برای عصبانی‌ کردن یک عده‌ تئاتر اجرا می‌کنم!
محمد رحمانیان: اگر از خرداد 88 به این سو، کار تئاتر می‌کنم به دلیل عشق به کارگردانی یا تعهد اجتماعی نیست، فقط به دلیل این است که عده‌ای را عصبانی کنم. هر روز فضای مجازی را چک می‌کنم تا ببینم چند فحش خورده‌ام.
 محمد رحمانیان گفت: بعد از خرداد 88 فقط برای عصبانی‌ کردن یک عده‌ی خاص تئاتر اجرا می‌کنم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: اگر از خرداد 88 به این سو، کار تئاتر می‌کنم به دلیل عشق به کارگردانی یا تعهد اجتماعی نیست، فقط به دلیل این است که عده‌ای را عصبانی کنم. هر روز فضای مجازی را چک می‌کنم تا ببینم چند فحش خورده‌ام.

*** معذرت‌خواهی رحمانیان از اپوزیسیون!
این هنرمند تئاتر در نشست خبری دو نمایش «آرش ساد» و «در روزهای آخر اسفند» اضافه کرد: برای اجرای نمایش «آرش ساد» مشکل مالی داریم و اگر این مشکل حل نشود نمی‌توانیم نمایش را در تالار وحدت اجرا کنیم بلکه ناچاریم جلوی در تالار وحدت در خدمت تماشاگران باشیم!

در این نشست که در تالار رودکی برگزار شد، رحمانیان افزود: اگر نمایش «آرش ساد» اجرا نشود این خوشحالی را دارم که به خاطر ممیزی نیست و به دلیل مسئله مالی است به همین دلیل از همین الان از اپوزیسیون معذرت می‌خواهم!

*** 17 میلیون تومان کم داریم
او با اشاره به مشکلات مالی اجرای این نمایش در ایران اضافه کرد: از آنجا که هزینه بلیت رفت و برگشت بازیگران نمایش که همگی ساکن کانادا هستند بسیار بالا می‌شد، ناچار شدیم هزینه‌ی بلیت نمایش را بالا ببریم و این مبلغ اصلا باعث خوشحالی من نیست، اما قرار بود حمایتی مالی انجام شود که چون انجام نشده دچار مشکل هستیم زیرا باید 30 میلیون تومان به بنیاد رودکی بپردازیم اما 17 میلیون تومان کم داریم.

وی با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی نمایش «آرش ساد» ادامه داد: سال‌ها بود دلم می‌خواست نمایشنامه «آرش» آقای بیضایی را اجرا کنم تا اینکه 26 دی‌ ماه 91 از طریق مطبوعات گزارش تکان‌دهنده‌ای درباره‌ی حمله شبانه بولدوزرهای شهرداری به بیمارستان روانپزشکی آزادی را خواندم. تصویر وحشت‌زده این بیماران که هنوز در بیمارستان بودند با نمایش‌نامه «آرش» در ذهنم پیوند خورد و تصمیم گرفتم این نمایش را کار کنم.

رحمانیان توضیح داد:‌ در شیوه‌ی اجرایی، به نمایش «مارا ساد» پیتر شفر توجه داشتم هر چند که پیش از این هم در نمایش «مرغ دریایی» نوشته چخوف از شیوه اجرایی «مارا ساد» استفاده کرده بودم.

*** هزار تا رییس‌جمهور دیگر هم بیایند باز مشکل دارم!
این کارگردان تئاتر که نمایش «آرش ساد» را در دو روز پایانی جشنواره تئاتر فجر اجرا کرد، افزود: به دلیل مشغله اعضای گروه و از آنجا که نمی‌توانستیم یک سالن را به مدت طولانی در اختیار داشته باشیم، فقط سه شب اجرا در تالار وحدت گرفتیم. با کمک یک دوست توانستیم بلیت سفر بازیگران را تهیه کنیم. در حال حاضر از ستاد جشنواره فقط 10 میلیون تومان گرفته‌ایم، اما مشکل اصلی ما قراردادی است که با تالار وحدت داریم که بر مبنای آن باید 30 میلیون و 500 هزار تومان به تالار وحدت و عوارض شهرداری بپردازیم، اما 17 میلیون تومان کم داریم، این در حالی است که هیچ یک از عوامل گروه دستمزدی نمی‌گیرند.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «خروس» و «پل» یادآور شد: تالار وحدت گفته تا وقتی این پول را نگیرد، نمی‌گذارد ما اجرا برویم به همین دلیل در نامه‌ای که با جزئیات کامل به معاون هنری نوشته‌ام از ایشان کمک خواسته‌ام و آقای مرادخانی هم در نامه‌ای به آقای طاهری (مدیر مرکز هنرهای نمایشی) خواستار حل این مشکل شده‌اند، اما این مشکل هم‌چنان سر راه ما است.

