امین حیایی:هنوز هم بین مردم محبوبم!
امین حیایی درباره فعالیت‌های اخیرش: هنوز هم بین مردم محبوب‌ام
درباره «کلاه پهلوی» جواب نگرفتیم چون به‌ هرحال هم بودجه‌ای که قرار بود داشته باشیم را ندادند و هم اتفاقاتی که افتاد یا تعطیلی‌هایی که رخ داد، باعث شد کار 9 سالی طول بکشد. گروه بزرگ سریال «کلاه پهلوی» با یک دوربین 35 میلیمتری که هنوز با متر کار می‌کرد و با متر فوکوس آن را انجام می‌دادند و باید کاستش را عوض می‌کردند ساخته شد؛ این‌ها شرایط سخت این سریال بود در صورتی که آن کار بر اساس رمان بسیار زیبایی ساخته شد و من احساس می‌کنم که در حق آن ظلم شد و همه‌ این‌ها باعث شد نتیجه‌ای که باید می‌گرفتیم را نگیریم ولی من از بازی خودم راضی بودم و خیلی هم مورد توجه قرار گرفت.

امین حیایی همچنان پس از «کلاه پهلوی» از بازیگرهای پرکار تلویزیون است. پس از حضور نوروزی‌اش در سریال «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی، امسال در چند مجموعه‌ تلویزیونی دیگر هم به ایفای نقش می‌پردازد که قرار است در ماه رمضان و هفته‌ پلیس روی آنتن تلویزیون بروند؛ همچنین بعد از تجربه‌ بازی در سریال‌های «قلب یخی» و «ساخت ایران» برای سومین بار به سراغ شبکه‌ نمایش خانگی رفته و قرارداد بازی در سریال «ساعت صفر» را امضا کرده ‌است.

البته حیایی بعد از آخرین کار سینمایی‌اش «خانوم» هنوز در فیلم سینمایی دیگری بازی نکرده ‌است و این روزها در حال بازی در مجموعه‌ «آمین» است تا در کمتر از یک سال، دومین همکاری‌اش با منوچهر هادی را تجربه کند. حیایی از بازیگرانی است که در زمینه‌ موسیقی نیز فعالیت می‌کند و آن را بخشی از زندگی‌اش می‌داند که سرنوشت پیش پایش قرار داده ‌است. با حساب فعالیت زیاد حیایی در مجموعه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی، امسال نیز از بازیگرانی است که روی صفحه‌ تلویزیون خانه‌ها زیاد دیده خواهد شد. همین پرکاری‌ او در تلویزیون بهانه‌ای شد تا گفتگوی کوتاهی را با حیایی درباره‌ فعالیت‌های این روزهایش انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر سر تصویربرداری سریال «آمین» هستید، نقش شما در این سریال چیست؟
نقش یک قاتل است که بهتر است درباره‌اش فعلاً بیشتر توضیح ندهم تا داستان لو نرود، چون در طول داستان متوجه مسایل مختلفی می‌شویم که روی نقش این شخصیت تأثیر می‌گذارد، همان تعلیق‌های مخصوص سریال‌های پلیسی.


از یک طرف سریال «خوب، بد، زشت» و از این طرف سریال «آمین»، به نظر می‌رسد دیگر کمدی یا جدی بودن نقش‌ها برایتان اولویت ندارد.
خب واقعاً خیلی فرق نمی‌کند؛ کمدی باشد، اجتماعی، اکشن، مهم این است که کار بستر مناسب، عوامل حرفه‌ای و فیلمنامه‌ خوب داشته باشد، بعد دیگر برایم فرق نمی‌کند چه ژانری داشته باشد. اگر کاری خصوصیاتی که گفتم داشته باشد، در آن حضور پیدا می‌کنم.


به‌نظر می‌آید به‌ خاطر فیلم‌ها و سریال‌هایی که این اواخر بازی کرده‌اید، آن محبوبیتی که امین حیایی در انتهای دهه 70 و ابتدای دهه‌ 80 داشت را ندارید.
من اینطور فکر نمی‌کنم من هنوز هم برخورد خوبی که از مردم می‌دیدم را می‌بینم و اصلاً فکر نمی‌کنم هیچ انتخاب اشتباهی کرده باشم!


