بهار پُربار تئاتر
تئاترهای مختلف با حضور کارگردان‌ها و بازیگران مطرحی چون هادی مرزبان، امیر جعفری، علی نصیریان، امین زندگانی، فرزانه کابلی، فردوس کاویانی، ویشکا آسایش، سیما تیرانداز، لیلی رشیدی، پیمان معادی، محمد یعقوبی، باران کوثری، احمد مهرانفر، آیدا کیخایی و سحر دولتشاهی روی صحنه خواهد رفت.
 با پایان تعطیلات نوروزی تماشاخانه های تئاتری فعالیت خود را از سر گرفته و نمایش های مختلفی روی صحنه رفته اند که مخاطبان می توانند به تماشای آنها بنشینند. البته نوروز امسال برخی نمایش ها اجرا داشتند و مخاطبان این هنر توانستند در ایام نوروز هم سری به تماشاخانه ها بزنند.

«سقراط» و «شکلک» دو نمایشی است که امسال در هفته دوم فروردین روی صحنه رفت. «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در تالار وحدت و «شکلک» به کارگردانی کیومرث مرادی در تالار شمس روی صحنه بود.

«شکلک» نوشته نغمه ثمینی است و با بازی پانته آ بهرام، امیر جعفری، ستاره پسیانی و نوید محمدزاده در حال اجراست و تا سی و یکم فروردین هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه به اجرای خود ادامه می دهد.

در «سقراط» بازیگران خوبی از جمله فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی و ایوب آقاخانی روی صحنه می روند و این نمایش تا اول اردیبهشت هر شب ساعت 19روی صحنه خواهد رفت.

تانگو با حضور علی نصیریان

«تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان از چهارم اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می رود و جایگزین نمایش «سقراط» می شود.

علی نصیریان، امین زندگانی، فرزانه کابلی، فردوس کاویانی، قاسم زارع، لیلا برخورداری، پریسا مقتدی، مهدی عبادتی، اکرم حاج حسینی و سهیل دیوسالار بازیگران این نمایش صد دقیقه ای هستند.

«ملکه زیبایی لی نین» و «در انتظار گودو» به کارگردانی همایون غنی زاده هم که اسفند سال گذشته در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه بودند، حالا با پایان تعطیلات اجرای خود را از سر گرفته اند. این دو نمایش که امروز و فردا بلیت خود را نیم بها می فروشند تا پایان فروردین روی صحنه خواهند بود.

ویشکا آسایش، سعید چنگیزیان، همایون غنی زاده و مهدی کوشکی بازیگران نمایش«ملکه زیبایی لی نین» هستند که هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه به صحنه می رود. در نمایش «درانتظار گودو» نیز علی سرابی، رامین سیاردشتی، رضا بهبودی و پیمان معادی حضور دارند که هر روز ساعت 17 و 30 دقیقه میزبان علاقه مندان تئاتر است.

در تالار چهارسو نیز نمایش «من چجوری ممکنه یه پرنده باشم؟» به کارگردانی روح الله جعفری که پیش از نوروز به صحنه می رفت، اجراهای خود را تا پایان فروردین ماه ادامه خواهد داد. این نمایش نوشته ماتئی ویسنی یک و ترجمه تینوش نظم جو است که بازیگرانی چون نسرین درخشان زاده، شیرین اسماعیلی، مریم رحمان قلهکی، سارا الله یاری، توفان مهردادیان، یلدا عباسی و جواد مولانیا در آن به ایفای نقش می پردازند و هر شب بجز شنبه ها ساعت 19 و 30 دقیقه در سالن چهارسو به صحنه می رود.

کارگاه نمایش هم از بیستم فروردین میزبان نمایش جدیدی به نام «رضا» به کارگردانی جابر رمضانی خواهد بود. این نمایش قرار است به مدت دو هفته ساعت 17 و 30 دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه برود.

«رضا» دو بازیگر دارد که هر بازیگر در 12 نقش بازی می کند. این نمایش داستان هتل رضای مشهد را روایت می کند که زائران مختلفی به آن رفت و آمد دارند. نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» به کارگردانی پریسا مقتدی و با بازی بازیگرانی چون آشا محرابی، امیرحسین مدرس، سینا رازانی و بهرام سروری نژاد از بیست و هفتم فروردین ماه اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاترشهر آغاز می کند.

«آنتراکت بی آنتراکت» براساس نمایشنامه «تئاتر بی حیوان» نوشته ژان میشل ریب با دراماتورژی و بازنویسی سجاد افشاریان به صحنه می رود. این نمایش مدرن پنج اپیزود دارد که هرکدام به روابط و زندگی انسان های امروزی می پردازد.

