چرا «چهره‌های محبوب» فقط عیدها به تلویزیون می‌آیند؟
جالب این‌که طی سال از چهره‌های محبوب خبری نیست اما در شب عید انواع و اقسام خواننده‌های محبوب و مجریان ممنوع‌ الفعالیت با آزادی کامل اجرا برنامه را به عهده می‌گیرند. چه اشکالی دارد این نوع نگاه تداوم داشته باشد؟
 
در ادامه بررسی روند برنامه‌سازی تلویزیون در سالی که گذشت با مهدی کشاورز گفت‌وگو کردیم و ارزیابی کلی برنامه‌های سیما در سال 91 را جویا شدیم. صحبت‌های این منتقد سینما و تلویزیون را در ادامه می‌خوانید.

سهل‌انگاری تلویزیون و واگذاری پروژه‌های طنز به شبکه نمایش خانگی
عملکرد تلویزیون در سالی که گذشت بیانگر این نکته است که این رسانه موفق به ایفای رسالتی نیست که بر عهده دارد. در چند سال اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای با قدرت بسیار زیاد گوی رقابت را از رسانه ملی ربوده‌اند.

مشخص است در سیاست‌گذاری‌های این سازمان اصلا جذب مخاطب دیده نمی‌شود و نمونه شاهد این مدعا از دست دادن پروژه‌های طنز و واگذاری آن به شبکه نمایش خانگی است. حوزه طنز جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین وجوه سرگرم‌سازی تلویزیون با سهل‌انگاری مواجه شده است. یا به عنوان نمونه می‌توان به سرنوشت برنامه "هفت" اشاره کرد که درست در زمانی که مخاطب را جذب کرد و به عنوان برنامه چالش‌ساز در تلویزیون مطرح شد با اعمال کج‌سلیقگی‌ مسئولان بالادستی دچار ریزش مخاطب شد.

کاراکترسریال‌های ماهواره‌ای شناخته شده‌تر از شخصیت‌های تلویزیونی
تلویزیون در حال حاضر بر پایه چند برنامه استوار است؛ نود و پخش فوتبال که اگر این موارد را از کنداکتور پخش برنامه‌های تلویزیون حذف کنیم دیگر برنامه‌ای برای تماشا باقی نمی‌ماند.

مدتهاست سریالی که دهان به دهان بچرخد و بین مردم مطرح شود از تلویزیون پخش نشده و کاراکترهای سریال‌های ماهواره‌ای شناخته شده‌تر از شخصیت‌های سریال‌های تلویزیون بین مردم است و در باره آنها صحبت می‌شود. حال در این شرایط شایعات عجیبی مثل عدم ساخت پرمخاطب‌ترین برنامه نوروزی سال گذشته یعنی "کلاه قرمزی" به دلیل کمبود بودجه شنیده می‌شود. واقعا عجیب است که صداوسیما به خاطر بودجه 4 عروسک بخواهد پربیننده‌ترین برنامه‌اش و این فرصت جذب مخاطب را از دست بدهد گو اینکه تلویزیون به طور کلی از جذب مخاطب ناامید شده است.

عدم توفیق سریال‌های مناسبتی
حتی برنامه‌های سیاسی که در قالب مناظره مطرح می‌شود هم در ابتدا نگاه دو طرفه داشت اما به تازگی کاملا در اختیار یک طیف قرار گرفته و همه این موارد باعث می‌شود که گروه زیادی از مخاطبان از این رسانه رویگردان شوند. هر سال ماه رمضان با وجود این‌که سطح کیفی سریال‌های ویژه این ایام چنگی به دل نمی‌زد اما به دلیل رخوت ساعات پس از افطار بیشتر از دیگر سریال‌ها دیده می‌شد که امسال این آثار هم نتوانستند توفیقی در جذب مخاطب داشته باشند و حتی در جراید و رسانه‌ها هم بازتابی نداشتند.

چهره‌های محبوب و ممنوع‌التصویر فقط در شب عید مجوز حضور در تلویزیون را دارند
جذب کردن یکسری از نخبگان مانند عطاران و مدیری با سریال‌هایی که می‌توانند مردم را پای تلویزیون بنشانند هزینه زیادی برای تلویزیون ندارد. فضای فکری جدیدی باید در متولیان صداوسیما شکل بگیرد تا شاهد بازگشت چهره‌های محبوب به تلویزیون باشیم ضمن این‌که سود کنار آمدن و بازگذاشتن دست چنین فیلمسازانی عاید خود سازمان می‌شود.

جالب این‌که طی سال از چهره‌های محبوب خبری نیست اما در شب عید انواع و اقسام خواننده‌های محبوب و مجریان ممنوع‌ الفعالیت با آزادی کامل اجرا برنامه را به عهده می‌گیرند. چه اشکالی دارد این نوع نگاه حداقل در مناسبت‌های ویژه تداوم داشته باشد. طی سال‌های گذشته پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون برنامه‌های مجری محور بوده‌اند که مسلما بازگشت آنها به تلویزیون جذب دوباره مخاطبان خاص آنها را به همراه خواهد داشت.

"کلاه قرمزی" نباید اولویت آخر باشد
باوجود آگهی‌های بازرگانی باور کمبود بودجه در تلویزیون کمی سخت است اما در صورت قبول چنین شرایطی مدیریت توانمند و هوشمند باید بر اساس نیازسنجی و شناخت درست ذائقه مخاطب به اولویت بندی سفارش ساخت برنامه بپردازد؛ یعنی اگر قرار است به عنوان نمونه برای ایام عید برنامه بسازد نباید که برنامه "کلاه قرمزی"را برای اولویت آخر بگذارد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: inn.ir



مطالب پیشنهادی:
9 دلیل برای دوست داشتن «جنیفر لاورنس» + عکس
«مجری سابق تلویزیون» هم به مستند شبکه 1 اعتراض کرد
همواره بر جوانی بر باد رفته‌ام در «هالیوود» می‌گریم + عکس
«دختر کت قرمز»، از آسیب‌های روانی‌اش بعد از دیدن فیلم اسپیلبرگ گفت + عکس
«گلشیفته فراهانی» نامزد بهترین بازیگر زن آسیا + لیست نامزدها