حرف‌های جالب ضرغامی درباره پخش زنان بی‌حجاب در مسابقه والیبال
ضرغامی: در مسابقه بعدی والیبال تیم ملی ایران دوستان را می‌فرستیم تا در این مسابقات به خانم‌هایی که پوشش ندارند، یک گرمکن بدهند تا بپوشند!
ضرغامی در حاشیه‌ دومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار محصولات در فعالیت‌های فرهنگی، گفت: ایجاد یکنواختی میان همه‌ی مدیران مهم‌ترین اصل است چیزی که امروز فاقد آن هستیم.

در این زمینه تفاوت عقیده ضرغامی و حداد عادل بر سر فیلم «بانو»ی داریوش مهرجویی و فیلم «قانون» مازیار میری، نقش ناظران و اینکه به جای آنکه نقش کلیدی در تقویت حوزه‌ی فرهنگی داشته باشند، کلیدی بر قفل کسانی شده‌اند که در این عرصه می‌خواهند کار کنند، مشکلات موجود برای پخش مسابقات والیبال و مواجه بودن با وضعیت پوشش تماشاگران، بحث مربوط به مناظره‌ها و همچنین لطیفه‌هایی که در قبال مناظره‌ها از مطرح شده بود، از جمله مباحثی است که ضرغامی در این مراسم به آن پرداخت.

ضرغامی در بخشی از این مراسم حاضر شد و در سخنانی با اشاره به پرداخت مناسب این همایش به ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی و ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این همایش، گفت: چون انقلاب ما انقلاب فرهنگی است همه‌ی کارها باید سلیقه‌ی فرهنگی داشته باشد. نگاه ما نیز به جمهوری اسلامی نگاه فرهنگی است. اینکه به ارتقاء کیفیت بپردازیم و به تولید بسنده نکنیم و بتوانیم کارهایمان را در ساختارهای مختلف ارتقاء بدهیم. این در شرایطی است که متاسفانه پیش از این در زمینه‌ی ارتقاء کیفیت از این حلقه، مفقود بوده‌ایم.

کیفیت چیست؟
وی ادامه داد: همه‌ی این تلاش‌ها باید برای خود مدیران فرهنگی تفهیم شود که کیفیت چیست و هر حوزه‌ای نیز تعاریف متفاوتی دارد. با توجه به این مقوله هماهنگ کردن همه‌ی دست‌اندرکاران چه مدیرانی که تولید را هدایت می‌کنند و چه کسانی که وظیفه‌ی قضاوت و نظارت و تصمیم‌گیری را دارند امری دشوار است. در این راستا ایجاد این یکنواختی بین همه‌ی مدیران بسیار مهم است چیزی که امروز ما فاقد آن هستیم. بر روی این موضوع باید کار بیشتری انجام شود. بر روی حلقه‌های مدیریتی باید کار شود به جهت اینکه در حلقه‌های مدیریتی در جاهای حساسی که باید به یکدیگر پیوند بخورند، شاهد تفاوت دیدگاه مدیران و مسؤولان می‌شویم.

ضرغامی همچنین با اشاره به اینکه محصولات فرهنگی امروز در مقایسه با گذشته تفاوت اساسی کرده است، تأکید کرد:‌ در گذشته محصولات فرهنگی به صورت مجزا قابل ارزش‌گذاری بودند که در این زمینه می‌توانستیم هویت انتزاعی را در نظر بگیریم و ارزیابی کنیم اما اکنون با یک رسانه‌ای مواجه هستیم که تمام معادلات را تحت تأثیر خود درآورده است. رسانه‌ها نقش بسیار جدی در تحولاتی که تاریخ و سرنوشت کشور را عوض می‌کنند، داشته‌اند و واقعیتی هستند که تولیدات فرهنگی در دل این رسانه‌ها شکل می‌گیرد و تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهد. کسانی که مدیریت می‌کنند اگر این معنا را تفهیم نکنند واقعا راه را خطا رفته‌اند.

او در این زمینه با اشاره به دیدگاه امام (ره) در قبال رادیو و تلویزیون، گفت: امام (ره) فرمایش مهمی به رادیو و تلویزیون کردند و آن اینکه اگر یک موسیقی از رادیوی خودمان پخش شود حلال است و اگر این موسیقی از رادیو عربستان پخش شود حرام است. در حال حاضر ما این مطلب را تازه در رسانه، خوب متوجه شده‌ایم. در نتیجه در این زمینه بستری که رسانه انجام می‌دهد، بسیار مهم است.

