رسانه‌ای که دیگر ملی نیست!!
متأسفانه دغدغه‌های روزمره مردم در رسانه ملی منعکس نمی‌شود و رسانه تنها به بخشی از مردم یا بخشی از نمایندگان دولت با سلایقی خاص اختصاص پیدا کرده است.
رسانه ملی باید صدای واقعی مردم باشد
حمیدرضا ضیایی‌پرور (کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه و مدرس دانشگاه) در رابطه با مدیریت صدا و سیما و ویژگی‌های مدیری که قرار است بعد از ضرغامی سرکار بیاید؛ صحبت کرد.
رسانه ملی باید صدای واقعی مردم باشد
 
ضیایی‌پرور گفت: از نظر من مدیر آینده باید شخصی باشد که به جناح‌های دوران انقلاب تریبون بدهد و منعکس کننده طیف‌های خانواده انقلاب باشد. این مدیر باید از همه ظرفیت‌های جامعه هنری و فرهنگی کشور استفاده کند. نباید به برخی از شخصیت‌های هنری توجه کند و بقیه در بایکوت باشند؛ درحالیکه توجه به این قشر می‌تواند سطح کیفی صدا و سیما را بالا ببرد. همچنین باید قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح را داشته باشد و یک شخصیت رسانه‌ای به تمام معنا باشد. مدیر رسانه ملی کسی است که به افکار عمومی و طیف‌های جوان آگاه بوده و بر این اساس برنامه‌ریزی کند.

ضیایی‌پرور افزود: شخصی که بعد از ضرغامی به مدیریت صداو سیما منصوب می‌شود باید توانایی آشتی دادن مردم با رسانه ملی را داشته باشد. می‌دانیم که عمده مردم با رسانه ملی قهر هستند و به رسانه‌های خارجی روی آورده‌اند و نفوذ این رسانه‌ها در جامعه بیشتر شده و مردم بجای نشستن پای رسانه ملی با دیدن برنامه‌ شبکه‌های خارجی؛ خود را سرگرم می‌کنند.

این مدرس دانشگاه در رابطه با انتخاب احتمالی سیدمحمد حسینی برای کرسی مدیریت صدا و سیما؛ گفت: ایشان یکی از افراد مطرحی است که در بین گزینه‌های مطرح شده مانند صفار هرندی و حداد عادل دارای شخصیت معتدل‌تری دارد اما اگر به‌صورت آزاد نظرسنجی‌ای انجام می‌شد؛ حتماً انتخاب من شخص دیگری بود.

وی با اشاره به این موضوع که رسانه ملی باید صدای مردم را منعکس کند؛ گفت: اعتقاد دارم صدا و سیما باید تصویر و صدای مردم باشد. تصویر واقعی جامعه، مردم باید بتوانند مشکلات و مسایل خود را در رسانه ملی ببینند. رسانه بخشی از مردم ایران است. متأسفانه دغدغه‌های روزمره مردم در رسانه ملی منعکس نمی‌شود و رسانه تنها به بخشی از مردم یا بخشی از نمایندگان دولت با سلایقی خاص اختصاص پیدا کرده است. اگر تریبون در اختیار مردم قرار گیرد مخاطبان صدا و سیما افزایش پیدا خواهد کرد.

ضیایی‌پور در جواب این سوال که چرا صدا و سیما در ساختار برنامه‌هایش حتی در برنامه‌های بهداشت و سلامت و حضور کارشناسان، تنها درآمدزایی را مدنظر دارد؛ گفت: این مشکل برمی‌گردد به نیروی انسانی و ساختار بروکراسی بسیار پیچیده صدا وسیما. ما رسانه‌های خارجی‌ بسیاری می‌شناسیم که با نیروی انسانی محدود؛ بهترین برنامه‌ها را می‌سازد. وی ادامه داد: رسانه ملی می‌خواهد در مقابل پول؛ محتوا تولید کند و این امکان پذیر نیست. مشکل در هزینه‌های زاید و نیروی انسانی زاید است. صدا و سیما باید نیروی انسانی زاید را کاهش دهد و بداند که کیفیت در دست سیاهی لشکر نیست. اگر صداوسیما هزینه‌های اضافی را کم کند، نیاز به درآمد بیشتر و برنامه فروشی نخواهد داشت.

این کارشناس رسانه در رابطه با تأسیس رسانه‌های خصوصی متذکر شد: کاملاً با این کار موافق هستم. این مسئله‌ای است که باید در سطح عالی برگزار شود و از طریق راه‌حل‌های قانونی برای راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی باید اقدام شود و این امر کمک بسیار بزرگی در جهت پیشرفت رسانه‌ای خواهد بود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: baharnews.ir
  
مطالب پیشنهادی:
شبِ هرگز
یکی از تفریحات کمند امیرسلیمانی
بازیگری که دوست دارد در همه جا دیده نشود!
ثروتمند‌ترین نویسندگان جهان را می شناسید؟
مجری جنجالی به تلویزیون بازگشت!!