مستندسازی که برای درمان خواهرش جوایزش را فروخت
داریوش غریب زاده مستندساز که چندی پیش به دلیل بیماری یکی از بستگان نزدیکش ناگزیر به فروش جوایز سینمایی‌اش شد دلیل نپذیرفتن کمک مالی سازمان سینمایی را این موضوع خواند که پول سینما باید در چرخه سینما خرج شود.
داریوش غریب زاده فیلمساز بوشهری که کارگردانی فیلم‌های مستند و کوتاه بسیاری را در کارنامه خود دارد و جوایز مختلفی از جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده است این روزها شرایط سختی را پشت سر می گذارد و مجبور است برای شیمی‌درمانی یکی از بستگان نزدیکش جوایز سینمایی خود را به پول تبدیل کند.

این مستندساز که در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر موفق شد سیمرغ بلورین فیلم تجربی «بومرنگ» را از آن خود کند درباره فروش جوایز خود گفت: برای سینما تلاش بسیار کردم و جوایز سینمایی تنها دستاورد من از تلاش در این عرصه بود اما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ام که مجبورم برای نجات جان عزیزم آنها را به فروش برسانم و از این اتفاق پشیمان نیستم.

وی در ادامه افزود: نمی دانم بگویم خوشبختانه و یا متاسفانه این اتفاق از طریق شبکه های اجتماعی رسانه ای شد و بسیاری از دوستان فیلمساز، نزدیکان و همشهریانم به من لطف داشتند حتی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و سایر مدیران سینمایی جویای احوالم شده و خواستار کمک به من شدند اما از پذیرفتن کمک مالی همه این دوستان معذورم.

غریب زاده درباره دلایل معذوریت خود از دریافت کمک مالی از سوی سازمان سینمایی گفت: مسئله این است که اگر این مشکل برای شخص من به عنوان یک هنرمند پیش آمده بود اعطای این کمک قابل توجیه بود اما بیماری برای خواهر من پیش آمده است و قطعا من در صف دریافت چنین کمک هایی نیستم و این پول باید صرف سینمای نجیب ایران شود بنابراین دریافت حتی یک ریال پول برای انجام کاری غیر از سینما درست و پسندیده نیست.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به قضاوت هایی که برخی از فیلمسازان نسبت به پیشنهاد کمک مالی سازمان سینمایی به این فیلمساز داشتند، گفت: پس از رسانه ای شدن وضعیت زندگی ام برخی با من تماس گرفتند و به طعنه گفتند که قصد دارم از سازمان سینمایی وام بگیرم ولی این نوع قضاوت ها واقعیت ندارد. من همه عمر عاشقانه به سینما اندیشیده ام و هیچ اندوخته مالی مثل خانه، ماشین و طلا نداشتم که اگر داشتم امروز که نیازمندم آنها را می‌فروختم و خرج بیماری عزیزم می‌کردم.

کارگردان فیلم سینمایی «بومرنگ» در ادامه افزود: سینما و جوایزی که دریافت کرده ام همه دارایی من در زندگی بود که جز به حراج گذاشتن آنها هیچ چیز دیگری نداشتم و از این مسئله ناراحت نیستم. ضمن اینکه این جوایز را نزد یکی از انسان های شریف روزگار گذاشته ام و این اطمینان را به من داده که پس از اینکه پول را پس دادم همه جوایز سینمایی ام را پس خواهد داد.

این فیلمساز که تدوین مستند «کوهستان سکوت» را در دست کار دارد درباره جوایز سینمایی که فروخته است، گفت: سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، تندیس جشنواره سینما حقیقت و انجمن سینمای جوان، مدال های طلا و نقره ای که از جشنواره های مختلف خارجی دریافت کردم همه را به فروش رساندم.

داریوش غریب زاده در پایان بیان کرد: در حال حاضر از هیچ دوست و مدیری انتظار کمک ندارم فقط امیدوارم پول بیت المال که متعلق به اهالی سینما است در جای درست خرج شود و از همه می خواهم برای من دعا کنند.


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:afkarnews.ir



  مطالب پیشنهادی:
33 کیلو وزن کم کردن هنرپیشه برای نقشش
لیلا حاتمی به تماشای «گاو» نشست!+تصاویر
توقیف«خانه پدری»شهاب حسینی
نیکی کریمی در برج آزادی
دور ریختنی های دوست داشتنی پرویز تناولی و شاگردان+تصاویر