رحمانیان با لحنی طنزآمیز افزود: گویا در مورد من چیزی تغییر نکرده است و اگر هزار تا رییس جمهور دیگر هم بیایند باز هم من همچنان مشکل دارم.

*** وقتی رحمانیان برای بیضایی دلار می‌خرد
او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی قیمت بالای بلیت نمایش‌هایش توضیح داد: اگر ما هم مانند برخی از دوستان می‌توانستیم 100 میلیون تومان از بخش دولتی کمک‌هزینه بگیریم، قیمت بلیت نمایش‌مان کمتر می‌شد. این قیمت اصلا باعث خوشحالی من نیست اما چاره‌ای نداریم.

این هنرمند تئاتر گفت: در حال حاضر هشت میلیون تومان در حساب بانکی‌ام دارم که می‌خواستم دلار بخرم و به عنوان دستمزد آقای بیضایی برای ایشان بفرستم؛ البته دلارهای کمی می‌شود خرید اما فعلا نمی‌توانم این کار را انجام بدهم.

*** کلی زخمی دادیم
این هنرمند تئاتر که در جشنواره تئاتر فجر نمایش «آرش ساد» را در تالار حافظ اجرا کرد، با انتقاد از شرایط نامناسب این تالار گفت: تمام سر و صدای خیابان، هنگام اجرای نمایش در داخل سالن به گوش می‌رسد. چوب کف سالن درآمده و چون بازیگران ما در اجرای اول پابرهنه بودند کلی زخمی دادیم. من فقط دو شب در این تالار اجرا داشتم اما باعث تأسف است هنرمندی مانند بهزاد فراهانی با این همه سابقه و پیشینه در چنین تالاری نمایش جدیدش را اجرا کرده است.

*** بزرگداشتی برای فرهاد
او در بخش دیگری از این نشست درباره نمایش دیگرش با نام «در روزهای آخر اسفند» توضیحاتی ارائه کرد و این نمایش را ادای دینی به هنرمندان موسیقی پاپ و بزرگداشتی برای فرهاد مهراد دانست.

رحمانیان که این اثر نمایشی را به عنوان یک کنسرت نمایش در تالار وحدت به صحنه می‌برد، توضیح داد: بعد از اجرای نمایش «ترانه‌های قدیمی» که تابستان امسال به صحنه رفت، صحبتی برای اجرای اثری دیگر با محوریت ترانه‌های خاطره‌انگیز مطرح شد اما اتفاقی که برای گروه موسیقی «Yellow dogs» (سگ‌های زرد برادران فرازمند) پیش آمد باعث شد به شکل دیگری از این اجرا، فکر کنیم.

*** تاسف رحمانیان برای برادران فرازمند
این هنرمند تئاتر با ابراز تأسف فراوان از اتفاقی که برای برادران فرازمند پیش آمد،‌ یادآور شد: متأسفانه این حادثه عجیب دچار حاشیه‌هایی شد که باعث شد عمیق‌تر به آن پرداخته نشود و ما در نمایش «در روزهای آخر اسفند» تلاش می‌کنیم به بهانه این اتفاق و بدون اینکه نامی از این گروه برده شود به چرایی این واقعه بپردازیم که البته برای من آزمون سختی است و امیدوارم سربلند بیرون بیاییم.

او که در اجرای این نمایش، 11 ترانه خاطره‌انگیز انگلیسی را برای اجرا انتخاب کرده است، تصریح کرد:‌ در نمایش «ترانه‌های قدیمی» به ترانه‌های نوستالژیک ایرانی پرداختیم. برای نمایش جدید هم اصراری به اجرای ترانه‌های فرنگی نداشتیم. اما چون برادران فرازمند ترانه‌های فرنگی کار می‌کردند ما هم تصمیم گرفتیم به این ترانه‌ها بپردازیم.

*** ادای احترام به فریدون فروغی
نویسنده و کارگردان نمایش‌های «عشقه»، «اسب‌ها» و «مجلس شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب در تهران» در عین حال نمایش «در روزهای آخر اسفند» را ادای احترامی به خوانندگان موسیقی پاپ همچون فرهاد مهراد و فریدون فروغی دانست و گفت: در نمایش ما در کنار ترانه‌های فرنگی ترانه «کوچ بنفشه‌ها» سروده استاد شفیعی کدکنی هم اجرا می‌شود.

