بهار سال 1393، رونق بسیاری را در عرصه تولید فیلم‌های سینمایی شاهد است و این امید رسیدن به سالی پرکار را برای اهالی سینمای ایران دامن می‌زند.
کمال تبریزی در کرمان و بهمن فرمان‌آرا و تهمینه میلانی در تهران و مجید مجیدی در آلمان، به همراه تعداد دیگری از فیلمسازان سرگرم ساخت تازه‌ترین آثارشان هستند تا هم رونق جشنواره فیلم پیش رو باشند و هم موجب اکران سال 1393.

قصه شیرین کرمان

کارگردان «طبقه حساس» از زمستان سال 1392 به همراه عوامل تولید تازه‌ترین ساخته‌اش راهی کرمان شد تا فیلمبرداری «دردسرهای شیرین» را در این شهر آغاز کند. تاکنون بیش از 80 درصد فیلمبرداری این کار انجام شده است.

بنا به گفته تهیه‌کننده «دردسرهای شیرین» به ایسنا، این فیلم را می‌توان یکی از تولیدات سینمایی با لوکیشن‌های پرشمار به حساب آورد که در آن فضاهای متنوع شهری و روستایی، کویری، ییلاقی و داخلی و خارجی زیادی دیده می‌شود.

فیلم سینمایی «دردسرهای شیرین» یک طنز رومانتیک است که در آن شیرین (شخصیت اول زن فیلم) ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید را برای ما روایت می‌کند.

تمامی لوکیشن‌های فیلم در شهر و استان کرمان انتخاب شده و سعی شده در کنار نقل داستانی جذاب و سرگرم کننده به مقولات و مفاهیمی چون انرژی‌های پاک، تعامل سازنده و سالمِ انسان با طبیعت و محیط زیست و مصرف بهتر منابع طبیعی اشاره شود.

فیلمنامه تازه‌ترین کار تبریزی را نغمه ثمینی نوشته و شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، پریوش نظریه، عیسی یوسفی‌پور، نازنین فراهانی، مهدی بجستانی بازیگران آن هستند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/a1.jpg
ترانه علیدوستی در «مادر قلب اتمی»

علی احمدزاده کارگردانی که با ساخت «مهمونی کامی» در میان منتقدان به محبوبیتی دست پیدا کرد، حالا ساخت دومین فیلم سینمایی‌اش را با عنوان «مادر قلب اتمی» و با حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان آغاز کرده است.

فیلمنامه این فیلم را علی احمدزاده و مانی باغبانی نوشته‌اند. تهیه کننده فیلم «مادر قلب اتمی» امیر سیدزاده است و فیلمبرداری آن در تعطیلات نوروز آغاز شده است. احمدزاده پیش از این فیلم «مهمونی کامی» را ساخته بود و در دومین تجربه خود ماجراهای فیلم «مهمونی کامی» را ادامه می‌دهد. داستان فیلم با مهمونی کامی آغاز می‌شود که می‌خواهد ایران را به مقصد تونس ترک کند.

سینما در انتظار «»

تهمینه میلانی کار ساخت «آتش‌بس2» را در زمستان سال گذشته آغاز کرد و فیلمبرداری آن نیمه‌ی اسفندماه به پایان رسید و مستانه مهاجر تدوین آن را آغاز کرد.

به گفته محمد نیک‌بین تهیه‌کننده فیلم در صورت فراهم شدن زمان مناسب برای اکران فیلم در سال جاری برای نمایش آن در ماه‌های آتی برنامه‌ریزی خواهد شد.

بهرام رادان، میترا حجار، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین‌ترابی، پژمان جمشیدی، دانیال عبادی، فلور نظری و رایان جواهریان در این فیلم بازی کردند.

در خلاصه‌ی داستان این فیلم آمده است: «یک زوج جوان و تحصیلکرده که عازم سفری به خارج از کشور هستند، پس از سال‌ها مشاور خانواده‌ی خود را به‌طور اتفاقی در فرودگاه ملاقات می‌کنند و در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند، اتفاقات سال‌هایی از زندگی خود را در مدتی که مشاور آن‌ها در خارج از کشور بود، مرور می‌کنند.»

مراحل فنی «محمد (ص)» در آلمان

یکی از مهمترین پروژه‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر فیلم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی است که به تازگی تدوین آن در آلمان به پایان رسیده است.

گروه تولید این فیلم سینمایی از سال 1390 کار خود را به صورت جدی آغاز کردند و حالا تدوین فیلم با نظارت مجیدی در آلمان انجام شده است.

