«رابرت دنیرو»، بازیگر صاحب‌نام سینمای جهان و برنده دو جایزه اسکار 71 ساله شد.
«رابرت دنیرو» متولد 17 اوت 1943 در نیویورک، از پدر و مادری هنرمند با نژاد ایتالیایی است و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینمای جهان معمولا در نقش‌های دشوار و سخت در ژانرهای متفاوت و با روش بازیگری خاص خود ایفای نقش میکند.

«رابرت دنیرو» سابقه‌ی طولانی در بازی در فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» دارد و در سال 2008 جایزه‌ی «دوربین طلایی» برلین را به‌پاس یک عمر حضور جاودانه در سینمای جهان از دستان «اسکورسیزی» دریافت کرد.

«دنیرو» برای اولین‌بار در سال 1963 در سن 20 سالگی با فیلم «جشن عروسی» به کارگردانی «برایان دی پالما» وارد دنیای سینما شد.

وی که بیشتر سال‌های دهه 60 را در کارگاه‌های تئاتر گذراند، در سال 1965 در فیلم فرانسوی «سه اتاق در منهتن» بازی کرد و در دومین همکاری‌اش با «دی‌پالما» در سال 1968 در فیلم «تبریکات» حضور یافت و در سال 1970 در فیلم «سلام مادر» را بازی کرد.

«دنیرو» در سال 1973 با بازی در نقش یک بازیکن بیسبال درحال مرگ در فیلم «طبل را آهسته بزن»، توجه اهالی سینما را به خود جلب کرد و در همان سال اولین همکاری او با «اسکورسیزی» با فیلم «خیابان‌های پایین شهر» رقم خورد که بسیار خوش درخشید.

وی یک سال بعد نقش ماندگار «ویتو کورلئونه» را در فیلم «پدرخوانده 2» به کارگردانی «فرانسیس فورد کوپولا» بازی کرد و اولین جایزه اسکار نقش مکمل را به‌دست آورد، هرچند در مراسم دریافت جوایز حضور نیافت و «کوپولا» از طرف او این جایزه را گرفت.

«دنیرو» اولین بازیگر سینما نام گرفت که با فیلمی که اکثرا دیالوگ‌های غیرانگلیسی داشت، موفق به کسب اسکار می‌شد. او به‌همراه «مارلون براندو» که نقش «دون ویتو پیر» را در «پدرخوانده» بازی کرد، تنها بازیگران سینما هستند که برای بازی در نقش یک شخصیت، جایزه اسکار گرفته‌اند.

پس از فیلم «خیابان‌های پایین‌شهر»، «دنیرو» همکاری‌اش را با «اسکورسیزی» در فیلم‌های موفقی چون «راننده تاکسی» (1976)، «نیویورک،نیویورک»(1977)، «گاو خشمگین»(1980)، «سلطان کمدی»(1983)، «رفقای خوب»(1990)، «تنگه وحشت» (1991) و «کازینو» (1995) ادامه داد.

«دنیرو» بزرگ‌ترین افتخارات سینمایی‌اش را مرهون بازی در فیلم‌های «اسکورسیزی» است. وی برای فیلم «راننده تاکسی» نامزد اسکار شد و دومین جایزه اسکار خود را با فیلم «گاو خشمگین» به‌دست آورد و در سال 1992 با فیلم «تنگه وحشت» برای ششمین‌بار نامزدی اسکار را تجربه کرد.

وی به‌خاطر تعهدی که به نقش‌هایش داشت، در فیلم‌ها تن به هر مشقتی می‌داد. برای فیلم «گاو خشمگین» 27 کیلو به وزن خود اضافه کرد، برای «تنگه وحشت» با ارتودنسی دندان‌هایش را به‌هم ریخت، در «پدرخوانده 2» سه ماه در منطقه جنایت‌آمیز سیسیل ایتالیا زندگی کرد و برای «نیویورک، نیویورک» نواختن ساکسوفون را به‌سختی آموخت.

در اواسط دهه 80 بود که «دنیرو» برای تکراری نشدن نقش‌های منفی به‌عنوان اراذل و اوباش، به فیلم‌های کمدی رو آورد که از سرشناس‌ترین آن‌ها می‌توان به «برزیل» (1985)، «گریز نیمه‌شب»(1988)، «این را تحلیل کن»(1999) و «ملاقات با والدین» (2000) اشاره کرد.

«دنیرو» در بسیاری از ژانرهای سینمایی نقش‌آفرینی داشته است؛ برای مثال در سینمای وحشت آثاری چون «فرانکشتاین» (1994) و «موهبت الهی»(2004) را دارد، در سینمای کمدی شاهکاری چون «سلطان کمدی» را دارد که نقش مقابل «جری لوئیس»، کمدین بزرگ تاریخ سینما را بازی کرد، در ژانر ورزشی در فیلم ماندگار «گاو خشمگین» بازی کرد که به عقیده برخی منتقدین بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما است و در ژانر گنگستری هم فیلم «رفقای خوب» و «تسخیرناپذیران» را بازی کرده است.

«رابرت دنیرو»71 ساله تاکنون در 80 فیلم سینمایی بازی کرده و افتخارات فراوانی به دست آورده است. وی در سال 1981 برای فیلم «گاو خشمگین» بهترین بازیگر مرد جوایز گلدن گلوب شد، در سال 1993 شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را گرفت، در سال 2000 جایزه یک عمر دستاورد سینمایی سن‌سباستین را گرفت و در سال 2008 جایزه مشارکت چشم‌گیر در صنعت سینما را از کارلووی‌واری دریافت کرد.

«دنیرو» در سال 1993 وارد دنیای کارگردانی شد و اولین تجربه فیلمسازی‌اش را با «یک داستان برانکسی» به‌دست آورد. دومین فیلم او در سال 2006 با نام «چوپان خوب» بود که «آنجلینا جولی» و «مت دیمون» در آن ایفای نقش داشتند.

رابرت دنیرو

«دنیرو» در سال 2008 در فیلم «قتل عادلانه» در نقش مقابل «آل‌پاچینو» به ایفانی نقش پرداخت و از دیگر نقش آفرینی های او در سالهای اخیر می توان به فیلمهای «نامحدود»، فیلم «عروسی بزرگ» و فیلم نامزد اسکار «کتابچه بارقه امید» ساخته «دیوید اوراسل» اشاره کرد که دنیرو برای بازی در آن برای هفتمین بار نامزد جایزه اسکار بازیگر شد.

وی در سال 2013 در فیلم اکشن «فصل کشتار» در کنار «جان تراولتا»، «آخرین وگاس» در کنار «مایکل داگلاس» و «مورگان فریمن» و «مسایقه کینه» در نقش مقابل «سیلوستر استالونه» نیز ایفای نقش کرد.

دنیرو هم اکنون مشغول بازی در فیلم «انترن» و در کنار «آن هاث‌وی» است که طبق برنامه ریزی از سپتامبر 2015 اکران شود.

«اولیویر آسایاس»، کارگردان سرشناس فرانسوی که امسال با فیلم «ابرهای سلیس ماریا» در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت، قرار است فیلم جدیدش را با عنوان «چشم صنم» با بازی «رابرت دنیرو»، بازیگر اسکاری هالیوود بسازد.

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی:
وزیر ارشاد: این فیلم تاکنون که مجوز نگرفته است و مجوز هم نمی‌گیرد!!
بی احترامی صداوسیما به بازماندگان حادثه سقوط هواپیما با پخش طنز خندوانه
بازیگر مشهور سریال کوزی گونی در فیلم کارگردان ایرانی!
همه چیز بعد از این عکس‌ها تمام شد!!!
مهراوه شریفی‌نیا: آغوش مادرم ضربان قلبم را عجیب و غریب می‌کند!!