کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...» عنوان تازه‌ترین اثر داستانی سید علی شجاعی، از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.
شجاعی که پیش از این با انتشار کتاب‌هایی چون «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند ...» و «نیم من بوق» توانست نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان خود را به عنوان یک نویسنده ای دارای ایده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان  معرفی کند؛ در داستان تازه خود به سراغ یک قصه تمثیلی و بسیار قابل تأمل برای کودکان و نوجوانان رفته است.



به گفته نویسنده «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...»دومین کتاب از مجموعه سه‌گانه وی با موضوع «فلسفه برای کودکان» است که سعی دارد مفاهیم فلسفی و عمیق جامعه‌شناختی مدرن را برای مخاطب کودک و نوجوان به زبانی ساده باز بگوید.

او در کتاب تازه خود داستانی هول‌انگیز و شگفتی آفرین از حمله موش‌ها به مردمان روستایی را روایت می‌کند. هجومی که مردم را ناچار می‌کند برای دفع حمله موش‌ها از گربه‌ها کمک بگیرند... غافل از اینکه گربه‌ها شریک دزدند و رفیق قافله!

نکته قابل توجه در بیان داستانی شجاعی، ساده‌نویسی بسیار هنرمندانه او در متن قصه است که نشان از شناخت دقیق وی از مخاطب اثر دارد. در کنار این مسئله، نوع استفاده از واژه‌ها و نیز ترکیب‌بندی و اندازه جملات نیز موضوع دیگری است که شجاعی به کمک آنها توانسته اثری بی‌نقص و در عین حال تأثیرگذار پدید آورد.

گربه‌ها و موش‌ها و مردم روستا و کدخدای آنها در این کتاب، بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های نمادپردازی در ادبیات کودک و نوجوان است؛ که توانسته داستان آن را جدای از مخاطب هدفش، برای مخاطبانی در سایر گروه‌های سنی نیز خواندنی کند.

علاوه بر پایانی باز در این داستان، نکته قابل‌توجه دیگری که کتاب شجاعی را برای مخاطبان آن خواندنی و دیدنی کرده است، تصویرگری‌های قابل اعتنایی است که توسط نازنین عباسی انجام شده و با طراحی گرافیک نرگس زیانی در این اثر جای گرفته است.

به اعتقاد ناشر زیبایی فرامتنی این تصاویر تا اندازه‌ای است که می‌توان آنها را بدون داشتن یک متن داستانی به خودی خود بیان‌کننده قصه‌ای منحصربه‌فرد دانست. خلاقیت این دو هنرمند در ساخت و ایجاد ترکیب هنری این کتاب، از این اثر ترکیبی تحسین‌برانگیز ساخته که در مجموع کارکردی فراتر از ساختارهای تجربه‌شده کتاب کودک و نوجوان دارد و مخاطب را از همین منظر با خود همراه می‌کند.

کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...» با قیمت 12000 تومان منتشر شده است.

 


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ

www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir


 مطالب پیشنهادی:
از «جنیفر لوپز» بازنده تا «کیتی پری» برنده+تصاویر
محبوبترین هنرمند مُرده ی آمریکایی+تصاویر
انصراف مهناز افشار و فرخ نژاد از بازی در فیلم!!!
«تست آی کیو» مدونا، ناتالی پورتمن و نیکل کیدمن+تصاویر
اخطار حسام نواب صفوی با«هفتاد وکیل مجرب»برای دفاع هنرمندان برزیل+تصویر