این زوج کمدی در کنار هم
مهران مدیری بعد از شش سال دوری از تلویزیون قصد دارد با قدرت هر چه تمام تر به این رسانه بازگردد. توافق اولیه برای همکاری دوباره با پیمان قاسم خانی حاصل شده تا این زوج کمدی پس از 7 سال جدایی اثر موفق دیگری خلق کنند.
 مهران مدیری بعد از شش سال دوری از تلویزیون قصد دارد با قدرت هر چه تمام تر به این رسانه بازگردد. توافق اولیه برای همکاری دوباره با پیمان قاسم خانی حاصل شده تا این زوج کمدی پس از 7 سال جدایی اثر موفق دیگری خلق کنند.

خبر همکاری دوباره مهران مدیری و پیمان قاسم خانی اگر مهمتر از خبر بازگشت مدیری به تلویزیون نباشد، کمتر هم نیست. بعد از جدایی این زوج موفق کمدی، خیلی ها امیدوار به همکاری مجدد آنها بودند اما هفت سال طول کشید تا این اتفاق بیفتد و حالا قرار است مدیری - قاسم خانی در پروژه ای تازه برای شبکه سه، بار دیگر کنار هم قرار بگیرند.

پیمان، سرپرست نویسندگان

پیمان قاسم خانی به عنوان سرپرست نویسندگان در این سریال همکاری خواهد داشت و مهراب قاسم خانی، خشایار الوند، امیرمهدی ژوله و حمید برزگر گروه نویسندگان را تشکیل می دهند، ضمن اینکه مدیری در اندیشه استفاده از چند ستاره مطرح سینما به عنوان یکی از فاکتورها و برگ برنده هایش در این مجموعه است.

جابجایی رکورد با سریالی 150 قسمتی

مدیری این روزها مشغول ساخت «شوخی کردم!» برای شبکه نمایش خانگی است که قسمت هفتم آن به زودی وارد بازار خواهد شد. او برای اینکه به سریال شبکه سه برسد تصمیم دارد به جای 18 قسمت، «شوخی کردم!» را در 12 قسمت تمام کند. مدیری از «ساعت خوش» تا «مرد دو هزار چهره» هرگاه اثری ولو ضعیف روی آنتن داشته موفق به جابجایی رکورد تماشاگران شده. او این بار تنها در فکر تداوم رکوردشکنی است و با قبول ریسکی تحسین برانگیز برای ساخت سریالی 150 قسمتی دورخیز کرده.

پخش سریال در بهار

این سریال کمدی قرار است پیش از جام جهانی به صورت یک شب در میان روی آنتن برود و با حساب مناسبت های مذهبی تا آخر سال آنتن در اختیار مدیری و تیمش خواهد بود. مدیری روزگاری حاضر نبود تلویزیون را حتی بر سینما ترجیح دهد و اگر سری به آن می زد دوباره به خانه اصلی اش بازمی گشت. او خوب می داند جنسش با مخاطب میلیونی تلویزیون جورتر است.

بعد از «مرد دو هزار چهره» اما اتفاق دیگری رخ داد و تهیه کنندگان «قهوه تلخ» ترجیح دادند به جای ادامه همکاری با تلویزیون سریال شان را از طریق شبکه نمایش خانگی به دست علاقمندان برسانند. بعد از آن هم مدیری به فهرست ممنوع التصویرها وارد شد و در نهایت روی آنتن زنده برنامه تحویل سال 93 شبکه سه خبر از ساخت سریالی برای این شبکه در آینده ای نزدیک و به قول خودش «ایام بهار» داد. او در این گفتگو حتی اذعان کرد: زندگی ام و تمام کار مهم ام را در تلویزیون انجام داده ام و هیچ وقت نمی توانم برنگردم. شبکه نمایش خانگی نیز قابل مقایسه با تلویزیون نیست و من مخاطب 70 میلیونی را با مخاطب نهایتا، دو سه میلیونی عوض کردم که این امر، در این سال ها آزارم داد. به علاوه، مردم به شدت به حال خوب و شاد بودن نیاز دارند و حالا دیگر وقتش است که برگردم.

استقبال چشمگیر مخاطبان اینترنتی از بازگشت مدیری

خبر بازگشت مدیری جسته و گریخته در اواخر سال در رسانه ها منتشر می شد تا اینکه او در فیس بوکش نوشت: «سال 93 به تلویزیون بازمی گردم.» این پست تاکنون نزدیک 50 هزار لایک و 500 کامنت داشته. همچنین ویدئوی حضور او در برنامه احسان علیخانی حدود 17 هزار لایک خورده و 250 نفر زیر آن کامنت گذاشته اند. مطمئنا پس از تاییدو انتشار خبر همکاری مجدد مدیری و فرهادی میزان استقبال از آن پتانسیل رکوردشکنی این رقم را خواهد داشت.

محصولات مشترک مدیری و قاسم خانی

اولین همکاری مشترک مهران مدیری و پیمان قاسم خانی سریال «پاورچین» بود. سال ها پیش از این قرار بود آنها در «ببخشید شما» همکاری داشته باشند که قاسم خانی به خاطر جنس کمدی این مجموعه نتوانست با مدیری همراه شود. آخرین کار مشترک آنها «مرد هزار چهره» بود که همچنان اثری شاخص در کارنامه مدیری است. اختلاف حرفه ای مانع از همکاری شان شد و مدیری آخرین ساخته تلویزیونی اش یعنی «مرد دو هزار چهره» را بدون حضور قاسم خانی جلوی دوربین برد. «باغ مظفر» و «شب های برره» دیگر کار مشترک مدیری و قاسم خانی به شمار می رود.

بعد از جدایی کدام یک موفق تر بودند؟

هم منتقدان و هم مخاطبان در برابر این پرسش که مدیری با قاسم خانی از این جدایی بیشتر متضرر شدند ترجیح داده اند بیشتر اظهار تاسف کنند. با اینحال کفه سنگین ترازو به ضرر مدیری است و در نوشته های منتقدان و نظرات مخاطبان می توان فحوای این کلام که «مدیری ضرر کرد» را یافت. مسیر حرفه ای این دو را هم اگر مقایسه کنیم متوجه این نکته خواهیم شد.مدیری بعد از جدایی، «مرد دو هزار چهره» را ساخت که هرگز به پای موفقیت «مرد هزار چهره» نرسید. بعد از آن سراغ «قهوه تلخ» رفت. این سریال هم از آثار شاخص مدیری است که البته در اوج محبوبیت و فروش چشمگیرش باز هم خیلی ها آرزو می کردند کاش قاسم خانی کنار او قرار داشت.

«ویلای من» برای مدیری شکستی تمام عیار بود و «شوخی کردم!» چندان نتوانسته جای خود را باز کند. این کارگردان در این فرصت در سریال شکست خورده «قلب یخی»، فیلم «پل چوبی» و «انیمیشن تهران 1500» بازی کرد.

پیمان قاسم خانی در این هفت سال سریال «مسافران» و فیلم «ورود آقایان ممنوع» را با رامبد جوان کار کرده، سریال های «ساختمان پزشکان» و «پژمان» را برای سروش صحت نوشته و در «سن پطرزبورگ» بهروز افخمی و «طبقه حساس» کمال تبریزی به عنوان نویسنده و بازیگر حضور داشته است. با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که کارنامه قاسم خانی پربارتر بوده.

اظهارنظر درباره جدایی مدیری - قاسم خانی

در طول جدایی زوج کمدی تلویزیون اظهارنظرهای زیادی رسانه ای شد. شقایق دهقان درباره اختلاف همسرش (مهراب) و برادر همسرش (پیمان) با مدیری اینگونه گفته بود: «اگر پیمان قاسم خانی با کارگردانی به مشکل بربخورد مهراب هم با آن کارگردان کار نخواهد کرد و بالطبع من هم کار نمی کنم. در مورد این اختلافی هم که می گویید (قطع همکاری مهران مدیری با پیمان و محراب قاسم خانی) هم باید بگویم که شما در خیلی از بزرگترین گروه های هنری دنیا هم می بینید که پس از مدتی به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند با هم کار کنند. به نظرم آدم هایی که نبوغ زیادی دارند بیشتر این اتفاق برایشان رخ می دهد. شما «ساعت خوش» را هم نگاه کنید می بینید خیلی از آدم های آن مجموعه استثنایی دیگر با هم کار نکردند.»

بهاره رهنما همسر پیمان قاسم خانی نیز در گفتگو با هفت صبح در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارد بعد از این همه وقت، قاسم خانی را با مدیری آشتی دهد گفته بود: «آشتی که هستند اما می دانم که هم مدیری خیلی دوست داشتنی است هم پیمان آدم باگذشتی است و قطعا هر دو نفر اگر احساس کنند بهتر است با هم کار کنند حتما این کار را می کنند. به نظرم یک رابطه هایی وقتی دور می شوند دیگر خیلی نزدیک کردنش سخت است.»

مشکلی بین من و مدیری وجود ندارد

پیمان قاسم خانی هم سال 90 در گفتگو با همشهری جوان نکاتی درباره اختلاف و جدایی اش با مدیری مطرح کرده بود: «به هر حال هر همکاری یک پایانی دارد. این هم یک همکاری بود که دوره اش به سر رسید، همین.»

او نیاز به فضای تازه را علت اصلی جدایی اش عنوان کرده و گفته بود: «من مدت ها بود که داشتم زمزمه این جدایی را سر می دادم چون احتیاج داشتم کارهای جدید با فضاهای متفاوت و نو را تجربه کنم. دلم می خواست که فیلم سینمایی کار کنم. از زمان «باغ مظفر» هم به دوستان اصرار کردم که یک کار سینمایی بسازیم اما تمایل به ساخت فیلم سینمایی در برادران آقاگلیان و مهران مدیری نبود و بیشتر تلویزیون را ترجیح می دادند. من هم دوست داشتم در سینما کار کنم. از طرفی سریال، انرژی زیادی از من گرفته بود و واقعا خسته شده بودم. دوست داشتم مدتی در سینما فعالیت کنم.»

قاسم خانی همان موقع از انجام صحبت های اولیه برای کار مشترک با مدیری خبر داده بود که ظاهرا الان این فرصت فراهم شده: «مشکلی بین من و مهران مدیری وجود ندارد. البته مشکلاتی در گذشته وجود داشته که آن هم به اختلاف سلیقه در کار برمی گشت که امروز دیگر برطرف شده است. به هر حال اختلاف سلیقه همیشه بین ما وجود داشته اما واقعا موضوع حادی هیچ وقت بین ما به وجود نیامده است. از طرفی من با مهران به جاهای خوبی رسیدیم.

خیلی از رکوردهای تلویزیون را جابجا کرده بودیم و می ترسیدم شروع به تکرار خودمان کنیم. با وجود اینکه با مهران، دوران خیلی خوب و موفقی داشتم که ممکن است باز هم تکرار شود اما دوست داشتم فضای جدیدی را تجربه کنم و با کارگردان های متفاوت کار کنم. فکر می کنم در نهایت این جدایی به نفع هر دوی ما تمام شد.»

در انتظار انفجار

عدم همکاری برادران قاسم خانی و مهران مدیری به هر دلیل که باشد، نتیجه اش ضرر طرفین و مخاطبانی است که همواره عطش تماشای اثر با کیفیت دارند و حتی حاضرند بهای آن را هم بپردازند. الان هم مدیری پرانرژی است و قول داده اثری ویژه تولید کند و هم قاسم خانی و تیم نویسنده اش. اگر اما و اگرها اجازه این همکاری را بدهند می توان به زودی شاهد یک سریال کمدی درست و حسابی بود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:روزنامه هفت صبح

مطالب پیشنهادی:
لیست کامل برندگان جوایز ACM (اسکار دنیای موسیقی )سال 2014 + تصاویر
مهناز افشار در فستیوال فیلم نور امریکا،در کنار مدل ایرانی + تصاویر
کلیپ ساختن باران کوثری،برایش دردسر ساز شد + تصاویر
مسعود کیمیایی چهره مهناز افشار را خونین کرد!
واکنش تند به حضور مریلا زارعی در برنامه هفت