او که این نمایش را با بازی اشکان خطیبی و غزل شاکری اجرا می‌کند، حضور غزل شاکری را بزرگ‌ترین اتفاق این نمایش دانست و توضیح داد: غزل توانمندی‌های بسیاری دارد و تأسف می‌خوردم بابت تمام سال‌هایی که با او کار نکردم.

وی همچنین توضیحی درباره خط اصلی داستان نمایش «در روزهای آخر اسفند» ارائه کرد و افزود: خط اصلی داستان برگرفته از نمایش «ایکوآس» پیتر شفر است. «ایکوآس» در زبان لاتین به معنای «اسب» است و ما از ترجمه خانم آناهیت بنایی استفاده کرده‌ایم.

رحمانیان گفت: اجرای کنسرت - تئاتر اتفاق از پیش تعیین شده‌ای نبود اما ماجرای برادران فرازمند ما را به این سمت برد که از تلفیق کنسرت و نمایش به نفع موسیقی استفاده کنیم.

*** اشکان خطیبی: سال‌هاست از کمک دولت قطع امید کرده‌ایم
به گزارش خبرنگار ایسنا، در این نشست اشکان خطیبی که به عنوان بازیگر و مجری طرح با اجرای نمایش «در روزهای آخر اسفند» همکاری دارد، توضیحاتی درباره ترانه‌ها و گروه موسیقی این نمایش ارائه کرد و گفت: این نمایش هم مانند نمایش «آرش ساد» به شکل کاملا خصوصی و با فروش گیشه به صحنه می‌رود. حتی نمایش «آرش ساد» که به دعوت مسئولان در ایران اجرا می‌شود هیچ کمک هزینه‌ای دریافت نکرده است. مدت‌هاست موسیقی به عنوان صنعتی مستقل و درآمدزا شناخته می‌شود اما چون مخاطب تئاتر متفاوت است قیمت بلیتش هم تفاوت دارد. با این حال ما سعی کردیم قیمت بلیت آثارمان چیزی بین نمایش و موسیقی باشد.

او در عین حال گفت: تلاش می‌کنیم اجراهایی ویژه برای مخاطبان دانشجو بگذاریم اما این امر نیازمند کمک حمایت‌گران مالی است.

خطیبی اظهار تأسف کرد: سال‌هاست از کمک دولت قطع امید کرده‌ایم. همین‌ که اجازه کار به ما بدهند خیلی خوشحال می‌شویم.

*** غزل شاکری پیشنهاد سیف‌الله صمدیان بود
او با ابراز خرسندی از همکاری با غزل شاکری ادامه داد:‌ مدت طولانی دنبال بازیگری بودیم که صدای خوب داشته باشد و تکنیک خوانندگی بداند که خوشبختانه با پیشنهاد سیف‌الله صمدیان با خانم شاکری آشنا شدیم که در بسیاری زمینه‌ها تبحر دارد و زبان انگلیسی هم می‌داند.

*** بازی «گلنار» سینما در نمایش رحمانیان
غزل شاکری، بازیگر سینما که با بازی در فیلم «گلنار» شناخته شد و با این نمایش اولین حضور خود را در تئاتر تجربه می‌کند، نیز در سخن کوتاهی گفت: خدا را شکر می‌کنم که در سینما سربلند بیرون آمدم و حالا موقعیتی دوست‌داشتنی برایم پیش آمد که با حضور آقای رحمانیان در تئاتر هم تجربه به دست بیاورم.

***

در این نشست بهروز صفاریان - سرپرست گروه موسیقی این اجرا - نیز تلفیق موسیقی و تئاتر را شروع یک جریان حرفه‌ای دانست و گفت: این اتفاق نقطه شروع بزرگی است که امیدوارم دیگران قدرش را بدانند و این‌گونه کارها را ادامه بدهند.

او ابراز خرسندی کرد:‌ هر دو گروه موسیقی و تئاتر کاملا حرفه‌ای هستند و این تجربه یک جریان‌سازی کاملا نو است که امیدوارم ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، نمایش «آرش ساد» از روز 21 تا 23 اسفند در تالار وحدت به صحنه می‌رود و نمایش «در روزهای آخر اسفند» نیز از اوایل تا اواخر اسفندماه در همین سالن نوبت اجرا دارد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
حاشیه های روز دوم جشنواره فیلم فجر 92
شوخی های امیر جعفری و مهناز افشار در جشنواره فیلم فجر + تصاویر
گزارش تصویری: نیکی کریمی و مهناز افشار در حاشیه جشنواره فیلم فجر
غوغای «دختری با گوشواره مروارید» در ایتالیا + تصاویر
پخش پشت صحنه سریال «آوای باران»