او در روزنامه‌ها جست و جو می‌کرد تا چندین نقش کوتاه و مجانی در آگهی‌های بازرگانی و سریال‌های تلویزیون کانادا به دست آورد. کیانو چهار بار...
 
با آنکه برای هر فیلم بیش از پانزده میلیون دلار دستمزد می‌گیرد و تعدادی از آثارش فروش بالایی دارند اما هنوز نتوانسته است نظر مثبت منتقدین را نسبت به توانایی خود در بازیگری جلب کند. از نظر آن‌ها بازیگری این ستاره فیلم‌های «سرعت» و «ماتریکس» خشک و بی‌روح است و باید او را در ردیف بدترین بازیگران ‌هالیوود دسته‌بندی کرد. حتی همکاری با تعدادی از بزرگترین کارگردان‌ها مانند «کاپولا»، «برتولوچی»، «کنت برانا» و «گاس ون سنت» و همبازی شدن با «آل پو چینو»، «آنتونی‌هاپکینز» و «جین‌هاکمن»، «دنزل واشنگتن» و «کیت بلانشت» تغییری در این وضعیت ایجاد نکرده است. او جایگاه خوبی در عرصه بازیگری ندارد و کاندیدای جوایز مهم نمی‌شود. «کیانو چارلز ریوز» دوم سپتامبر 1964 در شهر بیروت در لبنان متولد شد. پدرش (ساموئل نولین) زمین‌شناس بود و مادر انگلیسی‌اش (پاتریشیا تایلر) در کلوپ‌ها برنامه‌های نمایشی اجرا می‌کرد. آن‌ها با الهام از نام اجداد «ساموئل» در ‌هاوایی فرزندشان را «کیانو» نامیدند که به معنای «نسیم خنک کوهساران» است. دو سال بعد به استرالیا رفتند و پس از تولد دخترشان (کیم) از هم جدا شدند. «پاتریشیا» در مدتی کوتاه سه بار دیگر ازدواج کرد که همگی ناموفق بودند. او سپس همراه فرزندانش به تورنتو رفت و شهروند کانادایی شد. شغل او طراحی لباس خوانندگان پاپ بود. کیانو در سال‌های کودکی علاقه‌ای به درس نداشت و هیچ گاه تکالیفش را کامل انجام نمی‌داد. او دروازه‌بان تیم‌ هاکی مدرسه اش بود و آنقدر در این زمینه موفق عمل می‌کرد که به او لقب «دیوار» دادند؛ وی گاهی هم در مسابقات کشتی شرکت می‌کرد. تئاتر نیز برایش پرجاذبه بود بنابراین از 14 سالگی وارد عرصه تئاتر و نمایش شد. او در روزنامه‌ها جست و جو می‌کرد تا چندین نقش کوتاه و مجانی در آگهی‌های بازرگانی و سریال‌های تلویزیون کانادا به دست آورد. کیانو چهار بار دبیرستان خود را عوض کرد و سرانجام نیز در 17 سالگی تحصیلاتش را نیمه کاره کنار گذاشت. وی اولین بار در 19 سالگی برای بازی خود دستمزد دریافت کرد. مدتی بعد او کارهای مختلفی از جمله تمیز کردن و آماده کردن کفش‌های اسکیت، چوب بری و آشپزی در رستوران را تجربه کرد.
 
اولین تجربه تئاتری مهم کیانو «فقط برای بزرگسالان» نام داشت که بر مبنای داستان واقعی ربودن یک زن جوان در تورنتو ساخته شد. کیانو پس از بازی در چند تئاتر در فیلم سینمایی «یانگ بلاد» نقش نوجوانی را بر عهده گرفت که آرزویش حضور در لیگ ‌هاکی کانادا است. پس از آن وی راهی ‌هالیوود شد و با دریافت 3 هزار دلار در فیلم «لبه رودخانه» بازی کرد که داستان قتل یک نوجوان به دست دوستش بود. کیانو با همین فیلم گام مهمی‌ در راه رسیدن به نقش‌های مهم‌تر برداشت. او در دهه 80 در تعداد زیادی فیلم و سریال تلویزیونی حضور یافت. «روابط خطرناک» با بازی «میشل فایفر» و کیانو ریوز کاندیدای دریافت 4 اسکار شد و 34 میلیون دلار فروخت. «ماجرای عالی بیل و تد» روایتی از سفر دو نوجوان با ماشین زمان به گذشته‌های دور و دیدار با شخصیت‌های مشهور تاریخی بود. موفقیت این کمدی نوجوان‌پسند موجب شد که دو سال بعد قسمت بعدی آن با نام «سفر غیرواقعی بیل و تد» نیز ساخته شود. وجه کمدی این آثار موجب محبوبیت کیانو ریوز شد. او در این سالها از تئاتر دور نبود و در نمایشنامه‌های «طوفان» و «زندگی زیر آب» بازی کرد. کیانو از آغاز دهه 90 میلادی تلاش کرد تا سطح و نوع نقش‌های خود را تغییر دهد. «دراکولای برام استوکر» 82 میلیون دلار فروخت، اما گویش و لهجه کیانو بسیار ضعیف ارزیابی شد. کیانو با بازی در «هیاهوی بسیار برای هیچ» حضور در اثری بر اساس نمایشنامه ای از شکسپیر را نیز تجربه کرد. «بودای کوچک» اثر «برناردو برتولوچی» روایتی از حیات روح پس از مرگ در فرهنگ بودایی با مرور بر سرگذشت سیذارتا بود. کیانو یکی از بازی‌های به نسبت خوب خود را در این اثر نشان داد. او در فیلم پرتعلیق و هیجان‌انگیز «سرعت» با «دنیس‌هاپر» و «ساندرا بولاک» همبازی بود. در فیلم «سرعت» تروریستی اتوبوسی را بمب گذاری کرده که اگر سرعت آن اتوبوس از پنجاه کیلومتر در ساعت پایین‌تر بیاید اتوبوس منفجر می‌شود.
 
اما این کیانو است که موفق می‌شود پیش از انفجار مسافران را از اتوبوس پیاده کند و تروریست را شکست بدهد. این اثر 120 میلیون دلار فروخت. پس از این فیلم کیانو پیشنهاد دستمزد 12 میلیون دلاری برای بازی در قسمت دوم سرعت را رد کرد و به جمع بازیگران «وکیل مدافع شیطان» پیوست او با دریافت 8 میلیون دلار، رو به روی آل پاچینو ایستاد. در این فیلم کیانو نقش وکیل ماهری را بر عهده داشت که موجب تبرئه موکلین گناهکار خود می‌شود و پس از آن تحت تأثیر القائات شیطانی پاچینو قرار می‌گیرد. دو سال بعد، او در مشهورترین فیلم کارنامه اش یعنی «ماتریکس» بازی کرد. 60 میلیون دلار هزینه ساخت فیلمی ‌در فضا و موقعیت مجازی با جلوه‌های ویژه چشمگیر_ به ویژه در صحنه‌های تیراندازی _ بود. کیانو به خاطر بازی در این اثر علاوه بر دریافت 10 میلیون دلار دستمزد اولیه اش، 35 میلیون دلار نیز از سود گیشه دریافت کرد. فروش فیلم در سطح ایالات متحره 171 میلیون دلار بود. قسمت‌های دوم و سوم فیلم نیز چهار سال بعد ساخته شدند. این بار دستمزد کیانو 15 میلیون دلار به همراه 15 درصد از سود فروش بود. او برای بازی در این قسمت‌ها 200 حرکت نظامی ‌و جنگی را آموخت. فروش دوم 281 میلیون دلار بود و قسمت سوم هم در همان هفته اول اکران در سطح جهان 204 میلیون دلار فروخت و صاحب رکورد بالاترین رقم فروش هفته اول اکران فیلم‌ها در کل تاریخ سینما شد. جالب آن که فروش نهایی این قسمت در ایالات متحده فقط 139 میلیون دلار بود. فیلم بعدی کیانو با نام «بهایی برای پرداخت/ چیزی برای عوض کردن و گرفتن» همراه با بازی «جک نیکلسن» و «دایان کیتن» به فروش 124 میلیون دلاری رسید.
 
کیانو ریوز در «یک اسکنر در تاریکی» نقش یک مأمور مخفی مبارزه با مواد مخدر را بازی کرد که برای تهیه گزارش مدتی در میان معتادان زندگی می‌کند، اما خودش نیز معتاد می‌شود. کیانو در فیلم «خانه کنار دریاچه» بار دیگر رو به روی «ساندرا بولاک» ایستاد، اما این اثر نیز نتوانست نظرها را به خود جلب کند. او به تازگی بازی در «نگهبان شب» اثر «اسپایک لی» را به پایان برده است. پروژه دیگر او بازی در فیلم «روزی که زمین از حرکت ایستاد» است. این فیلم بازسازی اثر مشهوری متعلق به دهه 50 است. کیانو ریوز تا کنون در 62 فلیم سینمایی و سریال تلویزیونی بازی کرده و مجموع فروش فیلم‌هایش یک میلیارد و 678 میلیون دلار است. گفته می‌شود درآمدهای اصلی و جنبی او از مجموعه فیلم‌های «ماتریکس» 330 میلیون دلار بوده و از این نظر صاحب رکوردی بی‌نظیر است.
زندگی خصوصی کیانو بسیار پر حاشیه بوده است. او به مدت 25 سال پدر خود را ندید. پدرش در دهه 90 به دلیل فروش هروئین به 10 سال زندان محکوم شد، اما پس از گذشت 2 سال به قید ضمانت آزاد شد. خواهرش «کیم» نیز وقتی به سرطان خون مبتلا شد کیانو او را به خانه‌ای مجلل و خوش آب و هوا در‌ هاوایی برد.
 
