رویا تیموریان:بیماران خاص شهروند درجه دو نیستند
فکرهای بزرگی به‌عنوان سفیر بیماران ام اس دارم...
رویا تیموریان بازیگر تئاتر و سینما که به تازگی به عنوان سفیر بیماران مبتلا به ام اس معرفی شده است با گلایه از ناآگاهی جامعه از این بیماری بر لزوم حمایت از افرادی که به ام اس مبتلا شده اند و بالابردن انگیزه و امید در آنها تاکید کرد.

رویا تیموریان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که به تازگی به عنوان سفیر بیماران مبتلا به ام اس معرفی شده است درباره این مسئولیت گفت: اولین اتفاق خوبی که در روزهای اخیر درباره بیماران مبتلا به ام اس افتاده، این است که سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که قیمت داروهای این بیماران 50 درصد کاهش پیدا می کند که معتقدم این اقدام قدمی بزرگ در راستای حمایت از این بیماران محسوب می شود.

وی افزود: من با اولین جشنواره فیلم «جوانه‌های امید» مخصوص بیماران ام اس که چند هفته پیش برگزار شد و به نظرم رویدادی نمادین محسوب می شود، همکاری داشتم. برگزاری این جشنواره توجه جامعه، مدیران و مسئولان را نسبت به مشکلات بیماران مبتلا به ام اس جلب کرد به همین سبب معتقدم رویدادی نمادین و تاثیرگذار به حساب می آید. بیماران مبتلا به ام اس دچار مشکلات اساسی و عدیده ای هستند و در این جشنواره همه ما تلاشمان این بود که این بیماری را به مردم جامعه معرفی کنیم که خوشبختانه این اتفاق نیز رخ داد.

بازیگر فیلم «کافه ستاره» ادامه داد: من نیز همه تلاشم را کردم تا با این جشنواره در بخش داوری ها همکاری داشته باشم و از اینکه به عنوان سفیر بیماران مبتلا به ام اس انتخاب شده ام بسیار خوشحالم اما از جهتی هم می دانم که این مسئولیت بسیار سنگین است. فکر می کنم شناخت کم جامعه، مردم، مسئولان و گاهی هم پزشکان از این بیماری یکی از بزرگترین معضلات بیماران مبتلا به ام اس در کشور ما محسوب می شود.

این هنرمند با گلایه از بی توجهی به این بیماران در جامعه متذکر شد: متاسفانه به این بیماران در جامعه ما به عنوان شهروند درجه دو نگاه می شود. در بین این بیماران افراد تحصیل‌کرده و توانمندی هستند که کارایی و تخصص زیادی در رشته های مختلف دارند اما متاسفانه زمانی که به این بیماری مبتلا می شوند از جامعه کنار گذاشته می شوند. باید این افراد را همراهی کرد نه اینکه آنها را پس زد و کنار گذاشت. من با تعدادی از این بیماران ملاقات کرده ام که در رشته های مختلفی چون کامپیوتر، هنر و علوم تخصص دارند اما زمانی که در محل کارشان متوجه بیماری آنها شده اند، این افراد را از کار اخراج کرده اند.

تیموریان یادآور شد: در صورتی که خیلی از مبتلایان ممکن است این بیماری را داشته باشند اما در ظاهرشان این عارضه مشهود نباشد. با این بیماری مثل ویروس برخورد می شود که این برخورد صحیح نیست. حتی ممکن است برخی از این بیماران دچار ناتوانی در برخی از اعضای بدنشان بشوند اما این اتفاق به این مفهوم نیست که از فکر آنها و کارایی های دیگرشان نمی توان استفاده کرد. باید این دوستان را همراهی کرد و امکانات مناسبی برای فعالیت در اختیارشان قرار داد. مثلا رفت و آمد و تراپی هایی که مرتبا باید انجام دهند، وضعیت نامناسب خیابان ها برای تردد، پارکینگ ها و مکان های دیگر که باعث می شود فعالیت و کارایی این بیماران کمتر شود باید مورد توجه مسئولان ما قرار گیرد تا این افراد بتوانند در اماکن عمومی به راحتی رفت و آمد کنند و حتی به مسافرت بروند.

