لیلا بلوکات: برای نرگس از صبح گریه می‌کردم تا چشم‌هایم ورم کند
روزی که می خواستیم این صحنه را ضبط کنیم در تمام لحظات به آن فکر می کردم و در عالم خودم بود تا بتوانم برای این صحنه کاملاآماده شوم. حتی از صبح آن روز مرتب گریه می کردم تا چشم هایم قرمز شود و ورم کند.
لیلابلوکات در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی به کارگردانی محمدحسین لطیفی، نقش نرگس عروس خانواده را بازی کرده است. او قبل از ایفای نقش برای پذیرفتن آن تردید داشت، چون دلش نمی خواست نقش یک عروس بدجنس را بازی کند، به همین دلیل با هماهنگی لطیفی، نقش نرگس را تلطیف کرد تا مردم بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. با او به گفت وگو نشستیم.

شما در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی، نقش عروس یک خانواده سنتی را بازی کردید که با تقابل های زیادی رو به رو است و از سوی دیگر نقشی را به عهده گرفتید که سنش از خودتان بیشتر است. اولین مواجهه تان با نقش چگونه بود؟
زمانی که به من نقش نرگس پیشنهاد شد، تردید داشتم آن را بپذیرم؛ چون بعد از خواندن خلاصه قصه احساس کردم نرگس، عروس بدجنس خانواده است و ویژگی های منفی دارد و از سوی دیگر نقشی است که بالاتر از سن من است . این دو امتیاز منفی باعث تردیدم برای پذیرفتن نقش شد، اما از آنجا که به آقای لطیفی ارادت دارم و علاقه مند بودم با او کار کنم، قانع شدم این نقش را قبول کنم. ضمن این که کارگردان هم تاکید داشت، این خلاصه قصه است و بعد از شخصیت پردازی نقش نرگس تلطیف می شود. بعد از آن که پنج قسمت از فیلمنامه نوشته شد و آن را خواندم، فکر کردم نقش نرگس جای کار دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم نقش را بپذیرم.
همیشه سعی می کنم نقش هایی را قبول کنم که متفاوت با کارهای قبلی ام باشد. از کلیشه ها فراری هستم و تلاش زیادی برای نقش هایم می کنم تا برای تماشاگر حرفی برای گفتن داشته باشم و او هم با علاقه کارم را دنبال کند.
    
اما چیزی که ما از شخصیت نرگس می بینیم، منفی نیست، حتی در خیلی مواقع شاهد کرنش های او در مقابل پدر همسرش (فرهاد قائمیان) که فردی سنتی است، هستیم. چطور شد شخصیت نرگس را از وجوه منفی جدا کردید تا از او شخصیتی متعادل بسازید؟
راستش تمام تلاشم را به کار گرفتم تا این شخصیت را از منفی و بدجنس بودن خارج کنم، به همین دلیل با نگاهی متفاوت به این شخصیت، نقش نرگس را بازی کردم. دلم نمی خواست مردم نرگس را دوست نداشته باشند و با خودشان بگویند باز هم یک عروس بدجنس! به همین دلیل انرژی زیادی برای ایفای نقش نرگس گذاشتم و می توانم بگویم از همه تجربیات سال های بازیگر ی استفاده کردم.

من برای همه نقش هایم انرژی می گذارم. وقتی در سریال آسمان همیشه ابری نیست هم بازی می کردم، تمام تلاشم این بود که خودم را در قالب یک دختر دبیرستانی قرار بدهم تا وقتی نوجوانان این سریال را تماشا می کنند، شخصیت مرا جدا از خودشان نبینند. خوشبختانه نقش نرگس هم با استقبال مردم روبه رو شد و این طور نبود که با یک عروس گستاخ روبه رو شوند.
    
آیا لطیفی به شما این اجازه را داد تا آن طور که می خواهید نقش نرگس را بازی کنید؟
بله، خوشبختانه آقای لطیفی خیلی با بازیگرانش همراه است و در یک جمله می توانم بگویم خیلی هوای بازیگرانش را دارد و با آرامش و بدون نگرانی کارش را انجام می دهد. من هم تلاش کردم بدجنسی و خشونت را از نرگس بگیرم و نوع رفتار و ادبیاتش به گونه ای باشد که مردم تصور بدی نسبت به او پیدا نکنند. البته آقای لطیفی و تهیه کننده هم نمی خواستند عروس خانواده منفی باشد.
    
نقش نرگس در پنج قسمت ابتدایی سریال پررنگ است، اما از این قسمت به بعد کمرنگ می شود. به نظرتان این نقش جای بیشتری برای کار نداشت؟
من هم با شما موافق هستم. نقش نرگس جای کار بیشتری داشت، اما متاسفانه ما مشکل زمان داشتیم. کارگردان هم خیلی تلاش کرد در زمان کمی که در اختیار داریم همه نقش ها شخصیت پردازی مناسب داشته باشد و هر کاری از دستش برآمد، انجام داد و اگر زمان بیشتری برای کار داشتیم، مسلما تمرکز بیشتری روی این نقش می شد.

