بهمن فرمان آرا و رضا کیانیان, میزبان مهمانان ویژه نمایش «مردی برای تمام فصول»
کارگردان و بازیگران نمایش" مردی برای تمام فصول" یکشنبه شب در تالار وحدت مهمانان ویژه‌ای داشتند.
مسعود نیلی، موسی غنی نژاد و فرهاد نیلی سه اقتصاددان سرشناس کشور همراه با نویسندگان و خبرنگاران هفته نامه "تجارت فردا" و سایت خبری " اقتصاد نیوز" دیشب برای دیدن نمایش مردی برای تمام فصول به تالار وحدت رفتند و پس از آن با کارگردان،بازیگران و عوامل این نمایش به گفت وگو نشستند.

بهمن فرمان آرا کارگردان این نمایش گفت: مردی برای تمام فصول داستان تقابل هنری هشتم با کلیسا را روایت می‌کند و درباره ایستادگی سر توماس مور در مقابل این پادشاه یک دنده است که می‌خواهد بر خلاف قانون کلیسا همسر خود را طلاق دهد و دوباره ازدواج کند.در این میان هنری هشتم از سر توماس مور که بعد از مرگ کاردینال به صدراعظمی رسیده می‌خواهد ازدواجش را تایید کند تا نیازی به تایید پاپ نداشته باشد اما سر توماس که سیاستمداری پایبند به اصول است، تن به این کار نمی‌دهد و در نهایت اعدام می‌شود.

وی افزود: سال‌ها پیش یکی از فیلم سازان برجسته سینما، فیلمی با همین نام ساخت اما در دوره شاه، این فیلم توقیف بود. چون داستان فیلم شباهت‌هایی با زندگی خاندان سلطنتی ایران داشت. چند سال قبل از تولید فیلم، محمد رضا شاه پهلوی، مثل هنری هشتم، همسرش (ثریا) را که بچه‌دار نمی‌شد، طلاق داده بود.

فرمان آرا گفت: ساخت این نمایش یکی از آرزوهای من بود که در‌‌نهایت موفق شدم در دولت تدبیر و امید مجوز آن را بگیرم. هر چند مشکلات زیادی برای ساخت این نمایش وجود داشت اما خوشحالم که در این مقطع آن را ساختم.

وی افزود: نمایش مردی برای تمام فصول نیاز به سرمایه زیادی داشت و ما می‌خواستیم لباس، گریم، دکور و بازیگران خوبی داشته باشیم بنابراین باید سرمایه زیادی مصرف می‌کردیم اما خوشبختانه استقبال از نمایش خوب بوده و امید به بازگشت سرمایه داریم.

رضا کیانیان بازیگر نقش اصلی نمایش مردی برای تمام فصول هم با اشاره به اینکه آرزو داشته در این نمایشنامه بازی کند، اجرای آن را موفقیتی برای جامعه تئا‌تر ایران دانست و گفت: هنرمندان زیادی هستند که آرزو دارند آثار بزرگی خلق کنند اما مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد و به نظر می‌رسد رکود فعالیت‌های هنری را هم فرا گرفته است.

وی خطاب به دکتر مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس گفت: امیدواریم دولت در سیاست گذاری، به تنگناهای تأمین مالی حوزه هنر و ادبیات بیشتر توجه کند و حتی اگر قرار نیست به این بخش کمک مالی شود، باید برای تأمین مالی آن ابزارهای تازه تعریف کنند چون دیگر به سختی می‌توان به روش‌های سنتی، سرمایه مورد نیاز حوزه فرهنگ وهنر را تأمین کرد.

بازیگر نقش «سر تامس مور» در نمایش «مردی برای تمام فصول» افزود: من اعتقاد جدی پیدا کرده‌ام که هیچ دولتی بیشتر از بخش خصوصی دلش برای توسعه کشور نمی‌سوزد اما دولت باید پایش را محدوده اقتصاد، سینما، فرهنگ و بنگاه داری بیرون بگذارد تا بخش خصوصی شکل گیرد.

دکتر موسی غنی‌نژاد هم گفت: متأسفانه بازار هنر در ایران مقیاس کوچکی دارد چون محصول خوب کم تولید می‌شود.

وی با اشاره به نظارت‌های سلیقه‌ای در عرصه هنر گفت: اصولا محدودیت در عرصه هنر، سفره هنرمند را کوچک و کوچک‌تر می‌کند. در حال حاضر خط قرمز در عرصه هنر زیاد است و آثار هنری با سانسور مواجه می‌شوند. مردم هم طرفدار اثر هنری به اصطلاح پالایش‌شده نیستند. وقتی اثر هنری در چنین فضایی خلق می‌شود، بدون مشتری می‌ماند و بازار بدون مشتری به سرمایه‌گذار این سیگنال را می‌دهد که این بازار محل خوبی برای فعالیت اقتصادی نیست. در نتیجه انباشت سرمایه در این حوزه شکل نمی‌گیرد و سرمایه‌گذار حاضر نیست سرمایه‌اش را برای بازدهی پایین وارد این حوزه کند در نتیجه بازار هنر بدون سرمایه‌گذار می‌ماند.

دکتر مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور نیز با تمجید از گروه کارگردانی و بازی خوب بازیگران نمایش، موفقیت بیشتر حوزه هنر را منوط به قطع دخالت‌های دولت در این عرصه دانست و دکتر فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز با اشاره به دوری مردم از سینما و تئا‌تر، یکی از دلایل آن را تولید آثار ضعیف اعلام کرد.



گردآوری:"روه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:eghtesadnews.com


مطالب پیشنهادی:
گفت‌وگوی منتشر نشده با مرتضی پاشایی در بیمارستان
شکایت رسمی بهاره رهنما و همسرش از فرد هتاک به خانواده شان
چرا این پوستر در سینمای ایران معروف شد؟
اگر در آیین تشییع زنده‌یاد پاشایی ورودی حیاط تالار وحدت باز می‌شد...
چرا هدیه تهرانی،سرنوشتش مثل آنجلینا جولی نشد؟