گلاره عباسی: مردم از رفتار نقشم عصبانی می شوند،لذت می برم!
گلاره عباسی در سریال‌هایی چون شیدایی، تکیه بر باد، در چشم باد، نون و ریحون، کتابفروشی هدهد، بچه‌ها نگاه می‌کنند و گمشده به ایفای نقش پرداخته است.
او جزو بازیگرانی است که معمولا در نقش‌های مثبت بازی می‌کند و با سریال «شیدایی» به شهرت رسید. عباسی در مجموعه تلویزیونی «مدینه» که در حال پخش از شبکه یک است، نقش بیتا را بازی می‌کند. او قبل از بازی در این سریال بیشتر در نقش‌های مثبت بازی می‌کرد، اما در سریال مدینه تجربه یک نقش منفی را کسب کرده است. او علاقه‌مند به ایفای نقش‌های متفاوت بوده و معتقد است باید کارگردانان و نویسندگان این فرصت را برای بازیگران مهیا کرده تا ایفای نقش‌های گوناگون را تجربه کنند. با عباسی به گفت‌وگو نشستیم تا درباره نقشش در این سریال بیشتر بدانیم.

شما در سریال تلویزیونی مدینه در نقشی متفاوت ظاهر شدید که قبلا تجربه نکرده بود. این در حالی است که چهره شما انرژی مثبت به مخاطب منتقل می‌کند. چطور شد این قالب را شکستید و چنین نقشی را بازی کردید؟

در ابتدا سیروس مقدم و سعید نعمت‌الله این خطر و ریسک را کردند و به من پیشنهاد ایفای نقش بیتا را دادند. طبیعی است هر بازیگری علاقه‌مند به ایفای نقش‌های متفاوت است، اما این کارگردان و نویسنده هستند که باید این خطر را بپذیرند و ایفای نقش‌های گوناگون را به بازیگران پیشنهاد بدهند.

مقدم و نعمت‌الله جزو آن‌دسته از کارگردانان و نویسندگانی هستند که همیشه در آثاری که می‌سازند و می‌نویسند، ریسک‌پذیر هستند. این مساله همیشه در کارهایشان به چشم می‌خورد. سریال تلویزیونی مدینه هم مستثنا از این مساله نیست.



یکی از ویژگی‌ها و جذابیت‌های سریال مدینه، خود قصه است که سعید نعمت‌الله به زیبایی یک قصه اجتماعی را نوشته و سیروس مقدم در مقام کارگردان به جذابیت‌های سریال افزوده است.

یکی از دلایل من برای پذیرش بازی در سریال مدینه حضور این دو نفر بود؛ ضمن این‌که اگر نقش مثبت هم به من پیشنهاد می‌دادند، بدون تردید می‌پذیرفتم. وقتی قرار شد من نقش بیتا را بازی کنم، خیلی برایم جذابیت داشت، چون با ایفای این نقش هم می‌توانستم از قالب دخترهای مثبت تلویزیون که تاکنون نقش آنها را بازی کرده‌ام، دربیایم و هم این‌که توانایی‌هایم را محک بزنم.

تا به امروز همه به من می‌گفتند صورت و صدایم حزن خاصی دارد و بیشتر تصویر مثبت ایجاد می‌کند، اما ایفای نقش بیتا محک خوبی بود تا نشان بدهم که می‌توانم یک نقش متفاوت را بازی کنم. تلاش کردم نقش بیتا را باورپذیر در بیاورم تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد. خوشبختانه نقش بیتا جای کار داشت و توانستم این نقش را جذاب خلق کنم.

در مجموع وقتی نقشی برای بازی به من پیشنهاد می‌شود بیشتر به این فکر می‌کنم که آیا نقش، جای کار دارد یا نه. نقش بیتا هم از این دست نقش‌ها محسوب می‌شود و با پیشرفت قصه بیشتر متوجه پیچیدگی‌های این نقش خواهید شد.


