تنابنده در مقام بازیگر نقش نقی و سرپرست نویسندگان پایتخت ـ که می توان او را مغز متفکر پروژه هم دانست ـ ، با انتشار تصویری از یکی از معدود سکانسهای به یاد ماندنی «پایتخت 3» این مطالب را مطرح کرده است.

 وضع تولید سری چهارم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم با اظهارنظر جدید یکی از عوامل اصلی آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. ضمن آنکه به نظر می‌رسد بارقه های امیدی که برای ادامه یافتن آن وجود داشته، از میان رفته است.
به گزارش «بانی فیلم»، از اوایل امسال و در همان مقطع پخش قسمتهای آخر سریال «پایتخت 3» بحث‌های فراوانی درباره احتمال ادامه یافتن روند تولید سری‌های بعدی این مجموعه پرمخاطب در رسانه‌ ها و به ویژه فضای مجازی در گرفت. خیلی‌ها از در مخالفت در آمدند و این سریال را به دلیل آنچه اهانت به مازندرانی‌ها می‌خوانند، توهین‌آمیز دانسته و خواستار توقف تولید و حتی پخش آن شدند. ضمن اینکه در میان این مخالفان، گروهی هم افت کیفی آنرا در مقایسه با سری های پیشین به صورت جدی بهانه قرار داده و آنرا تمام شده ارزیابی کردند.
از سوی دیگر اما، طرفداران پر و پا قرص این سریال همچنان با تمجید از آن و گروه سازنده و با تشکیل کمپین‌های هواداری و حتی جمع آوری امضا در سایت‌های اینترنتی، مجدانه از درخواست ادامه یافتن آن را از مسوولان تلویزیون داشتند. هر چند همه این فضاسازی‌ها، ساز مخالف کوک کردن‌ها و در نهایت طرفداری های دو آتشه، با پایان پخش سری سوم به ناگهان فروکش کرد. به ویژه که سیروس مقدم کارگردان این سریال نیز به سرعت درگیر پروژه «مدینه» شد تا توجه همه به سوی دیگری غیر از پایتخت جلب شود. با این وصف، انتشار یک اظهار نظر جدید درباره سرنوشت سریال پیش گفته، معمای تولید ادامه آنرا پیچیده نشان می دهد.
 
*میگن پایتخت دیگه نباشه!
این اظهارنظر را محسن تنابنده در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده و از فحوای کلام او می توان دریافت که شرایط ایجاد شده مدیران سیما را متقاعد کرده تا قید ادامه پایتخت را بزنند.
تنابنده در مقام بازیگر نقش نقی و سرپرست نویسندگان پایتخت ـ که می توان او را مغز متفکر پروژه هم دانست ـ ، با انتشار تصویری از یکی از معدود سکانسهای به یاد ماندنی «پایتخت 3» این مطالب را مطرح کرده است. بینندگان «پایتخت 3» یادشان هست که در این سکانس، کاراکتر نقی بر سر مزار مادرش از دلتنگی هایش می گوید و طی گلایه مندی از شرایط زندگی، با مادرش درددل می کند. تنابنده باکمک گرفتن از ادبیات خود در این سکانس و انتشار تصویری از آن در اینستاگرامش نوشته است: «آخ..سلام مادر..خوبی؟سرکیفی؟روبه رشدی؟(مکث)یه کم درددل دارم بگم؟(مکث)میگن نباش،میگن پایتخت دیگه نباشه،میگن خودتو خانوادتو، ارسطو و چوچانگم، ور دار ببر، دست من نیست مادر جان دستور از بالاس،میگن پایتخت پایه های تخت بعضیا رو لرزونده،،من چه میدونم چیکار میکنن رو تخت،،،سرتو درد نیارم مادر،،چیزی کم و کسر نداری اومدنی برات بیارم؟».
با خواندن این متن به خوبی می توان دریافت که تنابنده تا چه حد مشتاق ادامه یافتن سریال پایتخت است، اما به قول خودش «دستور از بالا» مانع از تحقق این اتفاق شده.
اگر این «بالا» کنایه از همان مدیران رده بالای تلویزیون در نظر گرفته شود پس گویا در مقطع حاضر تولید ادامه این سریال را باید منتفی دانست. شاید حاشیه های جنجالی که بر سر سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی ایجاد و منجر به ناتمام ماندن آن در پخش شد را بتوان یکی از دلایل عدم رغبت تلویزیون به تولید آثاری دانست که در آن به مسائل قومیتی پرداخته می شود. سریال «پایتخت» هم که اصولاً کاراکترهایی از خطه مازندران با لهجه مازنی و از همه مهمتر مضمونی طنز را دستمایه قرار داده و در ذات خود ملتهب و دارای پتانسیل برای ابراز واکنش های اعتراض آمیز است.
 
