گفت و گو با عوامل نمایش «مسخ»...
نمایش «مسخ » نوعی اجرای متفاوت در تئاتر است که با استفاده از بازی بدن توانسته سبک جدیدی را در تئاتر به مخاطب خود عرضه کند . نصیر ملکی جو اجرای نمایش «سفید برفی» و «نان » را با همین جزئیات و ساختار در کارنامه خود دارد . در این نمایش سعی شده از محوریت دیالوگ گویی دور شده و تمامی عناصرنمایشی  را بر پایه بازی بدن استوار کند.  
نمایش «مسخ »از 30 اردیبهشت ماه روی صحنه تالار حافظ رفته است .به همین بهانه گفت و گویی با نصیر ملکی جو کارگردان و  بازیگران  نمایش   انجام داده ایم که می خوانید :
 

*  *  *

* چرا سراغ این گونه اجرا رفتید ؟ آیا دلیل خاصی وجود داشت که نمایش را بر این پایه و این نوع اجرا روی صحنه بردید؟
نصیر ملکی جو : در این نمایش همانند نمایش «نان» سعی کردم  دنبال فضایی متفاوت و دنیای جدید بروم اما این نکته که چقدر توانسته ام به موفقیت برسم بر می گردد به نظر مخاطب و منتقدان که بعد از تماشای این نمایش نظرات خودشان را اعلام می کنند. در این نمایش سعی شده با استفاده از بازی بدن مفهومی جدید را به مخاطب نشان بدهم، چرا که این شیوه اجرا باعث نگرش جدیدی در مخاطب می شود و می توانیم بگوییم که تئاتر تنها دیالوگ محور نیست.

*شما معمولا از رمان های بزرگی اقتباس می کنید ؛ اما  در اجرا به دنبال شیوه متفاوتی هستید ،آیا دلیل خاصی دارد که شما به ماهیت اصلی داستان نمی پردازید؟
 در این سه گانه که شما الان آخرین قسمتش را روی صحنه مشاهده می کنید و بیان می کنید چرا به ماهیت اصلی داستان اشاره نشده؟ بر می گردد به نوع نگاهی که نویسنده  در زمان اقتباس از یک رمان و یا یک داستان ادبی و یا یک اثر  نمایشی دارد . البته  نوع نگاه هر نویسنده نسبت به پیرامون و جهان خود متفاوت است، چرا که همیشه نوع نگارش نویسندگان بزرگی همچون کافکا با دیگر نویسندگان در عصر خود متفاوت بوده است.

*نمایش شما بر پایه بازی بدن بدن استوار است ؛ فکر نمی کنید مخاطب خود را از دست بدهید ؟
 در ابتدا باید اشاره کنم که استقبال از نمایش «مسخ » مناسب بوده و امیدوارم این روند ادامه دار باشد. در پاسخ به سوال شما باید بگویم ،همیشه ما در تئاتر به سمت کلیشه ها رفتیم و سعی نکردیم که از کلیشه ها دور بمانیم .گروه  سعی کرده  با اجرای متفاوت از  کلیشه ها دور بماند و فضای جدیدی را به تماشاچی فهیم تئاتر ارائه کند.

*در بعضی صحنه ها شما به دنبال فضای کمیک  رفتید؛معمولا این نوع فضا را بیشتر در  دنیای سینمای صامت می بینیم ،آیا این نوع اجرا الهام گرفته از بازی چاپلین در سینمای صامت است؟
 در پاسخ به سوال شما باید بگویم به مطلب جالبی اشاره کردید ،چرا که باعث افتخار است که نمایش گروه من  در بعضی از صحنه ها توانسته از بازی بی نظیر چاپلین الهام بگیرد، اما این نکته که چقدر توانسته ام این عمل را به خوبی نشان دهم بر می گردد به نظر مخاطبانی که این نمایش را مشاهده کردند.خیلی خوشحالم که توانسته ام با ترکیب این دو جهان  نمایشی  متفاوتی را روی صحنه ببرم.

*شما در نمایش «مسخ » یک فضای فرا واقعی را به ترسیم می کشید ، اما چرا در طراحی نور به دنبال استفاده از فیلترهای رنگی نرفتید ؟
در این نمایش طراح بسیار فکوری داریم ، اما این نکته که شما به آن می پردازید بر می گردد به نوع نگاه طراح نور ،ما در نمایش «مسخ » ورود و خروج هایی زیادی داریم و به همین علت است که زیاد به دنبال فیلتر های رنگی نرفتیم.

*همکاری شما با نصیر ملکی جو چگونه شکل گرفت؟
فلامک جنیدی : در ابتدا متن را مطالعه کردم و بعد از آن نمایش های قبلی نصیر ملکی جو توسط لوح فشرده ای که گروه در اختیار م گذاشت بررسی کردم و حس کردم  پروژه مناسبی است.
رامین ناصر نصیر: در گذشته یکی از نمایش های نصیر ملکی جو را نظاره کرده بودم و بعد از پیشنهاد نصیر ملکی جو و خوانش متن قبول کردم که در این نمایش  همکاری داشته باشم.

*چرا فعالیت شما در عرصه تئاتر کمرنگ شده است ؟
رامین ناصر نصیر: حضور من در عرصه تئاتر کمرنگ نشده است.همیشه سعی کردم کارهایی را انتخاب کنم که همیشه برای مخاطب تصویری خوب بجای بگذارد.

*آیا کتاب جدیدی را برای ترجمه دارید ؟
- بله ، در حال حاضر مشغول بازی در نمایش «مسخ» هستم . بعد از اتمام این نمایش طی قراری که با ناشر خودم دارم قرار است، دو کتاب جدید را روانه بازار نشر کنم.

*فعالیت شما در پروژهای تئاتر پر رنگ شده است ، آیا این روند همکاری شما با گرو های تئاتری ادامه دار است ؟
اشکان خطیبی : در ابتدا باید بگویم هر میزان که بتوانم به گروهای تئاتری کمک می کنم . هر زمانی که دوستانم بخواهند که من در کنار گروه آنها حضور داشته باشم ،سعی می کنم  با تمام وجود در کنار آنها باشم.  

*اولویت انتخاب شما در بازیگری کدام مدیوم است؟
فلامک جنیدی: اولیت خاصی ندارم ،  اما همیشه سعی کردم کار مناسب را انتخاب کنم.
رامین ناصر نصیر:حضور من بیشتر در تلویزیون بوده است، اما سعی کردم با انتخاب مناسب ، بازی خودم را در تئاتر محک بزنم و اجرایی متفاوت را به مخاطب ارائه دهم.

*چقدر نمایش «مسخ» ذهن مخاطب شما را در بر می گیرد و به نوعی ما به ازای بیرونی دارد؟
نصیر ملکی جو : در این نمایش بیشتر سعی کردیم تلنگر بزنیم و فضایی جدید را به مخاطب نشان بدهیم تا تماشاچی با ترسیم این فضا تصویری متفاوت را در ذهن خود تداعی کند.

*کلام آخر ؟
- فکر نمی کنم مطلب خاصی مانده باشد . امیدوارم بعد از این گفت و گو مخاطبان به تماشای نمایش «مسخ» بنشینند.
 



گرد آوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture

منبع:banifilm.ir

  مطالب پیشنهادی:

«زندگی سفید» امین حیایی!!!
معرفی کتاب های مورد علاقه ی هالیوودی ها+ تصاویر
الناز شاکر دوست در یک انیمیشن+ تصاویر
نگار جواهریان و رامبد جوان در «پریدن از ارتفاع»+ تصاویر
هدیه تهرانی به روز مبادا رسید+ تصویر