«نوری بیگه جیلان» برنده نخل طلای جشنواره کن: چخوف یادم داد!
«نوری بیلگه جیلان» کارگردان موفق سینمای ترکیه که امسال نیز توانست جایزه نخل طلای کن را از آن خود کند، پس از دریافت این جایزه در مصاحبه‌ای گفت: اصلا فکر نمی‌کردم این جایزه را به من بدهند، آنها گاهی خیلی بی‌رحمانه قضاوت می‌کنند.
«نوری بیلگه جیلان»، کارگردان 55 ساله سینمای ترکیه‌ با سابقه‌ای درخشان در جشنواره کن، امسال نیز توانست برای فیلم «خواب زمستانی»، جایزه نخل طلا را به کارنامه جوایز سینمایی خود بیافزاید.

«نوری بیلگه» سال 2000 برای فیلم «دور دست»، برنده جایزه هیأت داوران جشنواره کن، سال 2008 برای فیلم «سه میمون برنده جایزه بهترین کارگردانی و سال 2011 برای فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» برنده جایزه هیأت داوران شد.

«خواب زمستانه»، جدیدترین فیلم او که ساعاتی پیش برنده جایزه نخل طلای کن شد، داستان یک هتلدار بی‌رحم و مستبد در یکی از روستاهای ترکیه واقع در آناتولی (شرق ترکیه) است.

«بیلگه جیلان» پس از دریافت جایزه خود از «ژیل ژاکوب» رئیس جشنواره کن به خاطر انتخاب این فیلم تشکر کرد. جیلان در پایان جایزه خودرا به قربانیان حادثه معدن سوما و همچنین جوانان ترکیه‌ که در اعتراض‌های سال گذشته این کشور جان خود را از دست داده‌اند، تقدیم کرد.

این کارگردان ترکیه‌ای علی‌رغم موفقیت‌های خود طی سال‌های قبل در جشنواره کن، تاکید می‌کند که از اینکه نام او را به عنوان برنده نخل طلای کن خوانده‌اند بسیار تعجب کرده است.

او در اینباره در مصاحبه‌ای با اسکرین دیلی گفت: درباره واکنش‌هایی که آنها (هیأت داوران) ممکن است نسبت به فیلمم نشان دهند بدبین بودم، آنها گاهی خیلی بیرحم می‌شوند.

وی افزود: نقطه شروع ایده ساخت فیلم «خواب زمستانی»، چند داستان کوتاه اثر «آنتون چخوف» بود ولی تا فیلم به نقطه پایان رسید خیلی چیزها تغییر کرد و اضافه شد. به هر حال همواره در آثارم از این نویسنده روسی ایده گرفته‌ام و در آخرین فیلمم نیز خیلی تحت تاثیر آثار او بودم... همواره عاشق ساخت فیلم‌هایی با مضمون زندگی هستم، آثار چخوف از نظر من چنین ویژگی دارد، شاید او به من آموخته باشد که چگونه زندگی کنم، نمی‌دانم.

«بیلگه جیلان» گفت: آیدین شخصیت اصلی فیلم از برخی لحاظ شباهت‌هایی به خودم دارد ولی بخش اعظمی از شخصیت او را از دوستان و اطرافیانم الهام گرفته‌ام، به خوبی با این شخصیت در زندگی شخصی‌ام خودم آشنا هستم،بازیگران زیادی در ترکیه هستند که پس از بازنشستگی به شغل هتل‌داری روی می‌آورند.

وی در ادامه درباره موقعیت کنونی سینمای ترکیه گفت: در حال حاضر جایگاه سینمای ترکیه بد نیست، سیل عظیم و متنوعی از فیلمسازان با سلایق مختلف در این سینما وجود دارد که دست به تولید فیلم‌های متفاوتی می‌زنند، ما در سینمای‌مان کارگردانان جوان خوب زیاد داریم. من نسبت به نسل بعدی فیلمسازان ترکیه بسیار خوش‌بین‌‌ام.

«جیلان» در پایان درباره پروژه بعدی خود گفت: علاقه چندانی به پیشنهاداتی که برای ساخت فیلم در خارج از ترکیه به من می‌شود ندارم، در ضمن هنوز نمی‌دانم که پروژه بعدی‌ام چه خواهد بود. اگرچه همواره هنگام ساخت یک فیلم پروژه بعدی در ذهنم شکل می‌گیرد ولی چند ماه دیگر وقت می‌گیرد تا بتوانم به پروژه جدیدم فکر کنم.



گرد آوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com


  مطالب پیشنهادی:
ورود سلما هایک با شعار غافلگیر کننده اش بر روی فرش قرمز+ تصاویر
بازتاب جهانی عذر خواهی لیلا حاتمی
در دفاع از الهام چرخنده دچارجوزدگی نشوید!
جان تراولتا و حرکت جالب تارانتینو بر فرش قرمز جشنواره کن 2014+ تصاویر
سگی به نام هاگن بر روی فرش قرمز جشنواره کن 2014+ تصاویر