انتخاب اشتباه به کنار، آن‌هایی که کارهایتان را دنبال می‌دانند به خوبی می‌فهمند که حتی بیشتر انتخاب‌هایی که دارید هم خیلی به سبک گذشته نیست، چرا؟
اغلب فیلمنامه‌ها محدود شده یا کپی هستند یا اگر فیلمنامه‌ای خواندم برایم جذاب نبوده و ترجیح داده‌ام فیلمنامه‌‌های خاص یا آن‌هایی که موقعیت‌های بهتری برای اجرای نقش دارند را انتخاب کنم، فیلمنامه‌ای که حداقل موقعیت‌های خاص‌تری نسبت به گذشته‌ کاری‌ام داشته باشد.


درباره‌ «کلاه پهلوی» احساس نمی‌کنید با زمانی که صرف آن کردید شاید آن جوابی که می‌خواستید را نگرفته‌اید؟
درباره «کلاه پهلوی» جواب نگرفتیم چون به‌ هرحال هم بودجه‌ای که قرار بود داشته باشیم را ندادند و هم اتفاقاتی که افتاد یا تعطیلی‌هایی که رخ داد، باعث شد کار 9 سالی طول بکشد. گروه بزرگ سریال «کلاه پهلوی» با یک دوربین 35 میلیمتری که هنوز با متر کار می‌کرد و با متر فوکوس آن را انجام می‌دادند و باید کاستش را عوض می‌کردند ساخته شد؛ این‌ها شرایط سخت این سریال بود در صورتی که آن کار بر اساس رمان بسیار زیبایی ساخته شد و من احساس می‌کنم که در حق آن ظلم شد و همه‌ این‌ها باعث شد نتیجه‌ای که باید می‌گرفتیم را نگیریم ولی من از بازی خودم راضی بودم و خیلی هم مورد توجه قرار گرفت.


با توجه به بازی شما در سریال «آمین» که در ژانر پلیسی و اکشن است می‌خواهم بدانم این ژانر هیچوقت برایتان آنقدر جذاب بوده که روی انتخاب‌هایتان اثر بگذارد؟
من خیلی قدیم چند تا کار اکشن داشتم، «علف‌های هرز»، «حامی»، «پرتگاه» و چند تایی فیلم جنگی هم بود اما بعد از آن فیلمنامه‌های عاشقانه، روانه‌ سینما شد و بعد از آن هم کمدی و من هم در این مسیر حرکت کردم، و حالا فیلمنامه‌های اجتماعی و شاید طنزهای اجتماعی که با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و همانطور که فروش فیلم‌ها را می‌بینیم و مقایسه می‌کنیم می‌بینیم فیلمی مثل اخراجی‌ها فروش بسیار بالایی دارد و این فروش بالا سلیقه‌ مردم را نشان می‌دهد،

این‌که چه ‌نوع فیلم‌هایی باب طبع مردم است، فروش بالای فیلم‌ها به خوبی نشان می‌دهد و من هم ترجیح می‌دهم در اینگونه فیلم‌ها بازی کنم که مردم دوست داشته باشند؛ به این دلیل که سینما رونق بگیرد، سینما که رونق بگیرد می‌توان به سینمای خاص و هنری هم وقت داد و از محبوبیتی که برای استارها به‌ وجود می‌آید در فیلمنامه‌های هنری هم استفاده کرد.

یعنی با توجه به ذائقه‌ اکثریت مردم شما دوست ندارید در فیلم‌های به‌ اصطلاح هنری بازی کنید؟
من این تجربه را داشتم، فیلم «خانوم» کار خانم تینا پاکروان را بازی کرده‌ام.


شبکه‌ نمایش خانگی چطور؟ این روزها خیلی در این شبکه فعال هستید، شرایط اینطور ایجاب می‌کند یا تصمیم خودتان است؟
پیشنهاد‌هایی می‌شود و ما هم انتخاب می‌کنیم.


