قصه‌گویی یکی از راه‌های تبلیغ کتاب برای کودکان
قصه‌گویی یکی از راه‌های تبلیغ کتاب برای کودکان....
به نظر من رسانه باید در امور فرهنگی، به‌خصوص در حوزة کودک و خردسال، فعالیت بیشتری داشته باشد. خدا را شکر می‌بینیم که در برنامه‌های کودک و نوجوان در رسانه ملی با معرفی کتاب در برنامه‌ها به طور مستقیم یا با قصه‌گویی به طور غیر مستقیم بچه‌ها را با کتاب و کتابخوانی آشنا می‌کنند. علاوه بر این، صدا و سیما همواره این نکته را باید مد نظر داشته باشد که خانواده‌ها را نیز به قصه‌گویی برای کودکانشان ترغیب کند. با آمدن بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها گرایش کمتری به کتاب نشان می‌دهند؛ مگر در خانواده‌هایی که با کتاب ارتباط بیشتری دارند و بچه‌‌ها هم ناخودآگاه همین رویه را دنبال می‌کنند.
قصه‌گویی یکی از راه‌های تبلیغ کتاب برای کودکان است که ما قریب به دو سال است در برنامة «جمعه به جمعه» این رویه را ادامه می‌دهیم. در این برنامه، پدربزرگی هست که قصه‌های قدیمی و فولکلور را برای بچه‌ها حکایت می‌کند و با بازی و شادی تخیل بچه‌ها را نیز به کار می‌اندازد. در واقع این قسمت از برنامه یک چیزی شبیه برنامة قصه‌گویی آقای حکایتی است که در چندین سال‌ قبل پخش می‌شد. همچنین در این برنامه، کتاب بزرگی طراحی شده که بازیگران از داخل آن بیرون می‌آیند تا دربارة آن قصه بازی کنند و در نهایت با اتمام قصه، آن کتاب بزرگ نیز بسته می‌شود. هدف ما از ساختن این برنامه این بوده است که به پدر و مادر‌ها بگوییم قصه‌گویی را فراموش نکنند، زیرا ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین بچه‌ها به تبلیغ کتاب منجر می‌شود. این بخشی از قضیه است که مربوط به فعالیت رسانه در ترویج کتاب است. صد البته که نقش والدین در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است؛ یعنی والدین باید از همان زمانی که کودک شروع به خواندن و نوشتن می‌کند او را با کتاب آشنا کنند.
یکی دیگر از برنامه‌های موفق در زمینة تبلیغ کتاب در سال‌های گذشته برنامة «بازی شادی تماشا» بود. خانم مهین دیهیم، خدا ایشان را رحمت کند، در آن برنامه برای بچه‌ها قصه می‌گفت. همچنین در «بازی شادی تماشا» ما عمودانا داشتیم که به اتفاق قلقلی بچه‌ها را پیش او می‌بردیم تا برای آن‌ها قصه بگوید. در آن برنامه، بچه‌ها باید بخشی از آن قصه را به صورت تئاتر بازی می‌کردند. باید برای تشویق کودکان و نوجوانان انگیزه ایجاد کنیم؛ مثلاً اگر قرار است به مناسبت تولدشان کادوی گران‌قیمتی تهیه کنیم، در کنار آن یک کتاب نیز خریداری کنیم تا از این طریق بچه‌ها جذب کتاب شوند. در مجموع برنامه‌های تلویزیونی از نظر تبلیغات تأثیر فراوانی دارند، چون این رسانه‌ از روستاها تا شهرهای کوچک و بزرگ را دربرمی‌گیرد به همین دلیل می‌تواند تأثیر زیادی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:iricap.com



مطالب پیشنهادی:
امین حیایی و مهدی سلوکی از چهارشنبه‌ سوری می‌گویند
مارکز، شمع شبستان رمان و غول رئالیسم جادوئی
حادثه هنگام فیلمبرداری «خون به پا می‌شود» در اتوبان همت
مهم‌ترین رخدادهای هنرهای تجسمی در سال 92
حاجی فیروز، بازمانده از نوروز!