برای «اوس موسی» نگران بودم
این بازیگر خاطرنشان کرد: خدا را شکر بعد از ایفای نقش اوس موسی در تلویزیون بازخوردهای خوبی از مردم گرفتم و همین جا دوست دارم اعلام کنم که دست همه همشهریان مشهدی خودم را می‌بوسم؛ چرا که واکنش بسیار خوبی از سوی همشهریانم دیدم.
 هدایت هاشمی که با لهجه‌ مشهدی در نقش «اوس موسی» در سریال «پایتخت 3» بازی کرده بود، می‌گوید: جا دارد مازندرانی‌های عزیزی که کمی نسبت به سریال «پایتخت» ناخرسندی کرده بودند را به همشهریان مشهدی خودم ارجاع بدهم که چقدر به من لطف داشتند و احساس خوشحالی و شادمانی می‌کردند که چقدر کار خوبی کردم که با لهجه مشهدی بازی کردم و مردم بیشتر با این لهجه آشنا شدند.

سیروس مقدم برای تلویزیون برند است
او با بیان اینکه سیروس مقدم بزرگترین برند تلویزیون است، درباره حضورش در «پایتخت 3» گفت: کار کردن با آقای مقدم برای هر بازیگری باعث افتخار است و برای من هم باعث افتخار بود که در «پایتخت» با ایشان همکاری کنم.

هاشمی خاطرنشان کرد: پیش از حضور در سریال «پایتخت 3» با آقای مقدم یک تجربه دیگر در سریال «چک برگشتی» را هم داشته‌ام و از آن به بعد بود که متوجه شدم هر وقت هر بازیگری با سیروس مقدم کار کند یک شانس بزرگ می‌آورد چرا که به نظرم آقای مقدم بزرگترین برند تلویزیون است.

وی در ادامه این مطلب اضافه کرد: زمانی که همکاری‌ام با سریال «چک برگشتی» آقای مقدم تمام شد همچنان ارتباطم با ایشان ادامه داشت و مدام در دفترش با بازیگرانش هم در ارتباط بودم.


اصلا فکر نمی‌کردم در «پایتخت» بازی کنم
هاشمی در ادامه با اشاره به حضورش در سریال «پایتخت 3» یادآور شد: در حالی برای سری سوم «پایتخت» دعوت به کار شدم که سری اول و دوم این مجموعه را به طور کامل دیده بودم و خیلی هم دوست داشتم و همچنین کامل در جریان ساخت دو سری قبل بودم؛ به جهت اینکه بسیاری از دوستان بازیگرم، از هم‌دانشکده‌ای‌ها و دوستان تئاتری‌ام بودند؛ بر این اساس معتقدم «پایتخت» همیشه کست ایده‌الی داشت و من جایی برای خودم در «پایخت 3» نمی‌دیدم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم در این سریال بازی کنم.


برای نقش «اوس موسی» نگران بودم
او ادامه داد: حتی بار اولی که آقای مقدم برای بازی در «پایتخت 3» مرا دعوت به کار کرد‌، به ایشان گفتم که تماشای «پایتخت» در ایام عید آنقدر لذت دارد که من دیگر دوست ندارم خودم در «پایتخت» بازی کنم ولی زمانی که این اتفاق پیش آمد و استاد اکبر عبدی به دلیل پروژه «معراجی‌ها» نتوانست در «پایتخت» حضور پیدا کند، در حالی که نقشش نوشته شده بود‌ مرا به سریال آوردند و نقش «اوس موسی» را به من دادند که به نظرم نقش خوبی بود و جای خوبی هم برای کار کردن داشت ولی از همه مهم‌تر دغدغه‌ام در «پایتخت 3» این بود که کمی نگرانی داشتم که چطور در دل پرسوناژهایی قرار بگیرم که قبلا کاملا شکل گرفته بودند و در دو سری قبل مردم آنها را دیده بودند و سال‌ها با آنها همذات‌پنداری کرده بودند که خوشبختانه این دغدغه و نگرانی با همدلی از طرف گروه به خوبی گذشت و در همان هفته اول که مقابل دوربین بودم نگرانی‌ام برطرف شد اما همچنان تا لحظه پخش متوسل به این بودم که ببینم تماشاچی «اوس موسی» را می‌بیند یا خیر که خدا را شکر دیده شد.

عکس: عارف طاهر کناره

«پایتخت» از بهترین کمدی‌های بعد از انقلاب بود
بازیگر نقش «اوس موسی» سریال «پایتخت» را در هر سه سری از بهترین کمدی‌های بعد از انقلاب در ایران خواند.

هاشمی سپس با بیان اینکه شخصیت «اوس موسی» را خیلی دوست داشت،‌ خاطرنشان کرد: به نظرم اوس موسی شخصیتی بود که در تلویزیون تا به حال کار نشده بود. معمولا طی این سال‌ها همیشه شخصیت‌های شهرستانی که در سریال‌ها گل می‌کردند شخصیت‌هایی بودند که کمی ساده بودند اما اوس موسی با وجود شهرستانی‌ بودنش، به اندازه یک انسان کاملا فهمیده، دارای دانایی بود و به همان اندازه خوبی داشت و پرسوناژی بود که در تلویزیون به آن پرداخته نشده بود.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در بخشی دیگر از گفت‌وگویش درخصوص اهمیت دادن به مقوله فرهنگ در کشور و رواج آن توضیحاتی را ارائه داد و گفت: خوشحالم که در هر صورت بعد از 35 سالی که از انقلاب می‌گذرد، فرهنگ از یک واژه تزئینی به واژه‌ای تبدیل شد که رهبر انقلاب آن‌را جزو اهداف اصلی و حرکت اصلی سالانه‌ی مملکت قرار داد. امیدوارم واقعا این هشدار و شعار شدن واژه فرهنگ تلنگری به تمام مسئولان باشد و بدانند فرهنگ در صدر اهمیت تمام مسائل در این مملکت است. در واقع هر چیزی که قرار است در این مملکت پی‌ریزی و بنا شود، باید اول فرهنگش ترویج پیدا کند.

وی در عین حال تاکید کرد: فرهنگ عمومی از طریق هنر و بخصوص هنرهای نمایشی به دلیل محبوبیتی که در میان مردم دارد قابل فراگیر و آموزش هستند که اگر به هنرمندانی که طی این سال‌ها برادری‌شان را به نحو احسن به این مملکت ثابت کرده‌اند اعتماد شود می‌توانند کارگزاران خوبی برای راه‌اندازی فرهنگ سازندگی در این کشور باشند.

وی سپس به ترویج فرهنگ در سریال «پایتخت» اشاره کرد و افزود: همان‌طور که در سریال «پایتخت» تماشا کردید، مبناهای اخلاقی در این سریال خیلی خوب پی‌ریزی و بنا شده بود و جدی گرفته شده بود و چقدر به استحکام خانواده خوب پرداخت شده بود. امیدوارم در سایر بخش‌ها هم به مقوله فرهنگ توجه بیشتری شود.

سریال‌های نوروز از دیدگاه هدایت هاشمی
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به تلویزیون در سالی که گذشت چه نمره‌ای می‌دهید؟ اظهار کرد: ابتدا بگویم که علاوه بر سریال «پایتخت» در نوروز امسال مابقی سریال‌ها را نیز تماشا کردم ولی به دلیل مشغله‌هایی که داشتم آنها را نصفه و نیمه رها کردم و به نظرم سریال‌های بدی نبودند و خوب بودند، به غیر از سریال شبکه تهران که اصلا مرا جذب نکرد و به نظر من سریال دمُده‌ای بود که به نظرم این نوع کمدی دیگر از مد افتاده است. توصیه من به دوستانی که می‌خواهند در حوزه کمدی فعالیت داشته باشند این است که زمان‌های خودشان را بشناسند و از کمدی‌هایی که کهنه شده و امتحانش را پس داده‌اند صرف نظر کنند. من تنها یک قسمت از سریال «ما فرشته نیستیم» را دیدم که اصلا جذبم نکرد بنابراین دیگر آن را دنبال نکردم.


بزرگترین مشکل تلویزیون بی‌پول بودنش است
او اضافه کرد: تلویزیون به عنوان پرچم‌دار جبهه فرهنگ و همه‌گیر بودنش بزرگترین مشکلی که دارد بی پول بودنش است و من نمی‌دانم چرا برای این اتفاق راهکاری صورت نمی‌گیرد و چرا مسئولان متوجه نمی‌شوند که اگر می‌خواهند در این مملکت هرگونه پیشرفتی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، باید این اتفاق در حوزه تلویزیون بیفتد، پس تلویزیون باید همیشه پول داشته باشد؛ بنابراین من فکر می‌کنم مهمترین معضل تلویزیون در سال 91 و 92 مسئله مالی بود که باید حل شود.


از بازی در آثار تلویزیونی پرهیز می‌کنم
هدایت هاشمی در ادامه این مطلب با بیان اینکه به عنوان بازیگر از بازی در آثار تلویزیونی کمی پرهیز می‌کند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بعد از چند سال تلویزیون هنوز معوقات مرا پرداخت نکرده است، خودم شخصا از بازی کردن در آثار تلویزیونی کمی پرهیز می‌کنم؛ البته ناگفته نماند که در حوزه‌های سینما و تئاتر هم وضع از این بهتر نیست. به نظرم باید یک بازنگری اساسی نسبت به ظرفیت‌های بودجه انجام بگیرد چرا که تلویزیون پتانسل بالایی برای تولید آثار دارد ولی هیچ کدام از قوه بالفعل بر نمی‌آیند به دلیل اینکه تلویزیون قادر به پرداخت هزینه‌هایش نیست و ما زمانی که نتوانیم افراد درجه یک را در تلویزیون حفظ کنیم و کم کم آنها به سمت رسانه‌های تصویری بروند و از تلویزیون فاصله بگیرند، دست تلویزیون خالی می‌شود؛ بنابراین اگر اوضاع بهتر شود در تلویزیون می‌مانم.

بازی در یک تئاتر موزیکال
این بازیگر در پایان گفت‌وگوی خود با اشاره به جدیدترین کارهایش در حوزه سینما و تئاتر گفت: اکنون مشغول کار کردن روی چند فیلمنامه هستم؛ البته چند پیشنهاد هم برای سینما و سریال‌های تلویزیونی دارم که هیچکدام نظرم را جلب نکردند ولی احتمالا مجددا به تئاتر برگردم چرا که در تمام این سال‌ها همیشه حداقل سالی یک تئاتر را داشته‌ام؛ ضمن اینکه اگر خدا بخواهد تصمیم دارم یک تئاتر موزیکال کار کنم که در ایران و خارج از کشور اجرا داشته باشد و سعی‌ام این است در این فرصتی که فعلا به کاری جواب نداده‌ام، خودم را درگیر تئاتر موزیکالم کنم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
نگار فروزنده: هیچ وقت عمل زیبایی نداشته‌ام + تصویر
زندگی خصوصی شکیرا + تصاویر
مردی که فرشته میدید + تصاویر
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی