معراجی ها از امشب در شبکه یک
معراجی‌ها داستان گروهی از دانشجویان است که با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود و گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.
پخش سریال تلویزیونی «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی از امشب ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه یک آغاز می‌شود و مخاطبان در قسمت اول با معراج شهدا، فضای دانشگاه و شخصیت‌های قصه آشنا می‌شوند.
 
معراجی‌ها داستان گروهی از دانشجویان است که با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود و گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.
 
در این سریال محمود عزیزی نقش بالازاده، سیدمهرداد ضیایی نقش مهدوی و رضا رویگری نقش گنجی را بازی می‌کنند. نیما شاهرخ‌شاهی نقش اشکان، امیر نوری نقش فرید، دانیال عبادی نقش خسرو، حسین مهری نقش پیام، کاوه خداشناس نقش عماد فاتحی، علی صادقی نقش فراز، هدیه تهرانی نقش روشنک، مریم کاویانی نقش زینب، سمانه پاکدل نقش رها، بهاره افشاری نقش لیلا و پندار اکبری نقش محمد زمانی را به عهده دارند.
 
در سریال معراجی‌ها محمدرضا شریفی‌نیا نقش بهمن، مهران رجبی نقش قربانعلی زمانی، برزو ارجمند نقش حاجی‌حسینی، پورانداخت مهیمن نقش بی‌بی، اصغر نقی‌زاده نقش حاجی کریمی، جواد هاشمی نقش پازوکی، عباس محجوب نقش محب علی و اکبر عبدی هم نقش عمو اکبر قصه را به عهده دارند.
بنا به گفته تهیه‌کننده، مخاطبان در قسمت اول سریال معراجی‌ها با معراج شهدا (جایی که اجساد شهدای تازه پیدا شده برای شناسایی هویت برده می‌شوند) و فضای دانشگاه آشنا می‌شوند. بیشتر بازیگران در قسمت اول حضور دارند و اکثر شخصیت‌های قصه برای بینندگان معرفی خواهند شد.
 
فیلمنامه سریال معراجی‌ها را بابک کایدان، حسین تراب‌نژاد و پدرام کریمی به سرپرستی مسعود ده‌نمکی نوشته‌اند و قصه بعد از چند بار بازنویسی به مرحله تولید رسید. این سریال مضمون اجتماعی دارد و قصه در زمان حال می‌گذرد. ضمن این‌که مخاطبان با مباحثی از جمله زنده نگهداشتن یاد و خاطرات شهدا آشنا می‌شوند. این سریال زیر لایه‌های دفاع مقدس هم دارد و با نگاهی جدی و اجتماعی حول محور کاروان راهیان نور و شهدای گمنام روایت می‌شود. این سریال به سفارش گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شده و با زبان ساده بیان‌کننده واقعیت‌های دوران دفاع مقدس، رشادت و دلاوری‌های رزمندگان در برهه‌ای از جنگ است. سریال معراجی‌ها فداکاری جوانان ایرانی را برای رسیدن به هدفی خاص به شکل واقعی روایت می‌کند.
مسعود ده‌نمکی، درباره تولید این سریال به جام‌جم گفت: برای ساخت سریال معراجی‌ها نگاه متفاوتی به سال‌های دفاع مقدس داشتم. در فیلم «اخراجی‌های 1» آدم‌های متفاوت را می‌بینید که چگونه وارد جنگ می‌شوند. در «اخراجی‌های 2» به نقش اسرا پرداختم و در «اخراجی‌های 3» نگاهی به بعد از جنگ و جانبازان داشتم و حالا در «معراجی‌ها» به شهدای گمنام توجه کرده‌ام.
وی عنوان کرد: طرح این سریال را خودم به شبکه ارائه کردم. ابتدا دو طرح داشتم که یک طرح برای نسخه سینمایی بود و داستان درباره جوانی است که رتبه اول کنکور را به دست می‌آورد، اما با وجود مخالفت‌های خانواده‌اش به جنگ می‌رود و طرح دوم هم درباره راهیان نور بود. با تعامل مسئولان این دو موضوع را ترکیب کردم و به طرح سریال معراجی‌ها رسیدم. بعد از توافق‌های لازم، گروه نویسندگان را تشکیل دادم. آنها قصه را بسط دادند و دیالوگ‌ها را نوشتند، اما در تمام مدت خودم به نگارش نظارت داشتم.این کارگردان با ساخت سریال معراجی‌ها قصد داشته به برخی از اختلاف سلیقه‌هایی که در بعضی از جریان‌های فکری ایجاد می‌شود، بپردازد و بگوید که این دو نسل با وجود این اختلاف سلیقه‌ها، هر دو عاشق این کشور هستند، اما می‌توانند اختلاف سلیقه‌ها و کم‌کاری‌ها را رفع کنند.
 