محمدرضا صابری مدیر شرکت نورتابان تهیه‌کننده و پخش‌کننده «محمد(ص)»  در مورد جریان تولید این فیلم به فارس گفت: «تدوین فیلم زیر نظر مجیدی به تازگی در آلمان به پایان رسیده و در حال حاضر مراحل فنی در حال انجام است و به زودی کار صداگذاری آغاز خواهد شد.»

او در مورد برنامه اکران فیلم گفت: «ابتدا باید مراحل تدوین فیلم به طور کامل به پایان برسد که زمان زیادی خواهد داشت و پس از آن جشنواره فجر را نیز پیش رو داریم که به دنبال یک برنامه‌ریزی گسترده برای اکران فیلم هستیم.»

مجیدی قرار است قسمت دوم و سوم این سه‌گانه را هم بسازد. این قسمت از سه‌گانه محمد(ص) پیش از تولد تا دوران کودکی پیامبر اسلام را روایت می‌کند.


مجیدی 7 سال پیش، بنای ساخت فیلم محمد(ص) را گذاشت. پس از نگارش فیلم‌نامه‌ای در 200 سکانس به کمک کامبوزیا پرتوی و با همکاری حمید امجد، مراحل پیش‌تولید انجام شد و فیلم در خرداد 1390 پروانه ساخت گرفت و با همکاری عوامل سرشناس خارجی و ایرانی فیلم خود را کلید زد.

اکران جهانی فیلم مجیدی می‌تواند اتفاق تازه‌ای در کارنامه این فیلمساز رقم بزند.

خانواده معتمدآریا در «بهمن»

فیلم«بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف روزهای پایانی فیلمبرداری را به مدیریت هومن بهمنش پشت سرمی‌گذارد. فیلمبرداری این کار از هشتم بهمن آغاز شد و به گفته کارگردان در این فیلم داستان شخصیتی به اسم هما روایت می‌شود که با پیشنهاد یک شغل شب کاری و مراقبت از یک خانم مسن روبرو می‌شود و با پذیرش این کار پرستاری، دچار بی‌خوابی می شود و نوع روابط و تنظیم زندگی دچار اختلال می‌شود و این در خلال 15 روز در فیلم روایت می‌شود.

فاطمه معتمد آریا در این فیلم نقش اول را بازی خواهد کرد و احمد حامد هم در فیلم به ایفای نقش می‌پردازد. رامین نصیری‌خواه و مریم شیرازی دیگر بازیگران فیلم هستند. تهیه‌کنندگی فیلم را جواد نوروزبیگی برعهده دارد.

توسلی و کرامتی در شمال کشور

فیلمبرداری «جامه‌داران» بعد از جابه‌جایی‌هایی در گروه بازیگران و عوامل این فیلم کلید خورد. حمیدرضا قطبی کارگردانی آن را برعهده دارد و سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم است. مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی،‌هانیه توسلی و افسر اسدی در این فیلم حضور دارند.«جامه‌دران» را علی‌محمد قاسمی فیلمبداری می‌کند و صدابرداری را یدالله نجفی برعهده دارد، هم‌چنین بابک کریمی طراح صحنه و لباس و ایمان امیدواری طراح گریم است.

این فیلم که موضوعی اجتماعی دارد که براساس یکی از رمان‌های ناهید طباطبایی به همین نام نوشته شده است. داستان «جامه‌دران»، درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند.

پیش تولید فیلم حقیقی و مراحل فنی فیلم فرمان‌آرا

این روزها در کنار فیلم‌هایی که در دست فیلمبرداری هستند، گروهی از سینماگران نیز کارهای مربوط به پیش‌تولید آثارشان را انجام می‌دهند، از آن جمله می‌توان به مانی حقیقی اشاره کرد که پیش‌تولید «پنجاه کیلو آلبالو» را شروع کرده و دکتر علی رفیعی نیز قصد دارد «مردی که مادرم عاشق او بود» را اردیبهشت ماه کلید بزند. مهناز افشار و حمید فرخ‌نژاد بازیگران فیلم دکتر رفیعی خواهند بود.

در عین حال بهمن فرمان‌آرا که زمستان گذشته سرگرم فیلمبرداری «دلم می‌خواد» بود به مراحل فنی فیلمش رسیده تا همه چیز، احتمالا امسال جشنواره فجر با انبوه فیلم‌هایی که در پاییز کلید می‌خورند مواجه نباشد.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
نگار فروزنده: هیچ وقت عمل زیبایی نداشته‌ام + تصویر
زندگی خصوصی شکیرا + تصاویر
مردی که فرشته میدید + تصاویر
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی