20:30 و اخلاق رسانه‌ای
یک «صرفا جهت اطلاع دیگر» از بخش خبری 20:30 پنجشنبه گذشته پخش شد و باز هم دولتی‌ها از جملات نیشدار گوینده آن یعنی کامران نجف‌زاده در امان نماندند. کامران نجف‌زاده که در ردیف حامیان دیروز احمدی‌نژاد به‌شمار می‌رود، چندی است که ظاهرا تلاش جدی و جدیدی را در رصد دولت و اقدامات و سخنان هیات‌وزیران به کار بسته و آنها را چنان زیر ذره‌بین گذاشته که حتی بخشی از سخنان وزیرخارجه که خود تاکید داشته است رسانه‌ای نشود را در سیمای همگانی پخش کرد، آنجا که محمدجواد ظریف در هواپیماست و مشغول بازگوکردن نحوه توضیح مساله حرمت سلاح‌ هسته‌ای از نگاه ایران برای کاترین اشتون است و گریزی هم به علت دست‌ندادن با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌زند.

 نجف‌زاده این بخش را پخش می‌کند و وزیر امورخارجه را خیلی خودمانی خطاب می‌کند و می‌گوید که «اما نکته مهم اینه که آدم خواب را میشه بیدار کرد اما آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد ظریف‌جان.» او در بخش دیگر برنامه خود علی جنتی، وزیر ارشاد را که در جواب خبرنگار صداوسیما گفته بود «شما پخش نمی‌کنی چرا ضبط می‌کنی؟»

اینگونه به کنایه مخاطب قرار می‌دهد: «خوبه که شما دل‌آرامید حالا» او البته از روحانی هم نمی‌گذرد و با اشاره به این سخنان رییس‌جمهوری که گفته بود «یک‌چهارم مهلت ما گذشت ببینید اگر یک‌چهارم وعده‌ها عملی نشود باید عذرخواهی کنیم»، گفت که «چه پیشنهاد خوبی ما هم حاضریم کمک کنیم تا همه وعده‌های قبل و بعد از انتخابات بازخوانی بشه تا مشخص بشه چه کسانی و کدوم وزرا باید عذرخواهی کنند. آرشیو ما قویه برخلاف حافظه تاریخی‌مان که ضعیفه.»

این تعداد مخاطب قراردادن رییس‌جمهوری و هیات‌وزیران آن هم با لحن خاص و کشدار مجریان برنامه 20:30 و صرفا جهت اطلاع که مخصوص به خودشان است، در شرایطی است که تنها یک‌سال از عمر دولتی گذشته که با مشکلات فراوان باقی‌مانده از دولت احمدی‌نژاد روی کار آمده است؛ همان دولتی که دست‌کم تا سال آخر دولت او، صداوسیما یکپارچه در حمایت از احمدی‌نژاد حرکت می‌کرد. نقدهای تندوتیز صداوسیما البته در همین مدت بارها اعتراض دولتی‌ها را به‌دنبال داشته است. تا جایی که علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری معتقد است: «متاسفانه صداوسیما در جایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می‌کند.»

 حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری هم اعتقاد دارد: «از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیز جنبه تشریفاتی دارد.» رییس‌جمهوری نیز شخصا در اولین نشست سال 93 با اشاره به عملکرد صداوسیما گفته بود: «سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صداوسیما و روزنامه‌های آنها هرچه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به‌راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می‌کردند.»

او البته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته بود: «‌ای‌کاش اینجا در صداوسیما هم عدالت بود. به خیلی‌ها در رسانه‌ها ظلم شد. در همین رسانه ملی، کاش همان شبی که به آنها تهمت زده شد می‌آمدند و پاسخ داده می‌شد. به خیلی از یاران امام توهین شد اما صداوسیما عدالت نداشت. به خیلی از کسانی که در زندان شاه شلاق خورده بودند در صداوسیما توهین شد. صداوسیمای علوی یعنی اینکه وقتی در صداوسیما به یک کسی توهین شد باید خودش به آن طرف زنگ بزند و بگوید بیاید و پاسخ دهد. گاهی به خیلی‌ها توهین می‌شود باید به آنها فرصت پاسخ بدهیم. اینها سرمایه انقلاب هستند نباید اینها را از دست بدهیم.» صداوسیما اما تغییر رویه نداده است و همچنان یکه‌تازی می‌کند آن‌هم پس از تقریبا هشت‌سال سکوت در برابر دولتی که اقدامات غلط آن روی خود را به‌خوبی به مردم نشان داده است.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق



 مطالب پیشنهادی:
به روایت یک عکس؛بیوه همفری بوگارت+تصویر
حدیث فولادوند: شباهت زیادی به «فوزیه» دارم+تصویر
شبی همسرم از من خواست با زن دیگری بیرون بروم!
الماس «دریای نور» و تاج فرح پهلوی کجاست؟+تصاویر گنجینه
سریالی که آبروی صدا و سیما را برد!