کوروش معصومی
«معصومی» در مجموعه طنز «خنده بازار» تاکنون به جای شخصیت های حقیقی هم چون «محمد صالح علا»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «غلام حسین پیروانی» و «عزت ا... انتظامی» بازی کرده است....

                                                         
مدیران سطح بالا با دیدن «خنده بازار» شوکه می‌شوند
 از سر اتفاق درست روزی که با «کوروش معصومی» مصاحبه دارم با «پروانه معصومی» هم قرار مصاحبه را گذاشتم. تشابه نام خانوادگی شان برایم جالب بود. وقتی این موضوع را با او مطرح می‌کنم به شوخی می‌گوید که در میان هنرمندان، «معصومی» زیاد است.
«کوروش معصومی» بازیگر خوش خلق و بذله گویی است وی فعالیت خود را در عرصه بازیگری در سال 1376 با «نوروز 77» آغاز کرد.
«معصومی» در مجموعه طنز «خنده بازار» تاکنون به جای شخصیت های حقیقی هم چون «محمد صالح علا»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «غلام حسین پیروانی» و «عزت ا... انتظامی» بازی کرده است. پخش سری جدید مجموعه «خنده بازار» در ماه مبارک رمضان بهانه ای شد تا با او گپ و گفتی داشته باشیم و از چگونگی همکاری اش با این گروه بیشتر بدانیم.

از نحوه ورودتان به دنیای بازیگری بگویید.
** من فعالیتم را در عرصه بازیگری از سال 1376 با مجموعه «نوروز 77» آغاز کردم. البته پیش از آن، در واحد دوبلاژ دوره دیده بودم و کار دوبله انجام می‌دادم. از طریق آشنایی با «مهران مدیری» وارد دنیای بازیگری شدم. «نوروز 77»، در آن زمان از شبکه اول و دوم پخش می‌شد. تهیه کننده این مجموعه در شبکه دوم سیما، «محمد صالح علا» بود که من در مجموعه «خنده بازار» نقشش را بازی کردم، سپس در آثاری هم چون «جمعه بازار»، «کت جادویی»، «یک بام و دو هوا»، «کوچه اقاقیا»، «دختران» و... ایفای نقش کردم.

* چگونه به جمع بازیگران مجموعه «خنده بازار» ملحق شدید؟
** ۸ سال پیش، قبل از بازی در مجموعه «خنده بازار» با «شهاب عباسی» (کارگردان) تجربه همکاری و دوستی نزدیکی با یکدیگر داشتیم. وقتی پیشنهاد تولید «خنده بازار» به «شهاب» داده شد، مردد بودیم آیا این کار را انجام بدهیم یا خیر، چون سال ها بود که طنز در تلویزیون کار نشده بود. به هر صورت کار را شروع کردیم.

* چه شخصیت های حقیقی را که خاص فیزیک، چهره و ویژگی های تان نوشته شده است بازی کرده اید؟
** نخستین شخصیت، نقش «محمد صالح علا» در برنامه «دو قدم مانده به صبح» بود. بعد از آن شخصیت های مختلفی هم چون «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «غلام حسین پیروانی» و «عزت ا... انتظامی» را بازی کردم.

* با توجه به این که «ابراهیم حاتمی‌کیا» و «عزت ا... انتظامی» از بزرگان سینما هستند، نترسیدید که نقش آن ها را بازی کردید؟
** ما در شبیه سازی با بزرگان مشکل کم تری داریم؛ یعنی فردی که در حرفه خود جایگاهی دارد، به طور کامل ما را درک می‌کند و هیچ واکنشی از سوی آن ها نداشتیم. من «ابراهیم حاتمی‌کیا» را دوست دارم و علاقه مندم در آثارش بازی کنم. او نیز ما را درک می‌کند و می‌داند نیت بدی نداریم، من از زبان بدل «ابراهیم حاتمی‌کیا» حرف هایی را بیان کردم که می‌توانست سخنان خودش باشد. معتقدم آن ها حرف هایی هست که نمی‌توانند بزنند ولی ما می‌توانیم در «خنده بازار» آن ها را بیان کنیم.
«عزت ا... انتظامی» هم جایگاه خودش را دارد و گنجینه بازیگری کشورمان است. او هم به طور حتم ما را درک می‌کند. من سکانس معروفی را که در فیلم های «روسری آبی» و «گاو» بود به همراه فیلم نامه نویس دیدم و به جای ایشان شبیه سازی کردم.

* در سری جدید «خنده بازار»، بیشتر انتقادها از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است و از شخصیت ها و مسئولان کمتر انتقاد کرده اید؛ چرا؟
** چون ما با اکثر شخصیت های معروف در سری های قبل مجموعه، شوخی کرده بودیم. دیگر کسی باقی نمانده بود. با «فرزاد حسنی» هم سفارشی شوخی کردیم! شخصیت هایی هم هست که در نوبت هستند، با آن ها هم شوخی می‌کنیم.

