌اند و کار ادامه پیدا کرده است. به عنوان مثال کاری مثل «لورل و هاردی» که یکی از کمدی‌های دوست‌داشتنی است طی سال‌های مکرر با کارگردان‌های مختلفی کار شد. در واقع برای سریال «پایتخت» هم می‌شود خانواده نقی بدون پدر و بچه‌ها کارشان را ادامه بدهند و یا کارگردان تغییر پیدا کند ولی زیباترین فکر این است که اگر این کار قرار باشد ادامه پیدا کند با همان تیم و با همان ویژگی‌ها به کارش ادامه دهد.

پوآرو را دوست داشتم

این بازیگر در بخشی دیگر از گفت‌وگویش درباره حضور در سریال «پایتخت» و همچنین کم دیالوگ بودن کاراکترش به خبرنگار ایسنا گفت: چندی پیش در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای یک مستندی از بازیگر نقش «پوآرو» پخش شد و برایم خیلی جذابیت داشت و جالب بود که شنیدم از زمانی که نویسنده سریال «پوآرو» مشغول نگارش این کار بود از این بازیگر دعوت شد و در نهایت تصمیم گرفته شد تا از پوآرو یک سریالی ساخته شود که چیزی حدود 25 سال روی آنتن بماند؛ این یعنی بازیگر نقش پوآرو در نقشش به عنوان یک پلیس بلژیکی جا افتاده است.

وی ادامه داد: زمانی که سریال «پوآرو» پخش می‌شد خیلی آن را دوست داشتم و همیشه مشتاق تماشای آن بودم و زمانی هم که شنیدم که این سریال قرار است بعد از 25 سال تعطیل شود خیلی ناراحت شدم؛ چرا که واقعا حیف بود شخصیتی مثل پوآرو که سالیان سال در میان مردم جا افتاده بود، دیگر نباشد. منظورم از این توضیحات این است که در مجموعه‌سازی‌ ایران این مسئله هنوز جا نیافتاده است که یک شخصیت می‌تواند در یک کاری یک فرد معمولی و یا یک پلیس باشد و بعد از اینکه جا افتاد محبوب مردم شود. چنین مجموعه‌هایی نه یک سال بلکه می‌توانند سال‌های سال ادامه داشته باشند و شخصیت‌هایی مثل خانواده نقی با قصه‌هایی تازه‌تر ادامه پیدا کنند.

علاقه‌ی خمسه به ادامه داشتن «پایتخت»

او همچنین تأکید کرد: تکرار شخصیت‌ها به شرط اینکه قصه وجود داشته باشد و ساختارها به‌روز و نو باشند نه تنها عیب نیست بلکه حسن هم هست و جا دارد تلویزیون ایران هم ساخت چنین مجموعه‌هایی را تجربه کند و حیف است که با یک بار، دو بار و سه بار ادامه، کار متوقف شود. در حال حاضر احساس من این است که بعد از سه سری کار در «پایتخت» مردم شخصیت‌ها را باور کرده‌اند و این اتفاق برای سریال و عوامل آن یک توفیق است که کارشان مورد پسند مخاطب قرار گیرد و استقبال شود. پس چرا ادامه پیدا نکند؟

تلویزیون خودش را تک ماده کند!

بازیگر نقش «بابا پنجعلی» در سریال «پایتخت» در ادامه، در پاسخ به اینکه به عملکرد تلویزیون در سال 92 چه نمره‌ای می‌دهد؟ اظهار کرد: منهای مجموعه‌ی «پایتخت»‌ و «کلاه قرمزی» از 20 به تلویزیون در سال 92، 8 نمره می‌دهم. تلویزیون باید خودش را در سال 92 تک ماده می‌کرد(با خنده).

خمسه سپس با بیان اینکه فرصت تماشای سریال‌های نوروزی امسال تلویزیون را نداشته است، در بیان ایده‌ای به تلویزیون اینگونه عنوان کرد: به نظرم باید یک تجدید نظر در سیستم مدیریتی و نگرشی تلویزیون و همچنین ارزیابی از مخاطب و گردن نهادن بر نیازهای مخاطب در جامعه البته نه به صورت فرمالیته و فرمایشی بلکه به شکل واقعی انجام گیرد؛ ضمن اینکه یک ریکاوری و تجدید سازمانی هم به ویژه در زمینه مالی تلویزیون صورت بگیرد چرا که به قول قدیمی‌ها «بی مایه فطیر است» و واقعا هم همین‌طور است. ما در حال حاضر با سازمانی مواجه هستیم که به شدت بدهکار است و به خاطر بدهی‌هایش موقعیت‌ها را به حراج می‌گذارد. به عنوان مثال ما نباید وارد برنامه‌های تبلیغاتی شویم ولی تلویزیون کاری کرده که مجبوریم در هر برنامه‌ای که به آن دعوت می‌شویم مبلغ چیزی باشیم. به نظر من این مسائل ایرادهای تلویزیون است که در حال حاضر سازمان صداوسیما با آن‌ها دست به گریبان است و نیاز به یک تجدیدنظر دارد.

به داوری مردم گردن می‌گذاریم

بازیگران پایتخت 3/ عکس: عارف طاهر کناره

او در عین حال تأکید کرد: بهترین داور برای قضاوت میان برنامه‌های نوروزی تلویزیون و سایر فصول بعد از خداوند مردم هستند و جا دارد بگویم ما به داوری مردم گردن می‌گذاریم و نیازی هم به فضاهای مجازی نداریم که آمارها چه می‌گویند.

بازیگر سریال «پایتخت» در پایان گفت‌وگویش با اشاره به جدیدترین کارهایش در سینما و تلویزیون به ایسنا گفت: در حال حاضر برای تلویزیون هیچ کاری ندارم. فعلا دو فیلم سینمایی به من پیشنهاد شده و به دلیل اینکه قراردادی بسته نشده نمی‌توانم اعلام کنم.
 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir



مطالب پیشنهادی:
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
تاریخچه پیدایش کاریکاتور + تصاویر
آنقدر خون دل خوردم که دلاکورا شدم! + تصاویر
مردی که فرشته میدید + تصاویر
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی