کارگردانی که نتوانست اسکار را از آن خود کند!
از پل مازورسکی چه می دانیم؟
تنهایی از سرطان خوفناکتر است. وقتی کسی به سرطان مبتلا می‌شود میداند که احتمالا مرگ در انتظار اوست، ولی تنهایی سرطانیست که مرگ ندارد. همیشه با شماست!

- پُل مازورسکی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان فقید آمریکایی {۲۵ آوریل ۱۹۳۰ - ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴}) Paul Mazursky



"مازورسکی" اوکراینی‌تبار و متولد نیویورک آمریکا بود. او در شمار نویسنده-کارگردان‌های معتبر هالیوودی بود و بیشتر شهرت خود را مدیون آثاری بود که در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و دهه ی بعد از آن ساخت و در آنها با لحن هجوآمیز ملایمی به مضامینی همچون خیانت و روابط ناپایدار عاطفی، مواد مخدر و معضلات اجتماعی دوران خود پرداخت.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/pol5.jpg

پل مازورسکی، هفده فیلم را نوشت و کارگردانی کرد، از جمله «هری و تونتو» (Harry and Tonto) در سال ۱۹۷۴ که آرت کارنی برای بازی در آن برنده اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد. دیگر اثر مشهور او «زن مطلقه» با بازی جیل کلایبرگ و آلن بیتس بود که در سال ۱۹۷۸ میلادی آن را نوشت و کارگردانی کرد. او در این فیلم به داستان زنی ثروتمند ‌پرداخت که شوهرش او را بعد از ۱۶ سال زندگی مشترک رها کرد و ناچار ‌شد هویت خود را از نو بیابد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/pol2.jpg

مازورسکی در سال ۱۹۷۰ برای نگارش فیلمنامه ی اقتباسی «باب و کارول و تد و آلیس" (Bob & Carol & Ted & Alice) و چهار بار دیگر نامزد اُسکار شد، ولی هیچ بار نتوانست این جایزه را از آن خود کند. او چندین تجربه ی بازیگری هم داشت که مشهورترین آنها "جنگل تخته سیاه" ساخته ی "ریچارد بروکس" در سال ۱۹۵۵ میلادی بود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/pol4.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/pol3.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/pol6.jpg


تهیه و تدوین :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ

 

 مطالب پیشنهادی:
کریستین استوارت و پیمان معادی در گوآنتانامو!+تصاویر
شرلی مک لین و جک لمون در«آپارتمان»+تصاویر
لالایی قدیمی با صدای مهدی سلطانی+لینک ترانه
اینها مجسمه است؟!+تصاویر
پاسخ دندان شکن رضا رشید پور به مجری خانم+تصویر