زن تایلندی برای ارسطو!
سیروس مقدم به پرسش‌هایی درباره دلایل استفاده از صحنه‌های کشتی و رونمایی از پیراهن تیم ملی، حضور بیش از حد اسپانسر در سری سوم «پایتخت»، محتوای بعضا سفارشی در این کار، دلیل ازدواج ارسطو با یک دختر چینی و... پاسخ داد.
حضور اسپانسر در «پایتخت» تنیده شده بود

کارگردان سریال «پایتخت» ابتدا درباره‌ی پرداخت بیش از حد به اسپانسر در برخی صحنه‌های مجموعه توضیح داد: اتفاقا ما به نسبت حمایت مالی که اسپانسر از ما کرد، پرداخت زیادی نداشتیم. شاید به این دلیل پرداخت اسپانسر در کارمان زیاد به نظر می‌رسید که کاور کامیون ارسطو با نام این شرکت طراحی شده بود و این کامیون بالاخره باید در تمام نقاط حرکت می‌کرد در حالی که ما کار خیلی تبلیغاتی روی اسپانسر انجام ندادیم. جا دارد روشن کنم که این شرکت، اسپانسر برگزاری مسابقات بود و 10 هزار دلار جایزه گذاشته بود و حضورش هم به نوعی در قصه ما تنیده شده بود.

این کارگردان در این زمینه تاکید کرد که: قانون اسپانسر در فوتبال و کشتی هم به همین شکل است و داور و فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران حتما باید لباس اسپانسر را تن‌شان کنند، همچنین باید دور میدان مسابقه هم تبلیغات آن شرکت باشد؛ بر این اساس به نظر من به نسبت حمایت مالی که اسپانسر از ما داشت تا سریال «پایتخت» بتواند آبرومند ساخته شود همین‌قدر کافی بود و به نظر نمی‌رسد که بیش از حد به آن پرداخته شده باشد.

فوتبال و کشتی جزو اسپانسر نبودند

مقدم در ادامه با تاکید بر اینکه فوتبال و کشتی در سریال «پایتخت 3» جزوی از اسپانسر کار نبودند، گفت: ما مطلقا هیچ دریافتی به عنوان کمک مالی یا حمایت مادی از فدراسیون کشتی، فوتبال و بهزیستی نداشته‌ایم؛ چرا که قصه‌های ما این گونه ایجاب می‌کرد که برای اتفاقاتمان به بازسازی صحنه‌ها بپردازیم. به عنوان مثال برای تجلیل از پیراهن تیم ملی باید به فدراسیون فوتبال می‌رفتیم و اگر هم برای مسابقات کشتی صحنه‌های کشتی را بازسازی کردیم به دلیل این بود که واقعی‌تر جلوه بدهیم و جالب اینجاست که وقتی ما به آنجا رفتیم، تازه متوجه شدیم که وضع مالی آن‌ها از تلویزیون خیلی بدتر است و باید ما به آن‌ها کمک کنیم!

سیروس مقدم

وی در عین حال تأکید کرد:‌ فدراسیون کشتی و شخص آقای خادم به شدت از سریال «پایتخت 3»‌ حمایت کردند و امکانات خیلی زیادی در اختیارمان گذاشتند. همچنین آقای کفاشیان هم با لطفی که داشتند سالن‌های همایش فدراسیون فوتبال را در اختیارمان گذاشت ولی هیچ کمک مالی و اسپانسری در کار نبود.


با همسرم عهد کردیم ارتباط دلی‌مان با امام رضا(ع) را حفظ کنیم

کارگردان «پایتخت 3» در پاسخ به پرسشی مبنی بر محتوای شعاری برخی صحنه‌ها در «پایتخت 3» و اینکه آیا این بخش‌ها از سوی تلویزیون به شما سفارش شده بود؟ پاسخ منفی داد و گفت: اصلا این‌طور نبوده و هیچ چیزی به ما سفارش نشده است؛ چرا که تیم نویسندگان ما تیمی سفارش‌پذیر نیستند. ما اگر در کارمان به چیزی اعتقاد نداشته باشیم محال است آن‌را در کارمان وارد کنیم. به عنوان مثال بحث امام رضا (ع) و پرداخت به این مقوله، فقط مختص «پایتخت 3» نبوده بلکه در سریال‌هایی مثل «چاردیواری» و «پایتخت 1 و 2» پرداخت به این موضوع را داشته‌ایم؛ چرا که اعتقاد قلبی تیم سازنده ما همین است و ارادت خاصی نسبت به امام رضا (ع) داریم؛ بنابراین من و همسرم خانم غفوری (تهیه‌کننده پایتخت) با هم عهد کردیم که هر سریالی ساختیم به گونه‌ای ارتباط دلی‌مان را با امام رضا (ع) قطع نکنیم.

وی اضافه کرد: بخشی دیگر از مسائل در «پایتخت 3» برگرفته از خاطرات و تجاربی بود که دیگران داشتند و به نویسندگان منتقل کردند؛ به عنوان مثال بحث قرعه‌کشی برای کشتی نقی و آمدن شماره هشت برای نقی خاطره‌ای بود که مجید خدایی - کشتی‌گیر قهرمان سابق تیم ملی - برای محسن تنابنده تعریف کرده بود. تمام اتفاقات «پایتخت» اعتقادات و باورهای خودمان است. به عنوان مثال اینکه یک زن چینی با زبان چینی با امام رضا (ع) حرف بزند، اتفاق زیبایی است، حتی اگر این کار سفارش کسی هم باشد سفارش خوبی بوده است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/01/siro3.jpg
سیروس مقدم

چرا زن چینی؟

مقدم در بخشی دیگر از گفت‌وگویش با ایسنا در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا زن چینی برای ارسطو انتخاب کردید؟ توضیح داد: به دلیل اینکه ارسطو در سری سوم از سریال «پایتخت»، کامیون ترانزیت خریده بود و بیشتر به خارج از کشور سفر می‌کرد. در این رفت‌وآمدها ابتدا قرار بود همگی به ترکیه برویم، حتی قرار بود فینال مسابقات کشتی هم در همان‌جا برگزار شود که این قضیه منحل شد؛ ضمن اینکه در همان‌جا قرار بود ارسطو با یک دختر ترک آشنا شده و ازدواج کند اما به دلیل اینکه سفرمان لغو شد، برعکس عمل کردیم و به این فکر افتادیم که یک کاراکتر خارجی را وارد ایران کنیم. در این تضارب آراء و تضاد فرهنگی که قطعا قصه‌زا هستند و کمدی ایجاد می‌کنند، در نهایت خیلی فکر کردیم به جهت اینکه دختری که می‌خواهد با ارسطو ازدواج کند کجایی باشد بهتر است.

او ادامه داد: در ابتدا فکر کردیم یک دختر هندی با ارسطو ازدواج کند اما فکر کردیم که هند کشتی ندارد و بعد فکر کردیم یک دختر ترک باشد که به این نتیجه رسیدیم که ترک‌های مسلمان خیلی تفاوت‌های فرهنگی زیادی با ما ندارند که قصه‌زا باشند. یکی دیگر از گزینه‌های ازدواج ارسطو، ازدواج با یک دختر تایلندی بود که باز هم دیدیم شاید به لحاظ چهره‌ای که از دختران تایلندی ارائه شده، شاید شکل درستی نباشد و بهترین فکر این بود که به این نتیجه رسیدیم یک زن چینی در نظر بگیریم؛ چراکه بحث چین در ایران به دلیل اینکه جنس بُنجُل چینی، عروسک‌های چینی، ماشین چینی و... همیشه وجود دارند این تصور در سریال پیش بیاید که ارسطو از یک دختر بنجل چینی خواستگاری می‌کند و خانواده‌اش هم با او مخالف می‌کنند اما بعد می‌بینیم که چه دختر خوبی است.

سیروس مقدم در پایان گفت‌وگوی خود ضمن تشکر از همسرش که تهیه‌کنندگی سریال «پایتخت» را بر عهده داشته به ایسنا گفت:‌ اگر تهیه‌کننده این سریال کسی به جز خانم غفوری بود، فکر نمی‌کنم این امکانات و شرایط که سریال می‌طلبید را می‌توانست فراهم کند و کار را با آرامش پیش ببرد. همچنین جا دارد از حامیان مالی «پایتخت 3» که با حضور و علاقه و شعور مدیران فرهنگی‌شان همراه بود و بدون اینکه اعمال نظری داشته باشند باعث شدند «پایتخت 3» بدون دغدغه و بحران مالی با آرامش کارش را به پایان برساند، تشکر کنم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
نگار فروزنده: هیچ وقت عمل زیبایی نداشته‌ام + تصویر
زندگی خصوصی شکیرا + تصاویر
مردی که فرشته میدید + تصاویر
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی