اصغر فرهادی رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم بوسان کره شد
جشنواره فیلم بوسان در کره آغاز به کار کرد
جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان یکی از جشنواره‌های مهم فیلم آسیا است و میان سینماگران نوگرا لقب اسکار آسیایی را نیز به خود اختصاص داده است. این جشنواره تخصصی هرساله در ماه اکتبر در بوسان (یا پوسان) کره جنوبی برگزار می‌شود و یکی از ۲۲ جشنواره مورد تایید انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم (FIAPF، فیاپف) به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۴ میلادی اصغر فرهادی، به عنوان رییس هیئت داوران جشنواره فیلم بوسان انتخاب شد.
اصغر فرهادی کارگردان اسکار گرفته کشورمان که ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم بوسان کره را برعهده دارد از تاثیر احساسات برای الهام گرفتن در نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم می گوید. فرهادی در گفتگو با هالیوود ریپورتراظهار داشت تجربیات احساسی بهترین منبع الهامات برای سینماست.

رئیس هیئت داوران جشنواره بوسان کره جنوبی در ادامه افزود: "ما بانکی از احساسات درون خود داریم که خیلی با ارزش است. وقتی که دارید به فیلم یا نوشتن فیلمنامه ایی فکر می کنید، به درون خود میروید و از تجربیات درونیتان برای ساخت فیلم استفاده می کنید."

همانطور که از فیلمهای خودش از جمله فیلم اسکار گرفته «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» نامزد جوایز گلدن گلوب می توان فهمید، او الهامات بی نهایتی را در مسائل خانوادگی دریافت کرده است.
فرهادی ادامه داد: "تمام فیلم های من درباره مسائل خانوادگی است، اما در نهایت به روابط بین انسان ها می انجامد... تمامی مردم دنیا در مسائل خانوادگی اشتراک هایی دارند. این یک مسئله جهانی برای انسانها از اول پیدایش بوده است.این مسائل از قدیمی ترین موضوعات است".

فرهادی درباره تماشای فیلم می گوید: "من فکر میکنم بهترین راه برای تماشای یک فیلم، نداشتن هیچ اطلاعی درباره آن است. من وقتی تصمیم می گیرم فیلمی  ببینم هیچ چیزی درباره آن نمی خوانم".
در جشنواره امسال  فیلم بوسان 12 فیلم از 12 کشور در بخش رقابتی حضور دارد که از بین آنها می توان به صنعت فیلمسازی ناشناخته لبنان و بنگلادش نیز اشاره کرد.

دینا لوردانووا، مدرس فیلم از انگلستان و یکی از اعضاء هیئت داوران اظهار داشت که برای تماشای فیلم های جدید آسیایی بسیار هیجان زده است. او می گوید: "مهمترین سینمای امروز مربوط به سینمایی است که از آسیا می آید... فیلمهای زیادی ساخته میشود که هیچ تاثیری از فیلم ها و سنت های غربی نگرفته اند.

از طرفی دیگر فرهادی به تماشاگران فیلم هشدار داد تا با دقت به تماشای فیلم های خارجی بروند. زیرا "فستیوال دارای دو وجه است". او توضیح داد که  در جشنوارها فرصت های ارزشمندی برای تماشای فیلم هایی از سراسر دنیا وجود دارد و افراد را قادر می سازد تا درباره سنت و فرهنگ های جوامع گوناگون بیشتر یاد بگیرند، از جهت دیگر می تواند کمی خطرناک باشد چراکه وقتی شما فقط از طریق رسانه یک کشور را می شناسید، درواقع  فقط از یک زاویه به آن نگاه می کنید".

از دیگر اعظاء هیئت داوران امسال جشنواره بوسان می توان به بونگ جوون هو فیلمساز کره ایی، سوهاسینی مانیراتنام بازیگر و فیلمسازهندی و ژاک رانسیه فیلسوف فرانسوی اشاره کرد.
به گزارش سینمانگار، نوزدهمین جشنواره فیلم بوسان از 11 اکتبر با نمایش 312 فیلم از 79 کشور در کره جنوبی برگزار خواهد شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:cinemanegar.com


مطالب پیشنهادی:
مایکل داگلاس: جالب تر است که بد باشی!
 ماهایا پطروسیان: ترجیح می دهم در خانه بمانم تا در آثار سطحی سینمایی بازی کنم
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده
 حال این بازیگر این روزها مساعد نیست
 فرزاد حسنی به عیادت او رفت