همچنین دیگر تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر نیز اجراهای قبل از عید خود را ادامه خواهند داد.

به این ترتیب که در سالن سایه نمایش «مجردها» به کارگردانی پوران مردادی و بازی امیر کربلایی زاده و فاطمه امینی و در سالن قشقایی نمایش «خرمگس» به کارگردانی علی عابدی و بازی پرستو گلستانی، محمدصادق ملکی، وحید آقاپور، آرش (علی) فلاحت پیشه و سوسن مقصودلو روی صحنه خواهند رفت.

نمایش های تازه در ایرانشهر

در تماشاخانه ایرانشهر هم دو نمایش تازه روی صحنه رفته است. سیما تیرانداز «سه روایت از زندگی» را در تالار استاد سمندریان روی صحنه برده است. این نمایش هر شب ساعت 20 روی صحنه می رود و امیرکاوه آهنین جان، لیلی رشیدی، رضا مولایی و سیما تیرانداز بازیگران آن هستند.

رضا گوران هم با «مرداب روی بام» مهمان تالار استاد ناظرزاده کرمانی شده است. ستاره پسیانی، پانته آ پناهی ها، بهناز جعفری، ندا مقصودی، عبد آبِست، دایانا فتحی، بیتا معیریان، جواد پولادی و پانیذ فریوسفی بازیگران نمایش«مرداب روی بام» هستند که هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه روی صحنه می رود.

ستاره اسکندری، الهام کردا و سارا بهرامی هم در کار تازه افسانه ماهیان از بیست و یکم فروردین روی صحنه می روند تا با تئاتر «هم هوایی» در تالار حافظ میزبان علاقه مندان باشند.

در تماشاخانه سنگلج از بیستم فروردین نمایش«مم و زین» به کارگردانی تینو صالحی روی صحنه خواهد رفت.

عباس عبدالله زاده نویسنده این اثر نمایشی است و توماج دانش بهزادی، حسن محمدی، صفورا کاظم پور، مسعود شاکرمی، سامان کرمی، شیما ملکیان، مهدی حنفی، پویان درزی، هدی آهنگر و سیدعماد حسینی بازیگران آن هستند. «مم و زین» براساس یک افسانه کردی نوشته شده است و به صورت موزیکال در ژانر کمدی تراژدی اجرا می شود.

بستنی خوری در فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران هم بزودی میزبان دو اثر نمایشی جدید می شود. به این ترتیب که از بیستم فروردین در سالن گوشه، نمایش «با من بستنی می خوری؟» نوشته و کارگردانی بهاره رهنما و بازی نسیم ادبی و بهاره رهنما به صحنه می رود. این نمایش هر شب ساعت 19 روی صحنه می رود.

در سالن خلیج فارس این فرهنگسرا هم نمایش «خشکسالی و دروغ» برای سومین بار در طول سه سال گذشته البته با تغییراتی در گروه بازیگران به صحنه می رود.

نویسنده و کارگردان این نمایش محمد یعقوبی است و علی سرابی، باران کوثری، احمد مهرانفر، آیدا کیخایی و سحر دولتشاهی بازیگران آن خواهند بود که از بیست و یکم فروردین ساعت 20 و 30 دقیقه میزبان علاقه مندان تئاتر خواهد بود. نمایش «کلوچه دارچینی» به کارگردانی مریم کاظمی نیز از چهارشنبه بیستم فروردین ماه ساعت 18 اجرای خود را در سال 1393 آغاز می کند.

این نمایش شاد و موزیکال اواخر سال گذشته در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفت که با استقبال نیز روبه رو شد. این نمایش امسال هم در همین سالن اجرا می شود.

این نمایش ماجرای یک کلوچه دارچینی تازه پخته شده را در یک آشپزخانه به نمایش می گذارد و هنرمندانی چون حسین محب اهری، جواد زیتونی و مریم کاظمی در آن ایفای نقش می کنند.

حوزه هنری و نمایش های کمدی

تماشاخانه های حوزه هنری هم این روزها میزبان نمایش های تازه ای شده است. نمایش کمدی «پلاک هشت» به کارگردانی محمد زوار بی ریا که در بهمن و اسفند سال گذشته در حوزه هنری به صحنه رفته بود اجرای خود را از بیستم فروردین ساعت 18 در تماشاخانه مهر پی خواهد گرفت.

دفتر تئاتر کودک مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم دو نمایش جدید برای فروردین و اردیبهشت سال 93 در نوبت صبح، مخصوص مدارس، برای دانش آموزان به صحنه می برد. نمایش «ببعی و گرگ آشپز» نوشته حسین فدایی حسین و با کارگردانی مجتبی خمسه و نمایش «آدم آهنی» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قرآن کیش، آثاری است که از بیستم فروردین در نوبت های صبح، سئانس های 9، 10 و 12 در تالارهای حوزه هنری مخصوص مدارس به صحنه خواهند رفت.