ایفای نقش بیتا باعث شد تا تصویری که مخاطب از شما دارد، شکسته شود. آیا نگران این مساله نبودید که بیتا خیلی منفی است؟

این مساله بستگی به نوع برخورد با نقش دارد. ایفای هر نقشی ویژگی‌های خودش را دارد. من قبل از این‌که نقش بیتا را بازی کنم به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردم بیتا، منفی است، بلکه او ویژگی‌هایی داشت که او را خاکستری می‌دیدیم. این‌طور نیست که بیتا کاملا ذات بدی داشته باشد. باید قصه جلو برود تا شما متوجه شوید بیتا به هیچ وجه بدذات نیست، بلکه روحیات او ناشی از شرایط و حوادث روزگار است و او قربانی این مسائل است. این نوع روحیات در همه آدم‌ها وجود دارد، اما پنهان است. حال بعضی‌ها بدذات هستند، برخی مریض و بعضی‌ها هم قربانی حوادث تلخ زندگی می‌شوند.

نمی‌خواهم رفتارهای بیتا را توجیه کنم، چون عملکردش اشتباه است، اما اگر کمی عمیق‌تر به بیتا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که عشق در او جریان دارد و به پدرش عشق می‌ورزد و به‌خاطر همین مساله زندگی می‌کند. عشق بیتا به پدر نشان می‌دهد که او همه چیز را از دست نداده و بد‌ذات نیست.

با همه اینها باید بگویم من در عالم بازیگری ریسک‌پذیر هستم و همیشه دلم می‌خواهد نقش‌های متفاوت ازجمله منفی و طنز را بازی کنم.

وقتی سریال مدینه را تماشا می‌کنم و می‌بینم که مردم چقدر از دست رفتارهای بیتا لجشان درمی‌آید و عصبانی می‌شوند، خوشحال می‌شوم، چون احساس می‌کنم توانستم این نقش را به‌گونه‌ای بازی کنم که مخاطب آن را بپذیرد. معتقدم میمیک صورت یا صدا به‌هیچ‌وجه محدودیت به‌وجود نمی‌‌آورد. هیچ بازیگری از محدودیت خوشش نمی‌آید و همه علاقه‌مند به ایفای نقش‌های متفاوت هستند.

آیا قبل از ایفای نقش بیتا، تحقیقات انجام داده یا مابه‌ازای بیرونی داشتید تا برای اجرای نقش بیتا از او الهام بگیرید؟

من خیلی دیرتر از بقیه بازیگران به گروه ملحق شدم. فکر می‌کنم حدود یک ماه و نیم تا دو ماه از شروع تصویربرداری گذشته بود که بازی من در این سریال شروع شد. گرچه با محدودیت زمان روبه‌رو بودم، اما این مساله را می‌دانستم که با گروهی کار می‌کنم که همیشه امتحانشان را بخوبی پس داده‌اند. در واقع این اعتماد متقابل و حضور مقدم و نعمت‌الله در کنار هم باعث شد خودم را به کار بسپارم.

واقعیت این است که ترکیب مقدم و نعمت‌الله همیشه جواب مثبت داده و کارهایش پرمخاطب بوده است. یکی از ویژگی‌های سریال مدینه شخصیت‌پردازی درست است که در نهایت دقت انجام شده است. همه این موارد باعث می‌شود بازیگر جلو برود و نیازی نداشته باشد که به‌دنبال علت باشد، چون همه چیز کامل بود. نقش‌‌ها و شخصیت‌ها درست در کنار هم چیده شده و دیالوگ‌ها خیلی زیبا به نگارش درآمده است.

سریال مدینه به زیبایی یک قصه اجتماعی را روایت می‌کند که شامل حوادث مختلف است. این سریال روایتگر قصه خانواده، نزول، اشتباهات آدم‌ها و... است. در واقع مفاهیمی که در این سریال مطرح می‌شود را بارها شنیده‌ایم و در میان اطرافیانمان تجربه و لمس کرده‌ایم. این حوادث دور از زندگی من و شما نیست و برای همه قابل باور است.

