ک سال از رفتن محمود عبادیان گذشت
یک سال از درگذشت محمود عبادیان - استاد فلسفه، مترجم و پژوهشگر پیشکسوت - گذشت.
 محمود عبادیان (متولد ۱۳۰۷، ارومیه) استاد بازنشسته‌ گروه فلسفه‌ دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر ایران بود. او مدرک دکتری «تاریخ فلسفه عمومی» از دانشگاه چارلز پراگ (۱۹۶۱) و دکتری «فلسفه کلاسیک آلمان» را از دانشگاه هامبورگ آلمان (۱۹۷۸) داشت.

عبادیان بیش از ۳۰ عنوان کتاب فلسفی و ادبی ترجمه یا تألیف کرده است. رساله‌ منطقی فلسفی «ویتگنشتاین» اولین‌بار توسط او به زبان فارسی ترجمه شد.

حسن قاضی‌مرادی، مترجم و پژوهشگر جامعه‌شناسی، محمود عبادیان را روشنفکر آکادمیک سیاسی می‌خواند که دغدغه‌های زندگی‌اش آزادی و دانایی بود که تا آخر عمر هم به آن‌ها متعهد ماند.

محمد ضیمران، پژوهشگر و استاد دانشگاه، نیز زندگی عبادیان را بازگوکننده‌ شمه‌ای از تجربه‌ روشنفکری این مملکت می‌خواند. او همچنین عبادیان را به معنای کامل کلمه «معلم» توصیف می‌کند.

اصغر دادبه، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، هم درباره محمود عبادیان می‌گوید: دکتر عبادیان در آغاز فهمیده نمی‌شد؛ مریدان امروز او در آغاز از او فرار می‌کردند. عبادیان از معلمانی بود که چون عاشقانه کار می‌کرد، هیچ وقت ندیدم که از دیر شدن حقوق یا درصد اضافه و این مسائل چیزی به زبان بیاورد. ایشان در رفتار فردی هم با دنبال کردن اصل «کم‌آزاری» مصداق بارز یک ایرانی بود.

دادبه همچنین درباره‌ بازنشستگی عبادیان عنوان می‌کند: عبادیان فروردین 77 به گناه 70سالگی بازنشست شد؛ اما چرا عبادیان‌ها باید کنار بروند؟

 «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی» (مباحثی از ادبیات تطبیقی)، «سقراط»، «درآمدی بر ادبیات معاصر ایران»، «تکوین غزل و نقش سعدی»، «مقدمه‌ای بر مبانی جامعه‌شناختی و زیباشناختی غزل فارسی و غزلیات سعدی»، «گزیده‌ زیباشناسی هگل»، ترجمه‌ «هگل جوان» (در تکاپوی کشف دیالکتیک نظری)، «پرتره زرتشت» و «عالم در آیینه تفکر فلسفی» از جمله آثار ترجمه‌یی و تألیفی عبادیان هستند.

محمود عبادیان 11 فروردین‌ماه سال 1392 به‌علت کهولت سن در منزلش درگذشت.


 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
به مناسبت زادروز هدایت هاشمی + تصاویر
ساخت بزرگترین اثر بازیافتی کشور در کرمان
تصویر برداری پایتخت3 هنوز ادامه دارد
نمایشگاه نوروزی هگمتانه در آتش سوخت
هنرمندی که به توصیه معلمش گوش نکرد