*نظر مقدم
اما دیدگاه سیروس مقدم نیز همین صحبت تنابنده را تأئید می کند. وقتی که اوایل همین ماه و در گفت و گویی که به انگیزه پخش سریال «مدینه» با «بانی فیلم» انجام داد و از اقلیتی با زور بیشتر سخن راند که نمی خواهند پایتخت 4 ساخته شود. او در این مصاحبه گفت: «ساخت پایتخت 4 تقریباً از دوش ما برداشته شده و آنقدر مسئله را پیچیده و عجیب کردند که به نظر می رسد تصمیم گیری درباره آن به شدت سخت است. مردم البته اکثراً خواهان ساخت «پایتخت 4» هستند. هر جا می رویم و هر که را می بینیم، چه در تهران و چه در شمال، همگی سراغ «پایتخت 4» را می گیرند. اما به نظر می رسد اقلیتی که زورشان بیشتر است و دوست ندارند «پایتخت» ساخته شود... به هر حال، به نظر می رسد که دیگر پایتختی در کار نیست».
او دیروز در همین باره نیز به «نسیم» گفت: «ادامه ساخت این سریال کاملا بر دوش مدیران سازمان است؛ صداو سیماست که باید تصمیم بگیرد. خودم قبلا اعلام کردم که دیگر «پایتخت4» را نمی‌سازم، اما مردم من را تحت فشار قرار دادند و ادامه تولیدش را می‌خواهند که مرا هم از تصمیم قبلی ام، منصرف می‌کند. همیشه از من می‍‌‌پرسند که ساخته می‌شود یا نه؟» مقدم تأکید کرده است: «مدیران سیما، باید برای ادامه سری بعد تصمیم بگیرند، چون ادامه ساخت این سریال از عهده تیم سازنده خارج شده و کاملاً برعهده مدیران سازمان است. مدیران اعلام کنند می‌شود تیم پایتخت را دوباره دور هم جمع کرد».
 
*فعلاً بلاتکلیف
روز گذشته تماسهای ما با مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما برای کسب اطلاع در این باره ناتمام ماند. البته الهام غفوری تهیه کننده سریال در توضیح کوتاهی در این باره به «بانی فیلم» گفت: «هنوز صحبتی درباره پایتخت چهار از سوی سازندگان با ما نشده و اگر پیشنهادی درباره ادامه ساخت باشد، باید درباره آن بحث کنیم و شرایط را بسنجیم». او افزود: «الان به ماه شهریور نزدیک می شویم و بازیگران ما جذب پروژه های جدیدی می شوند و اگر قرار است این سریال ادامه پیدا کند، باید زودتر تکلیف روشن شود. هر چند سال قبل نیز از اواسط پاییز ساخت «پایتخت 3» تقریباً قطعی شده بود که ما با سرعت آنرا به آنتن رساندیم». با این وجود و با توجه به اظهارنظر تنابنده در فضای مجازی ـ که می توان آنرا یک استفاده بهینه و کاربردی از ظرفیت های وسیع و اثرگذار شبکه های اجتماعی نام نهاد ـ ، تا زمانی که مدیران سیما ریسک ساخت سری چهارم آنرا نپذیرند، باید پرونده آنرا مختومه دانست. بخصوص آنکه تا زمان ساخت و پخش احتمالی «پایتخت 4»، دوره مدیران حال حاضر سیما تمام شده و جانشینان چهره های فعلی باید پاسخگوی حاشیه های محتمل باشند!

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir

مطالب پیشنهادی:
عکس های جالب و دیدنی از پشت صحنه سریال مردگان متحرک (Walking Dead)
وقتی اصغر فرهادی در تلویزیون ایران سانسور می شود!!
بازیگر زن ایرانی که در خیابان داخل چادر زندگی می کند!! + عکس
پایان ستایش 2 نزدیک است
این زنان عاشق!! + عکس