یکی از صحنه های تاثیرگذار این سریال تصادف فرزند نرگس است که بی توجهی پدرشوهر باعث این اتفاق می شود. در این صحنه انتظار می رفت نرگس با پدر همسرش درگیر شود، اما نرگس رفتاری از خودش نشان داد که بیننده متعجب شد؛ او هم احترام حاجی را نگه داشت و هم حرفش را به او گفت. درباره بازی این سکانس برایمان توضیح دهید.
این صحنه جزو شاه سکانس های بازی من در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی بود. همه عوامل از کارگردان و تهیه کننده گرفته تا مجری طرح و مدیر تولید درباره از روز اول به من گفتند که این سکانس جزو سخت ترین سکانس های بازی من است. به همین دلیل سعی کردم تمام تمرکزم را برای بازی در این سکانس بگذارم و به این ماجرا از روز اول توجه داشته باشم.
دلم می خواست از تمام انرژی و تجربه ام برای این صحنه استفاده کنم. جالب است بدانید بعد از این که به گروه ملحق شدم در همان سه روز اول تصویربرداری، این صحنه ضبط شد و گروه، صحنه های بیمارستان را ضبط کردند. این در حالی بود که من هنوز خیلی با نقش نرگس عجین نشده بودم، اما از آنجا که تمرکز زیادی برای این صحنه کرده بودم با یک برداشت ضبط شد و حتی به برداشت دوم نرسید.

تماشاگر با دیدن صحنه تصادف فرزندم بر اثر بی احتیاطی پدر همسرم انتظار داشت من سر و صدا کنم و به قول معروف قشقرق راه بیندازم ، اما برای بازی در این صحنه سعی کردم برخلاف مسیر آب شنا کنم، به همین دلیل سر و صدا راه نینداختم. بیننده هم با دیدن این صحنه متعجب شد، چون انتظار نداشت من این گونه عمل کنم. حرکت من در این صحنه کاملاتعمدی بود و می خواستم بیننده غافلگیر شود. گرچه بعد از تمرین، این صحنه با یک برداشت ضبط شد اما انرژی زیادی از من گرفت و کار راحتی نبود.
    
شما اشاره کردید در روزهای اول که به گروه بازیگران سریال زمانی برای عاشقی پیوستید این صحنه ضبط شد. برای این که خودتان را به نقش نرگس نزدیک کرده ، این صحنه را بازی کنید، از چه راهکاری استفاده کردید؟
روزی که می خواستیم این صحنه را ضبط کنیم در تمام لحظات به آن فکر می کردم، حتی با هیچ کس حرف نزدم و در عالم خودم بود تا بتوانم برای این صحنه کاملاآماده شوم. حتی از صبح آن روز مرتب گریه می کردم تا چشم هایم قرمز شود و ورم کند و به نقشم کمک کند. جالب است بعد از ضبط این صحنه آقای لطیفی خطاب به من گفت آنقدر تو حال خودت بودی که جرات نمی کردیم به تو نزدیک شویم. تا زمانی که این صحنه ضبط نشد، مرتب درگیر بودم و بعد از ضبط نفس راحتی کشیدم.
    
با توجه به این که فیلمنامه سریال از ابتدا نوشته نشده بود و پنج قسمت دوم فیلمنامه اواسط تصویربرداری به دستتان رسید. این مساله تاثیری در بازی تان نگذاشت؟
قبل از کار پنج قسمت از فیلمنامه به ما تحویل داده شد و بعد پنج قسمت دوم را دادند. نقش نرگس در پنج قسمت اول خیلی پررنگ بود که بموقع فیلمنامه به ما داده شد، اما فضای قسمت های بعدی فیلمنامه خیلی مردانه بود و زنان حضور پررنگی نداشتند و قصه بیشتر به حاجی (فرهاد قائمیان) مربوط می شد که بعد از گذشت 20 سال به دنبال دوستانش می گردد تا بتوانند دوباره تعزیه را راه بیندازند. اتفاقا من به دوستان گفتم که چرا زنان در این قسمت ها کمرنگ شده اند، اما متاسفانه کمبود زمان باعث شد نقش زنان در این قسمت ها پررنگ تر نشود، حتی تصویربرداری در روزهای پخش این سریال هم ادامه داشت و زمان برای این تغییرات نداشتیم.
    
بازی در سریال زمانی برای عاشقی نخستین تجربه همکاری با لطیفی را برای شما شکل داد. این تجربه را چگونه ارزیابی می کنید؟
تجربه خوبی بود. خیلی علاقه مند بودم با ایشان کار کنم و خوشبختانه در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی این موقعیت فراهم شد. به نظرم او کارگردان متفاوتی است و بازیگر از کار کردن با او لذت می برد. در طول کار مرتب به بازیگر آرامش می دهد و کار کردن با او لذتبخش است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام جم



مطالب پیشنهادی:
«تیلور سوییفت» محبوب‌ترین خواننده زن 2013 آمریکا
عکسهای جدید جنیفر لوپز در فیلم «پسر همسایه»
عکس‌هایی دیده نشده از فیلم محمد (ص) مجید مجیدی
شقایق فراهانی: بازیگران جدید جشنواره فجر امسال را متفاوت می‌کنند
آنچه درباره‌ فیلم محمد (ص) مجید مجیدی ندیده و نشنیده‌اید + تصاویر