* نظارت و اعمال نظر معاون سیما و مدیر شبکه بر «خنده بازار» و ارائه طرح و ایده چه قدر در موفقیت این مجموعه مؤثر بود؟
** آقایان «پورمحمدی» و «دارابی» بسیار برای کار، ایده های خوب می‌دهند و حمایت می‌کنند، یعنی نقطه ضعف هایی را که از مدیران می‌بینند به ما انعکاس می‌دهند. شاید آیتم هایی که بینندگان می‌بینند برای شان ملموس نباشد ولی مدیران سطح بالا با دیدن آن آیتم ها شوکه و متوجه می‌شوند، مربوط به آن هاست. ما حرف مان را مستقیم با آن ها می‌زنیم و مردم هم لذت می‌برند. بعضی اوقات از رده های مدیریت داخلی به شدت نسبت به ایده های ما اعتراض می‌شود و گاهی اوقات با پور محمدی و دارابی تنش داشتیم، اما به شدت پای «خنده بازار» ایستاده اند و اکنون به جایی رسیده است که کسی اعتراض نمی‌کند و یا اعتراض ها کم تر شده است.

* حال که «پورمحمدی» و «دارابی» از «خنده بازار» حمایت می‌کنند، فکر می‌کنید این مجموعه تا چه زمانی می‌تواند روی آنتن بماند؟
** فضای کار خیلی سخت و حجم برنامه بالا و سوژه ها محدود است. یک روز بحث اقتصادی و روزهای دیگر مباحث فرهنگی مطرح است که بر آن اساس کار می‌کنیم. تا زمانی که بتوانیم ادامه می‌دهیم. شاید روزی برسد که سرفصل جدیدی برای کار کردن نداشته باشیم ولی «دارابی» وعده داده است تا نوروز 92 کار کنیم.

* «خنده بازار» بین بینندگان چه جایگاهی دارد؟
** اکنون بینندگان ما ۲ گروه هستند؛ یک عده از بینندگان هنوز «خنده بازار» را به چشم کمدی و تفریح می‌بینند. عده دیگر بینندگان هم «خنده بازار» را دقیق نگاه می‌کنند. در واقع حرفه ای شده و به جایی رسیده اند که تحلیل می‌کنند.

* چرا شما که فعالیت خود را با «مهران مدیری» آغاز کردید مانند او به شهرت نرسیدید؟
** در کار هنری خیلی از مسائل تصادفی است. ما بازیگری داشتیم مانند «خسرو شکیبایی» که سال های متمادی کار کرد ولی وقتی در فیلم «هامون» بازی کرد به شهرت رسید. «پرویز پرستویی» هم همین طور، بعد از چند کار بازی اش دیده شد. هنر یک سری مسائلش تصادفی است و برخی مسائل هم شاید به خود انسان برمی‌گردد. به طور مثال، من همیشه ناخودآگاه از شهرت فرار کرده ام، چون آرامش و زندگی انسان را مختل می‌کند. معتقدم شهرت به هیچ عنوان ملاک موفقیت نیست؛ من کاری را که علاقه داشتم انجام دادم. من دوره ای بعد از بازی در مجموعه «کت جادویی» بنا به دلایل شخصی از بازیگری کناره گیری کردم و حتی نقش اول فیلم سینمایی را رد کردم، شاید اکنون به آن پختگی رسیده باشم که بتوانم شهرت را تحمل کنم، ولی معتقدم شهرت ملاک موفقیت، نیست. من با «مهران مدیری» کار کردم و در زمان خودش مورد توجه قرار گرفتم. به خاطر می‌آورم فقط 2 روز بود که «نوروز 77» روانه آنتن شده بود ولی بین مردم شناخته شده بودم.

*اگر سخنی درباره بازی تان در مجموعه «خنده بازار» باقی مانده است بگویید.
** عوامل «خنده بازار» منحصر به فرد هستند. من با تمام گروه های طنز تاکنون بازی کرده ام اما این گروه یک ویژگی دارد. این که عوامل و بازیگران گروه، آدم های موفقی در زندگی هستند. هر کدام از اعضای گروه مان یک تحلیل گر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: khorasannews.com


مطالب پیشنهادی:
با بازیگر مجموعه «خنده بازار»؛ از نوروز 72 تا تابستان 91
گزارش تصویری: پشت صحنه مجموعه خنده بازار
شام شاد ایرانى! (+عکس)
25 نقش را درخنده بازار بازی می‌کنم!
 گفت‌وگو با محمود شهریاری، مجری تلویزیون