گلاب آدینه، زنگ نمایش تیرانداز را نواخت

گلاب آدینه بازیگر توانای تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان شامگاه شنبه زنگ افتتاح نمایش شاگرد قدیمی خود، سیما تیرانداز را به صدا درآورد و «سه روایت از زندگی» به صورت رسمی اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد.

به گزارش جام جم، گلاب آدینه در این مراسم به بازگویی خاطراتی از سیما تیرانداز، کارگردان نمایش «سه روایت از زندگی» پرداخت و گفت: سال 1367 وارد کلاس تئاتر مدرسه هنر و ادبیات شدم که در آن حدود 30 دانش آموز شانزده تا هفده ساله دختر حضور داشتند. با نگاه به هریک از هنرجویان خواستم با آنها آشنا شوم، در این میان دختری با کمی فاصله از دیگر دانش آموزان نشسته بود که پس از این که خودش را معرفی کرد، در دلم گفتم این دانش آموز سوداهایی در سر دارد. آن دختر سیما تیرانداز بود.

گلاب آدینه افزود: پس از کلاس وقتی به خانه رفتم مهدی هاشمی از چگونگی کلاس و وضع دانش آموزان پرسید که در جواب به او گفتم از این میان مطمئن هستم یک یا دو نفر به جایگاه خوبی خواهند رسید. این افراد سیما تیرانداز و پانته آ بهرام بودند که به موفقیت های خوبی نیز رسیدند.

تیرانداز نیز که کارگردانی و اجرای یکی از نقش ها را در نمایش «سه روایت از زندگی» برعهده دارد، ضمن اظهار امیدواری از این که سال جدید سالی پربرکت برای اهالی تئاتر باشد و تئاتر ایران رونق بیشتری پیدا کند، گفت: من تئاتر را با گلاب آدینه شروع کردم و باعث افتخار است که وی زنگ آیین افتتاح نمایشم را به صدا درمی آورد.

وی ادامه داد: امیدوارم تمامی دوستانم تجربه بسیار خوب اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را کسب کنند، چراکه برای اولین بار نمایشم را بی دغدغه در مجموعه ای اجرا می کنم که پرانرژی است. مجید سرسنگی، رئیس تماشاخانه ایرانشهر هم در این مراسم به تشریح برنامه های سال جاری این مجموعه پرداخت و گفت: تماشاخانه ایرانشهر فعالیت های نمایشی امسال خود را با نمایش های «سه روایت از زندگی» به کارگردانی سیما تیرانداز و «مرداب روی بام» کاری از رضا گوران آغاز کرده است. همچنین در فصل بعد نمایش «هملت» اثر آرش دادگر که از نمایش های برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر بوده است و نمایش «ماجراهای پلنگ صورتی» کاری از آروند دشت آرای به اجرا در خواهد آمد.

رییس تماشاخانه ایرانشهر تصریح کرد: ایده تاسیس مدرسه ایرانشهر نیز با هماهنگی آموزش و پرورش امسال عملیاتی خواهد شد. این مدرسه متشکل از 50 دانش آموز مقطع راهنمایی است که تحت نظارت استادان و کارشناسان دوره های آموزشی را طی می کنند تا نسلی جدید به صحنه حرفه ای تئاتر وارد شوند.

در آیین گشایش نمایش «سه روایت از زندگی» هنرمندانی چون داوود رشیدی، گلاب آدینه، نورا هاشمی، رضا بابک، هما روستا، رضا فیاضی، مسعود فروتن، فلامک جنیدی، فریندخت زاهدی، بهرام شاه محمدلو، محمدرضا خاکی، عباس جوانمرد، وحید لک، مرضیه برومند، فرهاد تجویدی، داریوش مودبیان، احترام سادات برومند، مهتاب کرامتی، کورش سلیمانی، مسعود کرامتی، اصغر هاشمی، نوید میهن دوست و هادی کاظمی حضور داشتند. نمایش «سه روایت از زندگی» نوشته یاسمینا رضا و به کارگردانی سیما تیرانداز با حضور سیما تیرانداز، رضا مولایی، لیلی رشیدی، امیرکاوه آهنین جان و ندا گلرنگی هرشب ساعت 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.com



مطالب پیشنهادی:
تقدیر مادر شهید از مریلا زارعی + تصاویر
پایتخت 3 باجوک های اس ام اسی یکیست؟
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی
ناگفته های رضا عطاران از « چ »
مردی که فرشته میدید + تصاویر