ده نمکی ادامه داد: در این سریال دو گروه دانشجو با عناوین تشکلی و تجسمی با اختلاف فکری متفاوت به تصویر کشیده می‌شوند که در یک دانشگاه فرضی با نام دانشگاه خصوصی هنرآفرینان درس می‌خوانند.
وی درباره این‌که چرا نام دانشگاه را فرضی انتخاب کردید، توضیح داد: نمی‌خواستم با انتخاب اسامی حقیقی منجر به سوء تفاهم شوم. به همین دلیل از اسامی مجازی استفاده کردم و قصه دانشجویان در یک دانشگاه فرضی روایت می‌شود.
 
ده‌نمکی افزود: این سریال قهرمانان سال‌های جنگ را به نسل امروز معرفی می‌کند تا به یک سری شبهات جوانان امروز درباره آنها پاسخ داده شود. با نسل امروز باید با زبان خودشان صحبت کرد تا بتوانند با آثاری که ساخته می‌شود ارتباط برقرار کنند. در این سریال هر یک از بازیگران ایفاگر نقش‌های خاص و متفاوت هستند که دیدن آن برای تماشاگران جذابیت خواهد داشت.این کارگردان با اشاره به عظمت سال‌های دفاع مقدس عنوان کرد: آدم‌هایی که در سال‌های دفاع مقدس راهی میدان جنگ شدند به نوعی از خودشان گذشتند و متاسفانه این قهرمانان درست به نسل امروز معرفی نشدند. آنها به دنبال آرنولدسازی نبودند، بلکه هدفشان دفاع از میهن بود. بنابراین موظف هستیم این قهرمانان را به نسل جوان معرفی کنیم.
وی درباره انتخاب بازیگران گفت: این سریال مثل دیگر کارهای قبلی‌ام پربازیگر است. در میان کارهای سینمایی و تلویزیونی‌ام فقط فیلم «رسوایی» کم بازیگر بوده و بقیه کارها پربازیگر بودند. شهرام زمانی در انتخاب بازیگران خیلی زحمت کشید و با همراهی تهیه‌کننده توانستیم بازیگرانی را که می‌خواستیم جذب کنیم.
نسخه سینمایی این سریال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مجموعه معراجی‌ها بنا به گفته مدیر شبکه یک، داستانی جذاب و باورپذیر دارد و اثری فاخر و ارزنده است که وقایع جبهه‌های جنگ ما با دشمنان اسلام و انقلاب را بازگو می‌کند. طنز سریال معراجی‌ها با طنز اخراجی‌ها متفاوت است و ده‌نمکی در تازه‌ترین اثرش به گونه‌ای دیگر موقعیت‌های طنز را به تصویر کشیده و بازیگران را در چنین موقعیت‌هایی قرار داده است. نسخه سینمایی این فیلم با سریال تفاوت دارد. نسخه سینمایی آن درباره شخصیت‌های دوران جنگ و آن نسل است، اما نسخه تلویزیونی آن به نسل امروز می‌پردازد و در واقع به نوعی آشتی بین دو نسل است.
 
ده‌نمکی در پاسخ به این پرسش که به نظرتان آیا این سریال با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود، توضیح داد: با این‌که مردم می‌دانستند نسخه سریال این فیلم پخش می‌شود، اما به تماشای فیلم معراجی‌ها رفتند و فروش پنج میلیارد تومانی این فیلم نشان می‌دهد که سریال آن هم با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.اکنون پنج قسمت پایانی سریال تدوین می‌شود و آهنگساز هم مشغول ساخت موسیقی است.
عوامل این سریال عبارتند از، مدیرتصویربرداری فرشاد گل‌سفیدی، تصویربردار مجید گل‌سفیدی، صدابردار مرتضی اصلان‌زاده، طراح صحنه حمید شهیری، طراح گریم مسعود ولدبیگی، موسیقی امیر توسلی، دستیار اول کارگردان نورالدین گودرزی، گروه کارگردانی افشین آقایی و غزل عبدی، جلوه‌های ویژه میدانی شادروان جواد شریفی‌راد و محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری شرکت فیلم و هنر، تدوین سیامک مهماندوست، صداگذاری سیدعلیرضا علویان، مشاور تهیه و مدیر تولید مرتضی متولی، مدیر تدارکات اسماعیل کلبی‌آبادی، دستیار تولید زنده‌یاد رضا فرجی، انتخاب بازیگران شهرام زمانی، مدیر تدارکات نظامی عبدالرضا سعیدی، عکس بابک برزویه، مدیر برنامه‌ریز فهیمه کمالی، برنامه‌ریز کامیاب متولی، مجری طرح موسسه سیمای مهر و ناظر کیفی مهرداد رایانی‌مخصوص.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: sima.jamejamonline.ir
  
مطالب پیشنهادی:
شبِ هرگز
یکی از تفریحات کمند امیرسلیمانی
بازیگری که دوست دارد در همه جا دیده نشود!
ثروتمند‌ترین نویسندگان جهان را می شناسید؟
مجری جنجالی به تلویزیون بازگشت!!