شما پاسخ پرسش مرا ندادید که آیا مابه‌ازای بیرونی برای ایفای نقش داشتید یا نه؟

نه، ایفای این نقش نشأت گرفته از همه تجربیات چند‌سال فعالیتم در عرصه بازیگری است. ما زمانی به‌دنبال کسی می‌گردیم که او را از خودمان دور ببینیم، اما نقش بیتا قابل باور است. بارها در مجلات و روزنامه‌ها زندگی آدم‌هایی مثل بیتا را خواندیم یا این‌که با آنها معاشرت کرده‌ایم.

برای ایفای نقش بیتا هم غیر از کمک گرفتن از کارگردان و فیلمنامه از دیده‌ها، شنیده‌ها و معاشرت‌های اجتماعی استفاده کردم. مجموع این تجربیات همان دانش بازیگری است که از آن بهره می‌بریم.

با توجه به محدودیت زمانی و نداشتن تمرین کافی، نگران نبودید که نتوانید نقش را درست اجرا کنید؟

راستش برای ایفای نقش بیتا خیلی انگیزه و اشتیاق داشتم و محدودیت زمان را برای خودم تبدیل به بحران نکردم، چون می‌دانستم با یک گروه حرفه‌ای کار می‌کنم که کارشان را بلد هستند، به همین دلیل نگران نبودم و فقط به نقش خودم فکر می‌کردم؛ ضمن این‌که سریال مدینه، سریالی بی‌در و پیکر نیست و از نقطه صفر تا صد آن کاملا مشخص است.

وقتی همه چیز درست سر جایش باشد، جای نگرانی نیست. ضمن این‌که همه بازی‌ها در این سریال خیلی خوب است. امیدوارم بازی من هم خوب باشد. در مجموع یکی از نقاط قوت این سریال بازی‌های خوب آن است.

با توجه به این‌که شما قبلا تجربه بازی در کارهای سیروس مقدم را نداشتید و یکی از ویژگی‌های او بازی با دوربین است؛ این مساله برایتان دشوار نبود؟

نه، اصلا. چون آقای مقدم جزو آن دسته از کارگردانان است که به کارش مسلط است و می‌داند مخاطب از او چه می‌خواهد. ضمن این‌که هر کارگردانی دکوپاژ (نمابندی) خاص خودش را دارد و این دکوپاژ به بازیگر کمک می‌کند تا بازی خودش را ارائه کند.

بنابراین من از کار کردن با این گروه حرفه‌ای نهایت لذت را می‌برم. علاوه بر آن بازیگران دوست دارند با کارگردانانی کار کنند که همیشه کارهایشان خوب و مورد توجه مخاطبان بوده است. سیروس مقدم یکی از کارگردانان موفق است و سعید نعمت‌الله هم می‌داند چگونه قصه‌های اجتماعی را روایت کند تا با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود. قصه‌های مختلف، پرهیجان و با گره‌های زیاد می‌نویسد. حضور مقدم و نعمت‌الله در کنار هم برگ برنده این سریال است.

هم‌اکنون که سریال مدینه را تماشا می‌کنید، چه نظری درباره آن دارید و به نظرتان چگونه توانستید نقش خود را دربیاورید؟

بیتا و دیگر نقش‌های این سریال حاصل یک اتفاق گروهی خوب است و همه در آن سهیم هستند و فقط یک نفر در آن نقش ندارد. من قبل از این سریال تجربه کار با سعید نعمت‌الله را داشتم. بنابراین نسبت به قلمش آشنایی دارم، اما اولین تجربه همکاری‌ام را با سیروس مقدم با مدینه کسب کردم که تجربه ارزشمند و خوبی است. من هم سعی کردم به اندازه سهم خودم کارم را به بهترین شکل انجام بدهم.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir



 مطالب پیشنهادی:
امین حیایی و بازیگر زن امریکایی در "ساعت صفر"
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
سقوطی مرگبار در سالروز تولد هنرپیشه+تصاویر
مهتاب کرامتی با اتفاقی نو
آنجلینا جولی و برد پیت «لب دریا»