تولید همزمان 7 سریال پلیسی
تلویزیون در هفته نیروی انتظامی سریال‌های «زخم» و «رهایی» را به روی آنتن می‌برد.
نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون، از تمایل چشم‌گیر این رسانه به ساخت سریا‌ل‌های پلیسی حکایت دارد.

«آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «قورباغه و قناری» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، «زخم» ساخته مسعود آب‌پرور، «رهایی» به کارگردانی مسعود تکاور، «میکائیل» سیروس مقدم، «چشم سوم» به کارگردانی سعید سلطانی، «آمین» منوچهر هادی، به عنوان سریال‌های جدید تلویزیون هستند که با موضوع پلیسی در حال تولید هستند.
 
مشارکت با نیروی انتظامی برای ساخت سریال‌های پلیسی برای سازمان صداوسیما که این روزها با مشکل کمبود بودجه مواجه است، یکی از دلایل افزایش تعداد سریال‌های پلیسی محسوب می‌شود.
 
سعید منتظرالمهدی - مدیرعامل موسسه ناجی هنر و رییس اداره سینمایی تلویزیونی سینمایی ناجا - درخصوص سریال‌های پلیسی که تاکنون ساخته و پخش شده‌اند و اینکه تا چه میزان بر روی مخاطب تأثیرگذار بوده و نقش بازدارنده داشته‌اند، اظهار کرده است: سریال‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند، یقینا تأثیرگذار بوده و میزان اثرگذاری زیادی داشته‌اند. حقیقا وقتی سریالی جذابیت‌های بصری خود را دارد و بهترین کارگردانان بر سر این سریال‌ها هستند و کاراکترهایی که در این سریال‌ها ایفای نقش می‌کنند، مشهور و معروف هستند، مطمئنا اثرگذار بوده و مخاطب را جذب کرده‌اند.
 
اما تلویزیون در هفته نیروی انتظامی سریال‌های «زخم» و «رهایی» را به روی آنتن می‌برد. پیش از این سریال «آمین» برای پخش از شبکه اول در هفته نیروی انتظامی در نظر گرفته شده بود که این سریال به پخش نرسید و «رهایی» جایگزین آن در شبکه دو شد.
 
«زخم» به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری در 13 قسمت 50 دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه سه ساخته شده است.
 
لیلا اوتادی، همایون ارشادی، محمد صادقی، برزو ارجمند، امیر نوری بازیگران اصلی هستند.
این سریال داستان زنانی است که به عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند. بدین ترتیب سروان الهام پویا (اوتادی) دانش آموخته دانشکده افسری به عنوان مشاور در کلانتری 132 مشغول به کار می‌شود. او به خاطر انتخاب چنین شغلی با پدرش دچار مشکل است و حالا در مواجهه با چالش‌های اجتماعی درگیر معضلات بزرگتری نیز می‌شود.
 
سریال «رهایی» قالبی اکشن و پلیسی دارد و به رهایی گروگان‌های گروه سارق توسط یگان ویژه ناجا می پردازد، سارقانی را به تصویر می کشد که رقیب سرسختی برای پلیس به شمار می‌روند. نیروهای ویژه پلیس برای خنثی کردن طرح و نقشه‌ی این گروه بزهکار دچار موانع فراوان می شوند.
 
دانیال حکیمی، شاهد احمدلو، حسین سلیمانی، رامتین خداپناهی ، رضا توکلی، نازنین پیرکاری ، افشین سنگ چاپ، الهام جعفر نژاد، سوگل طهماسبی، بهرام ابراهمیم، حمیدرضا هدایتی، سید مصطفی قدیری، مهدی کریمیان و همچنین میترا حجار و سام قریبیان بازیگران رهایی به کارگردانی مسعود تکاور هستند.
 
*** نگاهی به سریال‌های موفق پلیسی
اما مروری بر تاریخچه‌ی برخی سریال‌های پلیسی تلویزیون نشان می‌دهد، این نوع مجموعه‌ها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که علاوه بر برخورداری از توان سرگرم سازی مخاطب، به دلایل پرداختن به معضلات اجتماعی، ظرفیت آسیب شناسی فرهنگی هم دارند.
 
«آیینه عبرت» از اولین سریال‌های پلیسی تلویزیون محسوب می‌شود. سریالی که اعتیاد و مواد مخدر و تاثیرات منفی فردی و اجتماعی این پدیده شوم و همچنین مقابله پلیس با این بیماری اجتماعی در قاب تلویزیون به تصویر کشیده شد.
 
سریال‌هایی همچون «کارآگاه علوی» و «سرنخ» پس از «آیینه عبرت» درباره پرونده‌های قتل، یکی در دوران تهران قدیم و دیگری در تهران امروز در ژانری درام تولید و پخش شدند که در هر دو این سریال‌ها نیز ریشه های روان شناختی و اجتماعی قتل و جنایت تحلیل می شد.
سریال «پلیس جوان» با محوریت فعالیت کلانتری ها بیش از 10 سال و برای اولین بار با پرداختن به موضوعات جدیدی چون قاچاق اعضای بدن و باندهای تبهکار و مافیایی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این سریال نیز سعی کرد تا تصویری بومی و ایرانی از پلیس کشورمان ارائه دهد.
 
مجموعه «خواب و بیدار» نیز به عنوان نقطه عطف سریال های پلیسی در تلویزیون یاد می‌شود. سریالی که برای اولین بار، حضور بانوان پلیس در عملیات های سخت به تصویر کشیده شد. این سریال هم تصویری نسبتا بکر از باندهای نابودکننده نمایش داد. مهدی فخیم زاده در ادامه سریال «خواب و بیدار»، آثار پلیسی دیگری یعنی «حس سوم»، «بی صدا فریادکن» و «ساختمان 85» را ساخت.
 
«گارد ساحلی»، «پرواز در حباب»، «کارآگاهان»، «هوش سیاه»، «دیوار» از دیگر سریال‌های پلیسی تلویزیون بودند که در ذهن بیننده تلویزیون مانده‌اند.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: sara.jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی: 
 فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی
نقدی به مشاجره این دو کارگردان بزرگ
یکی از آرزوهای آزاده نامداری