احمد مهران فر: «صولت یا ارسطو» + تصاویر
سریال «پایتخت» یکی از معدود سریال‌هایی است که پس از ساخت 3 سری نه تنها از لحاظ کیفی افت نکرد، بلکه بسیاری از منتقدان معتقدند سری سوم آن قوی‌تر بود.درموفقیت این سریال عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از آنها حضور احمد مهران‌فر در نقش «ارسطو» است.
سریال «پایتخت» یکی از معدود سریال‌هایی است که پس از ساخت 3 سری نه تنها از لحاظ کیفی افت نکرد، بلکه بسیاری از منتقدان معتقدند سری سوم آن از دو سری قبلی قوی‌تر بود.درموفقیت این سریال عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از آنها حضور احمد مهران‌فر در نقش «ارسطو» است. البته او یکی از نقاط قوت سریال «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری است که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با این هنرمند است که خاستگاه خود را تئاتر می‌داند.

 ارسطو در طی 3 سری پایتخت چه مسیری را دنبال کرد؟ عمده‌ترین تغییراتش در چه بخش‌هایی بود؟

تغییراتی که در پایتخت3 برای ارسطو به وجود آمد، در واقع خود ما نمی‌خواستیم که تکرار کارهای قبل را بکنیم، شخصیت همانطور که قبلا بود، همان موقعیت‌های قبل که بوده، باشد، تکیه‌کلام‌هایش همان باشد، ولی دلیل اصلی‌اش این بود که ارسطو خیلی شبیه خنجلی در سریال شاهگوش است. به همین دلیل ما سعی کردیم یک تغییراتی در کاراکتر شخصیت ارسطو ایجاد کنیم؛ یکی اینکه ارسطو حالا این دفعه مثل دفعات قبل اینطور نیست که دنبال دختری باشد که با او ازدواج کند،‌ این دفعه ازدواج کرده، بعد اینها چیزهایی بود که در فیلمنامه لحاظ شده بود و اینکه این آدم کامیونش عوض شده، راننده ترانزیت است و چون با کشورهای دیگر در ارتباط است، یکسری کلمات انگلیسی به کار می‌برد، کلاس انگلیسی رفته و یک چیزهایی دست و پا شکسته می‌گوید و همه اینها باعث این تغییرات شد.

همه تغییرات از سوی خود شما لحاظ شد؟

اینها چیزهایی بود که یکسری‌‌اش در فیلمنامه بود و یکسری هم قبل از این که کار شروع شود، من با آقای تنابنده صحت کردیم و لحاظ شد.

وقتی شما درباره نقش‌ خنجلی صحبت کردید، شباهت‌هایی با ارسطو احساس کردید یا این شباهت‌ها بعدا در کار اتفاق افتاد؟

نه. این کاراکتر و شخصیت طراحی شده بود ولی من هم با توجه و اطلاع از این قضیه رفتم سرکار، همه سعی کردیم این اتفاق نیفتد و در واقعیت هم نیفتاد، یعنی شما چه شباهتی بین خنجلی و ارسطو می‌بینید؟ به غیر از اینکه دو تا آدمی هستند که عاشق‌پیشه هستند.

لهجه‌ها هم کمی شبیه است.

آنهایی که با لهجه آشنا هستند،‌ می‌دانند خنجلی برای استان گیلان است و گیلانی است. یک آدم‌هایی که از لهجه خبر ندارند شاید بگویند این دو آدم شبیه هم هستند ولی واقعیت این است که آن برای شمال غربی است و مازندران است و آن یکی برای گیلان است و سختی کار هم این بود که دو تا لهجه‌ای که تقریبا شبیه هم بود، حالا لحن‌هایشان یک کمی فرق می‌کرد، ما می‌خواهیم جفت آنها را اجرا کنیم برای دو تا شخصیتی که فنداسیون‌شان شبیه هم است، بخواهیم اینها را از هم تفکیک کنیم و از همه متفاوت کنیم.

این اتفاق افتاد.تنها شباهتی که به نظرم بین این دو شخصیت وجود داشت، این بود که این دو تا آدم در موقعیت‌هایی قرار می‌گرفتند که قرار بود به دختری ابراز علاقه کنند وگرنه دیالوگ‌هایی که خنجلی می‌گوید چقدر فرق می‌کند با دیالوگ‌های ارسطو. آن اوایل این شایعه ایجاد شد که یک مقدارش عمدی بود و یک مقدارش غیرعمدی، این شایعه ایجاد شد که این دو تا شخصیت خیلی شبیه هم هستند در صورتی که این دو تا شخصیت هم در ظاهر و هم در نوع دیالوگ و در لحن و همه چیز با هم متفاوت هستند و تنها چیزی که یکسان است، آن موقعیت‌هایی است که در آن قرار می‌گیرند.

کدام برایتان سخت‌تر بود، صولت یا ارسطو؟

صولت سخت بود. قرار گرفتن جلوی دوربین آقای  یک مقدار سخت است. من می‌دانم همه بازیگران می‌ترسند که جلوی دوربین میرباقری قرار بگیرند چون خیلی آقای میرباقری نکته‌سنج و نکته‌بین هستند و چیزهایی که می‌خواهند، دوست دارند صددرصد لحاظ شود و به همین دلیل این فیلمبرداری قرار بود 6 ماه طول بکشد ولی 9 ماه طول کشید و برایم سخت‌تر بود چون دیالوگ‌های بیشتری داشت؛ خنجلی یک چیزهایی داشت، رفتارها و خرده‌رفتارهایی داشت، گفتارهایی داشت که اینها خیلی سخت می‌کرد کار را، آن راه رفتنش خیلی برای من سخت بود، یک جایی آن حجم دیالوگ را بگویی و حالا آن راه رفتن و فیزیک را حفظ کنی، خیلی برای من سخت بود، ولی نتیجه کار خیلی لذت‌بخش بود.


چون آقای میرباقری یک کار در شبکه خانگی داشت فکر نمی‌کردید این کار هم مثل آن کار شاید بیننده نداشته باشد یا شرایط اینطوری؟

نه، به هر حال آقای میرباقری یکی از کارگردانان مورد علاقه‌ام است و وقتی پیشنهاد داده شد به رغم اینکه این دو تا شخصیت شبیه هم بود و ما می‌دانستیم من پذیرفتم که کار کنیم، حالا خود آقای میرباقری و دوستان، بسیار عالی بودند و من خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم.

تکیه‌کلام‌ها تغییر کرده بود ولی« حساس نشو» باقی مانده بود. حتی یک بخش خبری در شبکه خبر به نام حساس‌نشو وجود دارد. شما این بخش را دیده‌اید؟

شنیدم که این بخش در شبکه خبر هست. البته فرصت نکردم ببینم. از نظر من هم اشکالی ندارد، دوستان لطف داشتند که این بخش را گنجاندند و ما را در ذهن مردم ماندگار کردند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/01/mehran4.jpg


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه آرمان


مطالب پیشنهادی:
مرگ ، ارزش یک عمر زندگی کردن را ندارد + تصاویر
دخترانی که پیکاسو به گریه انداخته بود + تصاویر
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
گزارش تصویری از فیلم شیطان صفت
حاتمی کیا چهره مهناز افشار را خونین کرد!