سوتی‌ یا بی‌تدبیری صدا و سیما؟ دمتان گرم حال تهرانی‌ها را گرفتید!!
تاكید تاسف‌بار تلویزیون به عنوان رسانه ملی بر پررنگ كردن مرز ساختگی بین تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها; دمتان گرم كه حال این بچه مایه‌دارها را در كنكور گرفتید! بخش خبری ساعت 14 برای اولین بار با ذوق و شوق اعلام كرد...
 تاكید تاسف‌بار رسانه ملی بر پررنگ كردن مرز ساختگی بین تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها; دمتان گرم كه حال این بچه مایه‌دارها را در كنكور گرفتید!

اعلام گزیده نتایج كنكور سراسری، چند ساعت زودتر از اعلام عمومی نتایج به رسم چند ساله سازمان سنجش تبدیل شده است. اعلام اسامی نفرات اول گروه‌های مختلف آزمایشی و ارائه آمارهای تفكیكی از جمله نسبت قبولی دختران و پسران، تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها و... از جمله آیین‌های این رسم است.

اما امسال صدا و سیما بیشتر از سال‌های پیش به كمك سازمان سنجش آمد تا این رسم هرچه باشكوه‌تر برگزار شود. تماس تلفنی با رتبه‌های برتر كنكور و به تصویر كشیدن جیغ و دست و هورای بلند آنها بعد از شنیدن خبر موفقیت‌شان در حالی از بخش‌های مختلف خبری پخش شد، كه همین صدا و سیما پیش از كنكور و در برنامه‌های مختلف سعی می‌كرد با ارائه مشاوره به خانواده‌ها و داوطلبان، از هیجان كنكور بكاهد و به آنها القاء كند كه «حالا كنكور انقدرها هم مهم نیست و موفقیت یا عدم موفقیت در آن حكم مرگ و زندگی را ندارد»!

اما آنچه موضوع این نوشته است جوگیری‌های اینچنینی صدا و سیما و شیرین زبانی‌های گزارشگران آن نیست. موضوع، بی‌تدبیری‌های عجیب و غریبی است كه از این رسانه سر می‌زند و احتمال وجود یك مركز تفكر استراتژیك در آن را زیر سوال می‌برد.

بخش خبری ساعت 14 برای اولین بار با ذوق و شوق اعلام كرد كه شهرستانی‌ها در رشته‌های ریاضی و تجربی از تهرانی‌ها پیشی گرفته‌اند. همین تیتر در سایر بخشهای خبری هم تكرار شد و حتی در آنونس تبلیغی گفتگوی ویژه خبری هم روی این نكته تاكید شد تا مخاطب با شنیدن این تیتر جذاب، راغب شود حتماً گفتگو را ببینید.

تاكید رسانه ملی بر این تفكیك بی‌دلیل و رسمیت بخشیدن به این مرز ساختگی تهران و شهرستان و قرار دادن ایرانی بودن همه كنكوری‌ها ذیل این تفكیك، اتفاق عجیبی‌ست كه بارها در برنامه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و عجیب است كه هیچ كس به آن توجه نمی‌كند.

بر اساس كدام نیاز یا الویت باید جوانان شهرستانی را مقابل برادران و خواهران تهرانی‌شان قرار داد و حتی از آنها خواست حالا كه توانسته‌اند علی رغم تبعیض امكانات آنها را شكست بدهند، خوشحال باشند؟! پیش فرض گرفتن این تقابل و تمایز و پررنگ كردن آن با كدام استدلال صورت گرفته است؟ آیا صرف تلاش سازمان سنجش برای نشان دادن دقت و تلاش خود در ارائه آمار جزئی و همچنین ابتكار و شرین‌زبانی یك گزارشگر كافی است برای این اقدام؟

آمارهایی از این دست مانند نسبت قبولی دختران به پسران كه چند سالی‌است اعلام می‌شود و در سطح جامعه تبعات مختلف روانی ایجاد می‌كند، چیزی است كه باید به دست سیاستگذران فرهنگی و آموزشی كشور برسد. آنها هستند كه باید تبعات تغییراتی اینچنینی را بررسی كرده و تصمیم بگیرند. اما متاسفانه مسئولان سازمان سنجش مانند خیلی از نهادها چنین اطلاعاتی را بی‌حساب و كتاب در اختیار صدا و سیما می‌گذارند و این رسانه‌هم كه گویی سیاست‌هایش را گزارشگران تعیین می‌كنند، با ذوق زدگی اینها را منتشر می‌كند. حال اینكه چه تبعات روانی و فرهنگی بر این آمار و تفكیك آماری مترتب است چیزی است كه گویا اصلاً مهم نیست.

به نظر می‌رسد حكایت رسانه ملی حكایت همان بنده‌خدایی است كه به دروغ فریاد می‌زد كه فلان جا آش می‌دهند و هنگامی كه هجوم مردم برای آش گرفتن را دید،‌خودش هم كاسه‌ای برداشت و دوید و گفت نكند واقعاً آش بدهند! حالا صدا و سیما هم در سریال‌ها و تبلیغاتش به دروغ زندگی لوكس و تجملاتی بخشی از مردم شمال تهران را بجای زندگی همه تهرانی‌ها به مردم سایر نقاط كشور غالب می‌كند و بعد، اینبار به غلط برای شهرستانی‌های كه توانسته‌اند بر این زندگی لوكس خیالی در یكی از عرصه‌ها پیروز شوند، هورا می‌كشد.

پررنگ كردن مرز بین تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها به بهانه كنكور تازه‌ترین دست گل صدا و سیماست كه اگر ادامه یابد باید در انتظار عواقبش ماند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
احسان علیخانی: مگر دیوانه‌ایم گریه بیننده را دربیاوریم؟!
دیدار هنرمندان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی + عکس
عکس: عباس کیارستمی و فروتن در جشن تولد مسعود کیمیایی
بازیگر زن معروف هالیوود درگذشت
آخر هفته با پرستو صالحی، یکتا ناصر و شهاب حسینی در تلویزیون