حداقل برای شما سریال‌های شبکه خانگی خیلی تجربه‌ موفقی نبود اما شما باز هم برای یک سریال دیگر به نام «ساعت صفر» قرارداد بسته‌اید؛ چرا؟
چون وعده‌هایی داده شده‌ که مجموعه‌ خیلی خوبی از کار دربیاید، «ساخت ایران» هم کار موفقی بود؛ همه هم دوست داشتند، ولی خوب مردم ناراحت بودند که چرا آخر سریال اینگونه تمام شده بود. به هر حال بودجه‌ای می‌خواست که نداشتند و خیلی چیزها اصلاً پیش‌بینی نشده بود و چون کار، خارج از کشور بود خرج زیادی روی دوش تهیه‌کننده گذاشت و از یک جایی به بعد دیگر از پس هزینه‌هایش بر نمی‌آمد.


شما روی چه حسابی بازی در یک فیلم یا سریال را قبول می‌کنید؟ یعنی اولین چیزی که برایتان مهم است چیست؟
خود فیلمنامه، این‌که ببینم خوب نوشته شده و برایم جذاب هست یا نه و بعد نقش، که ببینم چقدر جای کار دارد.


در سریال «آمین» و در فیلم سینمایی «مرواریدهای خلیج فارس» تجربه‌ بازی با هادی ساعی را داشتید؛ مشکلی ندارید با این مقوله که چرا برخی از عرصه‌های دیگر وارد بازیگری سینما می‌شوند، این‌که سینمایی‌ها، تئاتر بازی می‌کنند یا پدیده‌ نابازیگرها؟
کارهایی هست که ما فقط انجام‌شان می‌دهیم. ما، تصمیم‌گیرنده برای این‌که آن تیم بازیگرانی که همکار ما هستند چه کسانی باشند، نیستیم. ما فقط باید سعی کنیم با آن گروه هماهنگ شویم. باید کمک کنیم که کار به بهترین شکل در بیاید، من هم همیشه تلاشم در این جهت است. در کار حواسم به گریم و نور روی صورت و لباس و پارتنر روبه‌رویم هست، چون در بازی من هم تأثیر و در نهایت، نتیجه‌ مثبت دارد و دارای اهمیت است. خیلی به باقی قضایا فکر نمی‌کنم.


درباره‌ علاقه‌تان به موسیقی هم بگویید، گویا یک آلبوم موسیقی ضبط کرده‌اید؟ چقدر این علاقه برایتان جدی است؟
من در مسیری که هستم این اتفاق هم برایم افتاده‌ و دوست دارم این کار را هم پیگیری کنم. آلبوم هنوز بیرون نداده‌ام، چند سال پیش آلبومی به اسم باران با گروه کویر بود که به نتیجه نرسید و کار به علت مشکلات تهیه‌کننده از بازار جمع شد.

بعد از آن یک نمایش موزیکال داشتم که قطعات موسیقی آن فعلاً آماده شده و یک دی‌وی‌دی از نمایش که قرار است به صورت یک مجموعه‌ آن‌ها را به بازار بدهیم. ولی الان با آقای پدرام نصیری یک قطعه‌ موسیقی به اسم زندگی سفید آماده ‌کردیم که قرار است یک آلبوم هم با این همین نام بیرون بدهیم. تا الان فقط سه ‌قطعه‌ آن آماده شده که در سایت‌های مختلف وجود دارد و رادیوی خودمان هم یک قطعه آن را پخش کرده ‌است. قرار است سه‌ قطعه‌ دیگر تا آخر سال آماده شود و آخر سال یک آلبوم بیرون بدهیم.


غیر از «آمین» و «ساعت صفر» در حال حاضر سر چه کارهایی هستید؟
مجموعه‌ «دیگری» کار آقای احمد کاوری، یک مینی‌سریال پنج ‌قسمتی است که فیلمنامه‌ بسیار خوبی داشت و از همان فیلم‌های هنری که به همین‌ دلیل قبولش کردم و قرار است در شب‌های قدر ماه رمضان پخش ‌شود و آنجا هم نقش متفاوتی را تجربه کرده‌ام.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:روزنامه صبا



  مطالب پیشنهادی:
33 کیلو وزن کم کردن هنرپیشه برای نقشش
لیلا حاتمی به تماشای «گاو» نشست!+تصاویر
توقیف«خانه پدری»شهاب حسینی
نیکی کریمی در برج آزادی
دور ریختنی های دوست داشتنی پرویز تناولی و شاگردان+تصاویر