برگزارکنندگان شانزدهمین جشن سینمای ایران در آخرین افطار ماه مبارک رمضان، تولد 73 سالگی مسعود کیمیایی را جشن گرفتند.

در این برنامه که شامگاه دوشنبه - ششم مرداد ماه - در حیاط خانه سینما برگزار شد، در ابتدا محمد بزرگ‌نیا، دبیر این دوره جشن با بیان اینکه ما با فیلم‌های مسعود کیمیایی عاشق سینما و بعد وارد سینما شدیم، تولد کارگردان سینما را تبریک گفت که این تبریک با تشویق حاضران در این برنامه همراه بود.

علیرضا زرین‌دست هم کیمیایی را یکی از بدعت‌گذاران سینمای قبل و بعد از انقلاب دانست و اظهار کرد: سینمای ما در دوره‌ای با فیلم‌های خاچیکیان مشخصه خاصی داشت و بعد که کیمیایی شروع به کار کرد، یک تِم استثنایی به وجود آمد که پایه‌گذارش ایشان بود. رفاقت که تنها در بین آدم‌ها نبود و در فامیل و برادر با برادر هم رایج شد.

مراسم تولد مسعود کیمیایی در حاشیه‌ی داوری جشن خانه‌ی سینما
وی افزود: هنوز هم بهترین فیلم‌ها آن‌هایی هستند که تِمشان رفاقت است که امیدوارم این رفاقت دوام داشته باشد و کیمیایی سال‌های سال فیلم بسازد و این رفاقت را ببینیم.

مسعود کیمیایی هم با تشکر از خانه سینما و برگزارکنندگان جشن سینما برای برپایی جشن تولدش با یادآوری خاطراتش در ساختمان فعلی خانه سینما اظهار کرد: اینجا استودیوی فیلمسازی بود و با نعمت حقیقی کار می‌کردیم. خیلی خوشحالم و آرزویم این است که خانه سینما پابرجا بماند و نفس‌های دوستی با هم باشد.

در ادامه این مراسم برگزارکنندگان جشن سینما عکسی از مسعود کیمیایی را که به امضای حاضران رسیده بود به این کارگردان اهدا کردند.

بعد از قرائت یادداشتی توسط جواد طوسی، فرهاد توحیدی آخرین نفری بود که درباره مسعود کیمیایی صحبت کرد و گفت: کیمیایی جزو معدود فیلمسازان ایرانی است که صاحب امضاء است. درون‌مایه اصلی فیلم‌های او بی‌اعتمادی به نهادهای مستقر است و قهرمان فیلم‌هایش علیه این نهادها هستند و خود برای برپایی عدالت اقدام می‌کنند.

مراسم تولد مسعود کیمیایی در حاشیه‌ی داوری جشن خانه‌ی سینما
وی افزود: مهرجویی، کیارستمی، بیضایی، تقوایی و کیمیایی فیلمسازان موج نو سینما و از کارگردانان اولوالعزم هستند که امیدوارم سایه‌شان مستدام باشد و برای مسعود کیمیایی هم آرزوی طول عمر و جوان‌دلی می‌کنیم.

پایان‌ بخش این برنامه کوتاه خاموش کردن شمع‌های کیک تولد مسعود کیمیایی و عکس یادگاری این کارگردان در میان حاضران، که اکثر آنان را داوران جشن سینما تشکیل می‌دادند، بود.
مراسم تولد مسعود کیمیایی در حاشیه‌ی داوری جشن خانه‌ی سینما

از حاضران در این مراسم که شروعش با پخش موسیقی فیلم «سرب» همراه بود می‌توان به مازیار میری (دبیر اجرایی جشن)، هنگامه قاضیانی، غلامرضا موسوی، همایون ارشادی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مازیار شیخ‌محبوبی، محمود کلاری، نازنین مفخم، فریدون شهبازیان، سیامک شایقی، عبدالحمید قدیریان، کاوه سجادی حسینی، یونس صباحی، روح‌الله برادری، محمدعلی باشه‌آهنگر، سعید رحمانی، بهرام توکلی، محسن امیریوسفی، علیرضا زرین‌دست، بهرام شاه‌محمدلو، سیمون سیمونیان، ملک‌جهان خزاعی، هارون یشایایی، عباس شوقی، حمید نعمت‌الله، حسن آقاکریمی، علی‌اکبر قاضی‌نظام و قاسم قلی‌پور اشاره کرد.

برگزارکنندگان جشن سینما با پخش کردن نقل توسط احد صادقی عید سعید فطر را نیز تبریک گفتند.

 

بیشتر بدانید : نگاهی به زندگی و هنر مسعود کیمیایی به مناسبت تولد 77 سالگی

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
احسان علیخانی نظرات مخاطبان «ماه عسل» را شنید + عکس
روزهای سخت هنرمندی که با سرطان می‌جنگید + عکس
فیلم‌هایی که مایه خجالت سازندگان‌شان شدند! + عکس
مازیار فلاحی از تیتراژ «هفت سنگ» می گوید
بازیگر زنی که در فیلم جدیدش سرش را تراشید!! + عکس