درگیری به سبک فیلمهای اکشن در جشنواره تئاتر فجر! + عکس
چند روز قبل و بر سر اجرای نمایش «مجردها» در کارگاه نمایش بر می گردد که چالش میان یکی از مامورین ورود به سالن با یکی از تماشاگران منجر به ایجاد نمایشی اکشن با درگیری فیزیکی شد و دسته گلها و خاک و...
لازمه پیشرفت هر جامعه توجه به رویدادهای فرهنگی و هنری و حمایت مسئولین از گسترش و مردمی شدن هنرهای مختلف است. تئاتر یکی از هنرهای مهم و تعیین کننده در جهت بیان مسائل اجتماعی است. متاسفانه مسئولین نه تنها حمایت جدی از تئاتر نمی کنند بلکه بدون سنجش پتانسیل تئاتر هر ساله هزاران فارغ التحصیل تئاتر را از دانشگاههای مختلف روانه بازار کار می کنند.

بازاری که محدود است و امکانات تئاتری و سالنهای نمایش اش مربوط به دهه چهل شمسی است یعنی زمانی که تعداد اهالی تئاتر به صد نفر هم نمی رسید و همه مجال کار کردن داشتند. اما در حال حاضر بالغ بر پانصد هزار نفر در بخش های مختلف تئاتر فعالیت می کنند. در این مسیر برگزاری جشنواره تئاتر فجر هم خوب و حائز اهمیت است البته به شراط آنکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاریش فراهم باشد.

این روزها اگر به مجموعه تئاترشهر برای دیدن نمایش های جشنواره سری زده باشید متوجه می شوید امکانات به هیج وجه پاسخگوی علاقمندان نیست. مهم ترین چالش در جشنواره امسال صادر شدن بلیط و کارت های خبرنگاری، ویژه و میهمان به تعداد زیاد و افزون بر ظرفیت سالن های نمایشی است و همین مساله موجب شده در اغلب اجراها به خصوص نمایش های خارجی در سالن های کم ظرفیت مثل کارگاه نمایش شاهد درگیری و بعضا زد و خورد هستیم.


نمونه اش به چند روز قبل و بر سر اجرای نمایش «مجردها» در کارگاه نمایش بر می گردد که چالش میان یکی از مامورین ورود به سالن با یکی از تماشاگران منجر به ایجاد نمایشی اکشن با درگیری فیزیکی شد و دسته گلها و خاک و خلها بود که در فضای زیر زمین ورودی به کارگاه نمایش روی هوا می رفت و ماموران هم موفق به خاتمه درگیری نمی شدند.
این پرده اول نمایش بود. بعد از ورود به سالن متوجه شدیم اغلب صندلیها توسط دوستانی که با مامورین ورود به سالن آشنایی داشتند پر شده است و باید نمایشی نود دقیقه ای را مچاله و کنسرو شده در روی زمین می دیدم...

اگر فکری به حال فضای های تئاتری نشود به طور حتم مخاطبان تئاتر هم مثل مخاطب فوتبال و سینما با سالن های نمایشی قهر می کنند و این زنگ خطر جدی برای مسئولین هنری کشور است که نگاه جدی تر به تامین بودجه تئاتر و راه اندازی سالن های تئاتری جدید داشته باشند. چند سالی است که دیگر در جشنواره تئاتر نام بزرگانی مثل نادر برهانی مرند ، سهراب سلیمی ، محمد یعقوبی ، کیومرث مرادی و اصغر دشتی دیده نمی شود و جشنواره به مکانی برای حضور آدم های متوسط تبدیل شده که با هر بودجه و اماکاناتی حاضر هستند نمایش اجرا کنند. چرا؟ چون سالنها محدود است و توقعات زیاد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir



مطالب پیشنهادی:
عکس‌های مهناز افشار در جشنواره فیلم روتردام هلند 2014
یادداشت عاشقانه‌ برد پیت برای آنجلینا جولی
عکس‌های ابی کورنیش در افتتاحیه فیلم «پلیس آهنین»
چهره متفاوت نیکی کریمی و یکتا ناصر در یک فیلم جدید + تصاویر
پرتره‌های عجیب بازیگران هالیوودی در مقابل دوربین یک عکاس + تصاویر