کیانو در دو دهه گذشته چهار بار نامزد کرده است که همگی آن‌ها ناموفق بوده اند. نامزد سوم او «جنیفر سایم» دستیار سابق «دیوید لینچ» بود و در آوریل 2001 بر اثر یک سانحه تصادف اتومبیل جان خود را از دست داد. نامزدی این بازیگر با «آتم مکینتاش» نیز در سال 2005 به پایان رسید. دستگیری به دلیل رانندگی در حالت مستی در سال 1993، متوقف کردن اتومبیلش توسط پلیس در فرودگاه لس آنجلس به دلیل عبور از چراغ قرمز در سال 2006 و تصادف با یک عکاس در جنوب کالیفرنیا در مارس 2007 گوشه‌هایی از دردسرهای کیانو ریوز در این سال‌ها بوده است.
این بازیگر 185 سانتیمتری و چپ دست در سال 1995 از سوی مجله امپایر به عنوان هفدهمین ستاره جذاب تاریخ سینما برگزیده شده است. در همین سال مجله People (مردم) نیز او را به عنوان یکی از پنجاه ستاره جذاب سینما معرفی کرد. کیانو، موتورسواری، اسب سواری و موج سواری را بسیار دوست دارد. او صاحب چندین دستگاه موتورسیکلت و همچنان مانند روزهای کودکی‌اش به بازی ‌هاکی علاقه‌مند است. کیانو در دهه نود، عضو موسیقی Dogstar  و نوازنده گیتار باس بود. این گروه دو آلبوم «رویای کوچک ما» و «پایان خوش» را در سال‌های 1997 و 2000 به بازار ارائه کرد. کیانو بعدها برای مدت کوتاهی به گروه   Becky پیوست. وی در زمینه امور خیریه و کمک به کارگران پشت صحنه فیلم‌ها بسیار فعال است. کیانو صاحب رستورانی در تورنتو است و دو خانه در لس آنجلس و تورنتو دارد. او اغلب در تورنتو سکونت دارد و هیچگاه شهروند ایالات متحده نبوده است. تماشاچیان و مخاطبان سینما کیانو را به عنوان بازیگری درجه اول نمی‌شناسند، اما فیلم‌هایش در سطح جهان بیش از 3 میلیارد دلار فروخته اند.

فیلم شناسی «کیانو ریوز»

یک قدم دورتر( 1985) پرواز، یانگ بلاد، لبه رودخانه (1986) شب قبل، اثر پایدار، شاهزاده پنسیلوانیا، روابط خطرناک (1988) ماجرا عالی بیل و تد، پدر و مادری (1989) تا دم مرگ دوستت دارم، نغمه فردا (1990) مشیت الهی، نقطه گسست، سفر غیر واقعی بیل و تد، آیداهوی خصوصی من (1991) دراکولای برام استوکر (1992) هیاهوی بسیار برای هیچ، بودای کوچک (1993) سرعت ( 1994) جانی پر حافظه، قدم زنی در ابرها (1995) واکنش زنجیره ای، احساس مینه سوتا ( 1996) وکیل مدافع شیطان (1997) ماتریکس، من و ویل (1999) ذخایر، ناظر، موهبت (2000) نوامبر شیرین، توپ بیسبال (2001) احیای دوباره ماتریکس، انقلاب‌های ماتریکس، بهایی برای پرداخت (2003) الی بارکر، کنستانتین (2005) یک اسکنر در تاریکی، خانه کنار دریاچه (2006) نگهبان شب، روزی که زمین از حرکت ایستاد (2008)
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 مصاحبه با بازیگر فیلم تحسین شده «روزی كه زمین از حركت ایستاد»
ساندرا بولاک به «سرعت» مشهور شد
ستاره‌های هالیوود در حال محو شدن!
 بازیگر هالیوودی که اسکار را حق خود می‌دانست؟!+گزارش تصویری
نقش‌هایی كه دنیا را تكان دادند!