جواد عزتی: به شهرت کاری نداشتم!
واقعا به شهرت کاری نداشتم و برایم کمتر اهمیت داشت. اما تفاوت نقش‌ها انگیزه‌ای برای حضورم در یک مجموعه و یا فیلم سینمایی بود.
 جواد عزتی بازیگری است که این روزها چهره او را هم روی پرده سینما و هم در مجموعه تلویزیونی ˝دردسرهای عظیم˝ در نقش لطیف می‌بینیم. عزتی سال پرکاری را در عرصه بازیگری پشت سر گذاشت.

او با بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به شهرتی رسید که میان مردم به عنوان یک چهره طنز معرفی شد. در حالی که خودش معتقد است که به شهرت اعتقادی ندارد و صرفا بازیگر نقش‌های طنز نیست. وقتی با او صحبت را آغاز می‌کنم و به مجموعه تلویزیونی "دردسرهای عظیم" می‌رسم، با لحنی توام با آرامش می‌گوید که از بازی در این مجموعه راضی و خوشحال است.

او می‌گوید هنرمندی که برای مردم ارزش قائل باشد، موفق و تاثیرگذار در جامعه خواهد بود. با او درباره مجموعه‌های طنز تلویزیونی و نقش‌هایش در فیلم‌های "کلاشینکف"، "همه چیز برای فروش" و "شیار 143" به صحبت پرداخته‌ایم. او این روزها فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" را هم روی پرده سینما دارد.
در این فاصله یکی دو سال اخیر بازیگر فعال و پرکاری در عرصه بازیگری بوده‌اید، نظرتان در این‌باره چیست؟

البته قبل از این دوره که پر کار شده‌ام، یک سال و نیم هیچ کاری را قبول نکردم. تصمیم گرفتم فاصله‌ای کوتاه میان بازیگری و شغلم ایجاد کنم. اما بعد از آن دوره هم با وسواس خاصی نقش‌هایم را پذیرفتم.

چرا ترجیح دادید مدتی دور از فضای بازیگری باشید؟

هر چه بیشتر در عرصه بازیگری پیش می‌روم، وزنه مسئولیتم سنگین‌تر و شیرین‌تر می‌شود. من بازیگری را از ابتدا دوست داشتم و میپسندیدم. واقعا به شهرت کاری نداشتم و برایم کمتر اهمیت داشت. اما تفاوت نقش‌ها انگیزه‌ای برای حضورم در یک مجموعه و یا فیلم سینمایی بود.

شما بازیگری هستید که بیشتر نقش‌های طنز را ایفا می‌کنید. چطور شد که در نقش‌های طنز جواد عزتی پیش قدم بود؟

در یک جمله مجموعه‌های طنز را دوست دارم. البته بازی‌های زیادی هم داشته‌ام که نقش کمدی نبوده و کاملا نقش جدی ایفا کردهام. به همین دلیل فکر می‌کنم تعادلی بین نقش‌هایم ایجاد کرده‌ام. همین الان هم دو نقش متفاوت را در سینما و تلویزیون از بازی من می‌بینید.

دلیل پذیرفتن نقش‌های کوتاه در فیلم‌های سینمایی سال گذشته جشنواره فیلم فجر چه بود؟

بله در فیلم‌های "همه چیز برای فروش" به کارگرانی امیر ثقفی، "شیار 143" به کارگردانی نرگس آبیار،"کلاشینکف" به کارگردانی سعید سهیلی و... حضور داشتم. ممکن است تنها در یک سکانس بازی کنی اما همان سکانس بهترین نقش را از کل فیلم داشته باشی؛ این نقش‌ها با وجود حضور کوتاه اما تاثیرگذار خواهند بودند. جشنواره فیلم فجر به نوعی موفقیت کار یک بازیگر به شمار می‌رود. خوشحالم این سه فیلمی که نام بردم هر سه در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. دوره‌ای از فضای بازیگری چه در سینما و چه در تلویزیون دور شدم. حدود یک سال و نیم هیچ نقشی را نپذیرفتم. منتظر بودم که با یک نقش خوب و تاثیرگذار دوباره به عرصه بازیگری برگردم و این اتفاق افتاد.