بازیگر تئاتر «کمی تاب بخوریم» با اشاره به هزینه سنگین دارو و درمان این بیماران بیان کرد: هزینه دارو و درمان و تراپی هایی که باید این بیماران در طول هفته انجام دهند بسیار زیاد است بنابراین باید نگاهی جدید برای همکاری کردن با جامعه بیماران ام اس وجود داشته باشد چون وقتی این عزیزان کارشان را از دست بدهند از بخشی از جامعه حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از این بیماری به خاطر فشارهای عصبی است. چون این بیماری یک بیماری عصبی و روحی روانی است و طبق آماری که در رسانه ها اعلام شده روزی 4 نفر در تهران به بیماری ام اس مبتلا می شوند و ما باید در این بیماران ایجاد امید و انگیزه کنیم. باید آنها را همراهی کنیم تا به زندگی معمولشان بازگردند و دچار سرخوردگی و ناامیدی نشوند پس از آن است که در کنار ادامه یک زندگی نرمال باید به فکر درمان این بیماران نیز باشیم. این افراد باید شهروند درجه یک محسوب شوند و امکانات ویژه ای در اختیار داشته باشند. نمی توانیم این بیماران را از جامعه حذف کنیم.

تیموریان درباره تاثیری که هنرمندان می توانند در حمایت از بیماران مبتلا به ام اس و فرهنگسازی در جامعه برای حمایت از این افراد داشته باشند، عنوان کرد: به عنوان نمونه برگزاری جشنواره ای مثل «جوانه های امید» می تواند یک قدم مثبت در این رابطه به حساب بیاید چون در این جشنواره مستندهای بسیار زیبایی که هم آگاه‌کننده و هم آموزش‌دهنده بودند به نمایش درآمد. این فیلم‌ها می تواند در نزد مدیران رده های بالاتر تاثیرگذار باشد.

بازیگر سریال «رعنا» بیان کرد: من نه قانونگذار هستم و نه مجری قانون، من تنها فردی هستم که به خاطر اطمینانی که مردم به من دارند می توانم کمک های روانی، معنوی و اقتصادی به مردم کنم. هنرمندان می توانند با کمک فعالان انجمن ام اس کمک هایی در سطح وسیع انجام دهند. این بیماری یک ویروس نیست، بیماری جوامع کلان و صنعتی است و هر لحظه ممکن است برای خود ما و یا یکی از افراد خانواده مان اتفاق بیفتد. طبق آمار این بیماری در سنین جوانی به خاطر فشارهای اجتماعی و خانوادگی رخ می دهد پس ما می توانیم این فشارها را تقلیل دهیم.

وی با اشاره به کمک های مردمی برای حمایت از این بیماران تصریح کرد: خوشبختانه افراد خیر بسیاری هستند که در این زمینه با ما همراه شده اند. به عنوان نمونه به تازگی فردی خیر که صاحب یک باشگاه ورزشی است به ما اطلاع داده که حاضر است این مکان را در اختیار بیماران مبتلا به ام اس قرار دهد. وقتی برنامه ریزی و اطلاع رسانی برای آگاهی دادن به افراد جامعه فراهم باشد این قابلیت به وجود می آید که از کمک افکار عمومی و افراد مختلف بهره مند شویم.

تیموریان متذکر شد: امیدوارم بتوانیم از نیروهای بالقوه برای حل مشکلات بیماران ام اس استفاده کنیم. وظیفه ما این است که امکانات اولیه برای این بیماران را به وجود بیاوریم تا بیماری شان به مراحل حادتر نرسد چون در شرایط مناسب روحی و روانی این افراد امکان پیشرفت پیدا می کنند و جلو بیماری شان گرفته می شود. من فکرهای بزرگی به عنوان سفیر بیماران ام اس در سر دارم اما به تنهایی نمی توانم کاری از پیش ببرم من فقط می توانم توجه ها را به دیدن شدن و آگاهی از این بیماری جلب کنم.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: مشغول بازی در فیلم سینمایی «خبر خاصی نیست» به کارگردانی مصطفی شایسته هستم. همچنین دو نمایشنامه توسط مسعود رایگان برای اجرا در پاییز به مجموعه تئاتر شهر ارائه شده است که ترجمه و کارگردانی آنها را نیز خود وی بر عهده خواهد داشت و من به عنوان بازیگر در این آثار حضور دارم. البته با توجه به تغییرات که در تئاتر شهر رخ داده هنوز زمان دقیق و مختصات اجرا مشخص نشده است اما امیدوارم هرچه زودتر تکلیف این آثار مشخص شود چون این آرزوی من است که سالی یک تئاتر کار کنم.

در اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری ام اس که با نام «پروانه های امید» برگزار شد رویا تیموریان به عنوان سفیر بیماران ام اس معرفی شد.

 

گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:mehrnews.com



  مطالب پیشنهادی:
پگاه آهنگرانی در نمایشگاه عکس یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری+ تصاویر
اشباح در بازار صد ساله + تصویر
گریم عجیب و جالب عبدالله اسکندری
دوران بازنشستگی آنجلینا جولی
لحظه غم انگیز ورود دختران ایرانی با لباس برزیل به ورزشگاه+تصویر