100 رمان برتر جهان؛ کتاب پنجم: «تام جونز»
هنری فیلدینگ «تام جونز» را درباره‌ مرد جوان و تندمزاجی به نگارش درآورده که در میان روابط گوناگونش به جست‌وجوی عشق واقعی سرگردان است. فیلدینگ رمان معروفش را در اواسط قرن هجدهم نوشت و با درک کاملی از روح جامعه‌...
 در ادامه‌ی معرفی‌ برترین رمان‌های تاریخ ادبیات انگلیسی، روزنامه‌ «گاردین»، این‌بار یادداشتی را درباره‌ی رمان «تام جونز»، اثر معروف «هنری فیلدینگ» نوشته است.

پنجمین کتابی که روزنامه‌ گاردین در فهرست 100 رمان برتر انگلیسی‌زبانش معرفی کرده، «تام جونز» شاهکار کلاسیک «هنری فیلدینگ» است که در سال 1749 به چاپ رسید.

فیلدینگ «تام جونز» را درباره‌ مرد جوان و تندمزاجی به نگارش درآورده که در میان روابط گوناگونش به جست‌وجوی عشق واقعی سرگردان است. فیلدینگ رمان معروفش را در اواسط قرن هجدهم نوشت و با درک کاملی از روح جامعه‌ آن زمان، به خوبی موفق شد با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.

با از راه رسیدن دهه‌ 1740، قشر جدیدی از خوانندگان سر برآوردند که در نتیجه‌ی آن، نویسندگان نوظهوری هم به موج ادبیات داستانی پیوستند. در این دوره نه تنها صنعت نشر شکوفا شد‌، بلکه قشر متوسط جامعه به دنیای کتابخوانی راه پیدا کرد. در این میان عده‌ای هم به دنبال کسب درآمد و پول روی پول گذاشتن قلم می‌زدند. «ساموئل جانسون» که البته از نویسندگان سرشناس ادبیات کلاسیک محسوب می‌شود‌، رمان معروف «راسلاس» را در همین دوره به نگارش درآورد تا درآمدی کسب کند و بتواند هزینه‌ مراسم تدفین مادرش را بپردازد.


فیلدینگ که در سال 1707 به دنیا آمد‌، نمونه‌ تمام‌عیار هم‌نسلانش در قرن هجدهم میلادی بود. او که ادبیات کلاسیک را در «اتون» تحصیل کرد‌، از خانواده‌ای پرنفوذ و شغلی مناسب در مراجع قضایی برخوردار بود. در گیرودار تناضعات اجتماعی و سیاسی بود که فیلدینگ قلم برداشت تا به بحران‌های عصرش واکنش نشان دهد. او متون سیاسی و مقالات هجو می‌نوشت، اما در میانسالگی به گونه‌ ادبی رمان که برایش تازگی‌ داشت‌، روی آورد.

در سال 1740 «پاملا» شاهکار کلاسیک «ساموئل ریچاردسون» حرف نخست را میان خوانندگان رمانتیک انگلیس می‌زد. فیلدینگ رمانی طنز را در جواب این رمان با نام «شاملا» روانه‌ بازار کرد و یک سال پس از آن در رقابت با ریچاردسون، «‌جوزف اندروز» را به چاپ رساند. فیلدینگ پس از آن، نگارش شاهکار عمرش «پیشینه‌ تام جونز» را آغاز کرد.

از دیدگاه «ساموئل تیلور کالریج»، رمان فیلدینگ در کنار «اودیپوس رکس» نمایشنامه‌ معروف «سوفوکل» یونانی و «کیمیاگر» به قلم «بن جانسون»، یکی از سه پیرنگ بی‌نقصی بود که تا آن زمان طراحی شده بود. به نظر شاعر بلندآوازه‌ی رمانتیک انگلیسی، «تام جونز» بسیار اصیل و عمیقا کمدی بود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/2940012448095_p0_v1_s260x420.JPG
به گزارش گاردین‌، فیلدینگ در «تام جونز»، روش نامه‌نگاری ریچاردسون را کنار گذاشت و داستان را از دید سوم شخص روایت کرد. شاهکار فیلدینگ در لندن آن زمان که تنها 700 هزار نفر جمعیت داشت‌، حدود 10 هزار نسخه فروش داشت.

اولین‌بار فیلدینگ بخش‌هایی از رمان خود را در سال 1748 در جمعی خصوصی برای دوستانش خواند. دهم فوریه 1749 تاریخ رسمی انتشار «تام جونز» است. چاپ اول این کتاب به سرعت فروش رفت و انتشار این اثر به چاپ دوم و سوم رسید. چهارمین چاپ «تام جونز» اواخر همان سال روانه‌ی بازار کتاب شد و نام فیلدینگ را تا به امروز زنده نگه داشت.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
لیلا بلوکات: برای نرگس از صبح گریه می‌کردم تا چشم‌هایم ورم کند
«کاغذ مچاله» هنر منحصر به فرد مردمان کشمیر + تصاویر
تیلور سویفت، ریحانا و تیمبرلیک در حال گرفتن جوایز 2013 موسیقی آمریکا + تصاویر
بازیگران مشهور هالیوود سر صحنه های فیلمبرداری + تصاویر
عکسهای جدید جنیفر لوپز در فیلم «پسر همسایه»