چرا بعضی از مجموعه‌های کمدی تلویزیون مورد توجه مردم قرار می‌گیرد اما بعضی مجموعه‌های 90 شبی دیده هم نمی‌شود؟

کمدی‌های امروزی خیلی متفاوت با کمدی‌های چند دهه گذشته است. کمدی باید بیش از کارهای جدی به روز باشد. اگر قرار بود که متن‌های کمدی چند سال گذشته را مرور کنیم، واقعا مردم نمی‌خندیدند. در شرایطی که مردم به سختی لبخند می‌زنند. پس باید یک متن سریال قوی باشد اگر کمدی‌هایی ساخته می‌شود که مردم با داستان و مسیر آن سریال ارتباط برقرار نمی‌کنند، آن مجموعه ضربه خواهد خورد. چون کمدی‌های موجود در سریال به روز نیست و احتمالا کارگردان و عوامل جامعه امروز را نمی‌شناسند.

مجموعه‌های تلویزیونی  امروز مخاطب را جذب کند؟

دردوره‌ای مردم به سختی تلویزیون تماشا می‌کردند. تنوع برنامه‌های تلویزیونی همچنان محدود است. با اینکه اکثر کارگردان‌های تلویزیون با عجله کار می‌سازنند و تحویل شبکه می‌دهند. گاهی فیلمنامه‌های خوب و با ارزش دستخوش عدم برنامه‌ریزی و دور تند زمان می‌شوند.

بین تئاتر، سینما و تلویزیون کدام را بیشتر می‌پسندید؟

بین تئاتر، سینما و تلویزیون نمی‌توانم تئاتر را از عرصه بازیگری‌ام حذف کنم. یا سینما را نادیده بگیرم. اما در هر دوره‌ای احساس می‌کنم الان وقت آن است که به صحنه تئاتر برگردم. به همین دلیل گاهی متاثر از فضای تلویزیون، تئاتر را انتخاب می‌کنم. اما بیشترین بازی‌های من در عرصه بازیگری به تلویزیون بر می‌گردد.

این روزها هم روی پرده سینما هستید و هم در قاب تلویزیون.چه حسی در این‌باره دارید؟ (با خنده می‌گوید)

اتفاقی است که پیش آمده است دیگه... پذیرفتن نقش‌های متفاوت به من انگیزه می‌دهد. قبلا هم گفته‌ام اگر قرار باشد نقشی را ایفا کنم که به بازی من برای همیشه یک جهت خاص بدهد، ترجیح می‌دهم اصلا بازی‌اش نکنم. بیشتر تلاش می‌کنم بازیگری خودم را ورز بدهم و به اصل این هنر بیشتر توجه دارم تا آن جنبه شهرتی که دارد. اگر امروز هم روی پرده سینما هستم و هم در تلویزیون، باید از این فرصت استفاده کنم تا این مسیر را ادامه دهم. مسیری که قطعا انتخاب نقش‌هایش در فیلم‌ها و سریال‌ها کار سخت‌تری شده است.

مجموعه "دردسرهای عظیم" طی چند هفته از پخش آن مورد توجه مردم قرار گرفته است، دلیل این استقبال را چه می‌دانید؟

ما خودمان هم فکر نمی‌کردیم ، با این حجم از استقبال مخاطب مواجه شویم. خدا را شکر، هم با اقبال خوبی مواجه شده‌ایم و هم خودمان راضی هستیم. "فرشته‌ها با هم می‌آیند" هم خوشبختانه خوب می‌فروشد. این نشان می‌دهد که مردم هم سینما می‌روند و هم تلویزیون تماشا می‌کنند. همین برای یک گروه نشانه موفقیت است.

شما تا امروز در چهار پروژه مختلف در نقش روحانی بازی کرده‌اید، این موضوع شما را به تکرار نمیاندازد؟

موقعیت اجتماعی یک کارکتر، او را شبیه کاراکتر دیگری نمی کند. ممکن است من چندین نقش دکتر یا مهندس را بازی کنم، اما قطعا قصه‌ها و موقعیت‌هایشان با هم فرق داشته که من پذیرفته‌ام. اینکه من یک نقش با مشابهت‌های ظاهری را چند بار بپذیرم، این فرصت را به من می‌دهد که خودم را محک بزنم و ببینم چقدر می‌توانم به ابعاد جدیدتری از شخصیت آنان پی ببرم. 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: namehnews.ir

مطالب پیشنهادی:
 لیلاحاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی و پرویز پورحسینی در دوران عاشقی + تصویر
قرمز همیشه انار نیست
مژده به دوستداران سریال انقلاب زیبا
شعری که رهبری در جمع هنرمندان خواندند + تصویر
مهناز افشار و رضا عطاران در نهنگ عنبر