رییس سازمان صداوسیما همچنین با اعتقاد بر اینکه رسانه مجموعه‌ای از تولیدات است اما ویژگی‌های دیگری به آن هویت می‌دهد، گفت: زمانی که می‌نشینیم و تبیین می‌کنیم که تولیدات چگونه هستند باید سعی کنیم عینک بینش‌مان را یک مقدار سیستماتیک‌تر کنیم.

«بانو»ی داریوش مهرجویی شاخصه‌ یک فیلم حداقلی را نداشت
او در این زمینه به اختلاف نظر خود و حداد عادل درخصوص فیلم «بانو» اشاره کرد و گفت: در مباحث مدیریتی زمانی که در معاونت سیما بودم پخش فیلم «بانو» داریوش مهرجویی را ممنوع کردند. از نظر من این فیلم مشخصاتی داشت که وقتی آن را مشاهده کردم به نظرم رسید که این فیلم شاخصه‌ی یک فیلم حداقلی را ندارد با توجه به اینکه در مقابل انقلاب خیلی حرف‌ها می‌زد و قابل پخش نبود. این درحالی است که حداد عادل نسبت به این فیلم واکنشی مثبتی داشت و آن را تأیید می‌کرد.

«قانون» مازیار میری از فیلم‌های تأثیرگذار مذهبی و دینی بود
ضرغامی همچنین به اختلاف نظر خود و حداد عادل در زمینه‌ی پخش فیلم «قانون» مازیار میری که در جشنواره شرکت داده نشد،‌ اشاره کرد و گفت: آخرین مخالفت بنده با آقای حداد عادل شش ماه پیش بر سر فیلم «قانون» بود که از این فیلم با مشخصات منفی یاد کردند. در حالی که این فیلم به نظر من از فیلم‌های تأثیرگذار مذهبی و دینی بود که اگر جملاتی از آن حذف می‌شد این قابلیت را داشت که پخش شود اما درست نقطه‌ی مقابل من نظر آقای حداد عادل بود.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به مطالب بالا به این نکته رسید که همه‌ی این اختلافات است که وقتی در ظرف رسانه قرار می‌گیرد، مهم است و توضیح داد: تاثیری که یک اثر کیفی دارد خیلی از تولیدات سطحی که بی‌مایه است، بهتر است. اما این تبصره دارد که تبصره‌ی آن وظیفه‌ی ماست. البته معنای آن این نیست که از تولیدات جدی کم کنیم و فقط چند کار کیفی انجام دهیم. در این خصوص نگاه جامع به حوزه‌ی رسانه مهم است و کیفیت با خلاقیت نسبت مستقیم دارد.

نباید بگذاریم که فضای تنگ‌نظری وسیع‌تر شود
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع که در جمهوری اسلامی نباید بگذاریم که فضای تنگ‌نظری که بخش زیادی از آن جهل است و بحث دیگری از آن که جهل نیست، وسیع‌تر شود، در این زمینه کسانی که ناظرند نقش کلیدی دارند اما به جای اینکه نقش کلیدی در تقویت حوزه‌ی فرهنگ باشند، متاسفانه آن را کلیدی بر قفل کردن کسانی کرده‌اند که می‌خواهند در این عرصه کار کنند.

ضرغامی سپس با طرح پرسش‌هایی گفت: آیا دستگاه کنترل کیفیت در بحث فرهنگ این حداقل‌ها را دارد؟ آیا مسؤولان بالاتر هماهنگی و هارمونی دارند؟ آیا شاخص‌هایی داریم که سلیقه را جدا کنند؟ متاسفانه نه. ما در حال حاضر کیفیت‌ها را نمی‌توانیم کنترل کنیم و مدلی نداریم. زمانی که مدل می‌آوریم با همه‌ی دستگاه‌ها باید به یک بینش واحد برسیم که اینگونه نیست.

اگر بخواهیم شرع را رعایت کنیم نباید والیبال را نشان دهیم
ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حاشیه‌ی پخش مسابقات والیبال تیم ایتالیا و ایران از تلویزیون اشاره کرد و گفت: پیش از این جلسه‌ای صورت گرفت که در این جلسه اعلام کردیم که بالاخره چه باید کنیم اگر بخواهیم شرع را رعایت کنیم نباید این مسابقات را نشان دهیم به جهت اینکه وضعیت پوشش تماشاگران نامناسب است اما در قبال این تصمیم که با بزرگان کشور انجام گرفت، آن‌ها اعلام کردند که باید بازی پخش شود.

ضرغامی در این زمینه به صحبت‌های محسن اژه‌ای اشاره کرد که گفته‌ بود، من خودم بازی ایران و ایتالیا را دیدم اما متوجه صحنه‌های پوشش خانم‌ها نشدم.

ضرغامی با اشاره پوشش خانم‌ها در مسابقات والیبال که باعث خنده حضار نیز شد، گفت: در مسابقه بعدی دوستان را می‌فرستیم تا در این مسابقات به خانم‌هایی که پوشش ندارند، یک گرمکن بدهند تا بپوشند!

این مساله باعث خنده‌ی حاضران در جمع شد و ضرغامی نیز با خنده اعلام کرد ببینید ما تا اینجای کار را هم دنبال می‌کنیم.

مسابقه را با هفت ثانیه تأخیر پخش کردیم
وی همچنین گفت: در بازی تماشاگران به زمین چسبیده‌اند و پوشش تماشاگران زن نیز نامناسب است. حال شرایط برای ما بسیار دشوار است به جهت اینکه مسابقه را با هفت ثانیه تأخیر پخش کردیم و شاید هیچ‌کس باورش نشود به همین دلیل بخش‌هایی از صحنه را حذف کردیم و بخش‌هایی را نیز آرشیوی گذاشتیم که همه مخاطبان در این بازی اعصابشان خورد شد اما واقعا زمانی که بازی ایتالیا تمام شد از دست‌اندرکاران پخش تشکر و قدردانی کردم. پوشش این مسابقات از مناظره ها برایم سخت‌تر بود.

وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که در والیبال نمی‌توان کاری کرد تا بخش‌هایی که به لحاظ شرعی با پخش رسانه‌ی ما مشکل دارد پخش نکرد؛ به جهت اینکه جمعیت به زمین چسبیده‌اند و نمی‌توان کاری کرد. اما ایرانیانی که جمع شده بودند و حجاب نیز نداشتند و همچنین سالن را روی سرشان گذاشته بودند نمی‌توانستیم به دلایل شرعی اینها را نشان دهیم. در این راستا با جلسه‌ای گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم که مسابقه‌ی والیبال ایران و کوبا را که شنبه‌ی آینده پخش می‌شود را نباید پخش کنیم چون بدتر می‌شود. اما با این حال همه به ماهواره پناه می‌برند که در ادامه‌ی این مباحث تصمیم گرفتیم بازی پخش شود.

عکس‌هایی که در مناظره‌ها نشان دادیم کار خوبی بود
ضرغامی در حاشیه‌ی این مراسم به مناظره‌هایی که پخش شد اشاره کرد و گفت: اولین مناظره‌ای که پخش شد خیلی‌ها اشکال گرفتند و ما منعطف شدیم اما اصل برداشت از واقعیت مهم است. عکس‌هایی که نشان دادیم کار خوبی بود. 50 درصد از مردم در نظرسنجی گفتند که این عکس‌ها به هیچ وجه حرمت نامزدها را زیر سوال نبرده است.

وی همچنین گفت: مناظره‌ی اول که پخش شد همه آن را به «مسابقه هفته‌» مرحوم نوذری تشبیه کردند و لطیفه‌هایی نیز از بابت آن ساخته شد. بماند جوک‌هایی که برای آقای جلیلی و خانم اشتون ساخته شد و یا لطیفه‌هایی که پس از پخش سریال «یوسف پیامبر (ع)» ساخته می‌شد و در بین مردم می‌چرخید. در حالی که همه‌ی اینها نقض آن طرف و یا آن برنامه نیست.

یکی از آسیب‌های ما در حوزه‌ کیفیت است
ضرغامی در پایان صحبت‌هایش با تأکید بر اینکه یکی از آسیب‌های ما در حوزه‌ی کیفیت است، گفت: اگر حوزه‌ی رسانه منعکس‌کننده تولیدات فرهنگی است، باید حساب جدایی برای آن پیدا کنند. فکر می‌کنم باید انقلابی برای ایجاد شاخصه‌های اصلی این امر صورت بگیرد. این مساله را شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تولیت آن را بر عهده بگیرد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
منفورترین چهره های هالیوود چه کسانی هستند؟
دختر بازیگر معروف هالیوود درگذشت
نظرات مهم «حسن روحانی» درباره زن و حجاب، ماهواره و اینترنت
ماجرای تلویزیون و تصاویر... از والیبال ایران و ایتالیا!! + تصاویر
رویکرد جدید صدا وسیما؛ شکیرا در تلویزیون ایران! + عکس